Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ™ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Marţi , 3 Noiembrie , 2009
RELIGIE / LUPTA pentru pastrarea si apararea ortodoxiei in Tara Maramuresului (II)
In Maramures miscarea revolutionara impotriva unirii cu Roma si a clerului unit a fost tot asa de puternica si de violenta ca si in Transilvania. Ea nu a putut fi potolita decat prin arestarea si intemnitarea capeteniilor, desi lupta impotriva ortodoxiei din Maramures a durat inca mult timp.
Abia in anul 1769, asa numita „Universitate ma¬¬ramureseana” a putut declara ca nu mai exista „in sanul ei neuniti”. Aceasta de¬claratie nu confirma adevarul, deoarece, in cursul secolului al XVIII-lea, romanii maramureseni au continuat sa-si pastreze nestirbite vechile obiceiuri. Astfel, la inceputul secolului al XIX-lea, ortodocsii din Sapanta n-au putut fi covertiti la unire. Rezultatul rascoalei calugarului Sofronie a fost trimiterea invatatului sarb, episcopul Dionisie Novacovici, in Transilvania, pentru pastorirea sufleteasca a romanilor ortodocsi, deci o insemnata izbanda smulsa prin indarjita im¬po¬trivire a preotilor si credinciosilor or¬todocsi. Biserica maramureseana, oficial, ramane tot sub jurisdictia Muncaciului, dar, dain punct de vedere spiritual, ea a pastrat legaturile cu Biserica din Transilvania si Moldova, primind de acolo Sfintele Taine si cartile de slujbe. Cand nu au mai putut suporta impilarile asupritorilor, maramuresenii si-au parasit vetrele lor, stabilindu-se in Moldova, la fratii lor de acelasi sange si de aceeasi lege.
Prin reprimarea rascoalei lui Sofronie nu s-a pus punct zvarcolirilor si nemultumirilor ma¬¬¬selor. Acesti oameni merituosi si deo¬se¬¬biti, care asigurau bunurile materiale ale so¬cietatii, erau pusi sa plateasca fata de sta¬panii de mosii si fata de Curtea vieneza, contributii pe care nu le puteau achita, la acestea adaugandu-se si constrangerile de ordin religios. Nemultumirile taranimii ajun¬sesera la marginile rabdarii, incat, despre situatia jalnica a romanilor transilvaneni au scris in culori sumbre pana si strainii, care au strabatut Transilvania in a doua jumatate a secolului XVIII.
In comitatul Satu Mare, lupta pentru apararea ortodoxiei si de rezistenta a romanilor in credinta stramoseasca, in intreg veacul al XVIII-lea, a fost la fel de elocventa. Acolo, in ultimul deceniu al secolului al XVII-lea, Patriarhul Constantinopolului l-a trimis pe arhimandritul grec Isaia, fost egumen la manastirea „Sf. Apostol Pavel” de la Muntele Athos, sa urmareasca evolutia unirii cu Biserica Romei in partile Ucrainei si Rusiei. Arhimandritul Isaia s-a achitat cu succes de sarcina primita de la patriarh, ba mai mult, a avertizat autoritatile din zona sa ia masuri urgente. Indeplinindu-si sarcina, a pornit spre Constantinopol, insa a fost arestat la Brasov si trimis la Viena. Ce s-a intamplat la Viena, nu stim, dar mai mult ca sigur, el a fost supus unui tratament asemanator celui ce s-a administrat mitropolitului ortodox Athanasie Anghel. De la Viena a plecat la Roma, unde a fost chemat de cardinalul Leopold Kollonich si de Iosif Camillis si numit vicar general unit cu resedinta la Carei si cu insarcinarea de a-i atrage la unire pe romanii din Bihor, Satmar si Maramures.In anul 1701, insotit de alti trei calugari uniti, arhimandritul Isaia, ce purta acum titlul „de Karolyi”, i-a izgonit pe monahii ortodocsi din manastire si s-a instalat el acolo, initiind mai apoi o intensa propaganda in favoarea unirii. Atitudinea lui Isaia i-a determinat pe romanii maramureseni, in frunte cu protopopul Pantelimon din Baia Mare, sa depuna o plangere impotriva lui. N-a rezistat mult la Bixad, fiindca in 15 mai 1701 sau 1703, osenii au ripostat, eliminandu-l pe Isaia de Karolyi. Si aici parerile istoricilor sunt impartite, unii socotind ca arhimandritul a fost victima unei cete de curuti, condusi de Francisc Rakoczy al II - lea, iar altii, ca ar fi fost ucis de haiducii lui Pintea Viteazul. Cert este insa faptul ca, pana si Iosif Stoica a fost chemat la Balgrad si chestionat mai multe zile in legatura cu moartea vicarului general, de catre insusi cancelarul Nicolae Bethlen.
Pr. Dr. Vasile Augustin,, Vicar administrativ al Episcopiei Ortodoxe a Maramuresului si Satmarului
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.