• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 27 Mai , 2011

REGII ASFALTULUI invadeaza Maramuresul

* CNADNR, robinetul prin care se scurg sute de milioane de Euro inspre baietii destrepti ai drumului, a scos la mezat o felie consistenta din tortul reabilitarilor de drumuri: circa 250 de milioane de Euro * Proiectul vizeaza reabilitarea a 197,5 kilometri de drumuri din Maramures si a fost ochit deja de consortii internationale cu „state” vechi in Romania, dar si firme de casa a PD-L, ca si Spedition UMB-Tehnostrade, controlata de celebrul Dorin Umbrarescu * Avand in vedere miza uriasa a proiectului si puhoiul de bani “pusi in jos”, suspiciunile curg garla * Mai mult, si ministerul condus de Elena Udrea a scos la licitatie o “halca” de 269.320.161 RON plus TVA pentru reabilitarea unor drumuri judetene. Peste 300 de milioane de Euro! La aceasta suma fabuloasa se cifreaza contractele de reabilitare a drumurilor din Maramures, care sunt scoase, concomitent, la mezat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania(CNADNR) si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului. Cea mai consistenta felie din tortul asfaltarilor, circa 250 de milioane de Euro, se scurge prin robinetul CNADNR, pentru reabilitarea “celebrului” DN 18, botezat de soferi “drumul gropilor”. Tronsonul respectiv a generat de-a lungul vremii numeroase proteste din partea soferilor si chiar mustrari scrise cu litere de-o schiopa printre gropi: “Sa va fie rusine!”. Asa ca, dupa numeroase scandaluri si adrese trimise la Bucuresti, intr-un final glorios, CNADNR s-a indurat sa scoata la licitatie reabilitarea “drumului gropilor”. Evident, suma imensa pusa in joc a atras jucatori importanti de pe piata constructiilor si regi ai asfaltului deveniti deja legenda. Dar, mai bine detailam. Contractul prevede in total asfaltarea a 197 de kilometri de drum, ceea ce, la un calcul simplu, inseamna peste 1 milion de Euro pentru fiecare kilometru de drum reabilitat. Aproape dublu fata de Baia Sprie-Barsana si cam un sfert din costul unui kilometru de autostrada! Evident, avand in vedere sumele si miza, proiectul a atras deja regii asfaltului, firme controversate, cu „state” vechi in asfaltarea drumurilor romanesti si probleme la fel de vechi si celebre. Primul ofertat, inscris in cursa pentru toate cele trei tronsoane din DN 18, Baia Mare- Iacobeni este consortiul israelian Shapir, cunoscut mai ales ca jucator important pe piata imobiliara si, mai apoi, ca perdant. In anii de varf ai pietei imobiliare romanesti, consortiul a demarat doua mega-proiecte in Cluj si Bucuresti si, odata cu venirea crizei, grupul a fost nevoit sa le inghete. Mai precis, pentru terenurile achizitionate in zona Pipera a capitalei si in Sibiu, compania avea de gand sa ridice in total aproximativ 2.400 de locuinte, din care 800 in Sibiu, in Zephir Park, pe langa care au fost promise si spatii comerciale. Anul trecut, presa a inceput sa vuiasca pe seama bataliei dintre dezvoltatorul imobiliar si detinatorii de obligatiuni. Compania este controlata de fratii Shapira, acuzati de presa de legaturi cu masoneria si a fost infiintata pentru a face investitii in proiecte imobiliare din Europa de Est. Data infiintarii acesteia, in vara anului 2007, cu foarte putin timp inainte de inceputul crizei globale, s-a dovedit a fi nepotrivita. In cei trei ani scursi de atunci, Shapir a initiat mai multe proiecte, dar fara a le duce la bun sfarsit si deci, fara a avea venituri de pe urma acestora. Un alt ofertant, consortiul grecesc Aktor a intrat si el in vizorul presei inca din 2005, fiind acuzat ca joaca la aceeasi masa cu cunoscutul si controversatul om de afaceri Frank Timis. Firma greceasca a renuntat anul trecut la un contract import: constructia in concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov. De asemenea, a beneficiat si de alte contracte de la CNADNR, in special in zona Moldova, dar a incasat si amenzi pentru o serie de deficiente. Un alt consortiu elen care “vaneaza” contractul din Maramures este consortiul Mochlos. Firma a fost in centrul mai multor scandaluri mediatice, dintre care, unul dintre cele mai dure a avut loc in anul aderarii Romaniei la UE, in Iasi, cand grecii au fost numiti “asasinii soselelor” din cauza mortii unui cunoscut profesor iesean. Tot atunci, presa, si chiar autoritatile i-au acuzat pe greci ca nu respecta legislatia privind siguranta traficului rutier in zona de refacere a drumului si ca “umfla” preturile de reabilitare a drumurilor. In fine, al patrulea consortiu strain interesat de lucrare e Strabag, un jucator cu state vechi pe piata constructiilor din Romania, de altfel, interesat si in trecut de proiecte din Maramures. Al cincilea ofertant, si favorit la “bursa pariurilor” e Spedition UMB-Tehnostrade, ambele controlate de celebrul Dorin Umbrarescu, supranumit regele asfaltului, cunoscut datorita afacerilor pe bani publici si “mini-orasului” pe care si l-a ridicat aproape de Abrud. Tocmai datorita “lipiciului” pe care il are la contractele cu statul si cu CNADNR in special, Umbrarescu este considerat favorit. Consilierul judetean Gheorghe Simon a declarat ca: „din datele pe care le avem povestea este complicata, dar castigatorul va fi Umbrarescu. Deci, incep pariurile. Spun asta pentru ca eu pariez pe el. Iar lucrarile vor fi de foarte proasta calitate. Dar in faza asta nu putem face nimic. Doar dupa ce avem un castigator putem sa monitorizam foarte bine lucrarile. Desi de pe plan local nu putem avea ascendent asupra lor, nu le putem sta in coasta. Din pacate. Comparativ cu drumul Baia Sprie – Barsana, Consiliul Judetean este beneficiarul drumului. El nu se poate implica nici prin comisii de receptie. El se poate implica doar prin reclamatii facute punctual de-a lungul desfasurarii lucrarilor, pentru ca asa-i proiectul si legea. Aceeasi chestiune se va intampla si cu reabilitarea drumurilor nationale si ale drumurilor europene. Noi, ca si beneficiari in final, desi in realitate nici beneficiari nu suntem, ci suntem utilizatori, platitori de taxe pe ele, ca beneficiar este Compania Nationala de Drumuri, noi ca utilizatori de drumuri putem sa asistam la lucrari de foarte proasta calitate si doar sa ramanem carcotasi, spunand chestiuni ca nu s-a sapat suficient de adanc si chestiuni de genul acesta. Este o foarte mare goliciune a legii din acest punct de vedere”. Si colegul sau, Anton Rohian crede ca: „Cu aceasta licitatie nu e nimic nou sub soare. Sunt nume care pentru avizati spun foarte multe. Iar pe noi maramuresenii sunt lucruri care ne pun in stare de alarma. Pentru ca se intampla sa castige din nou niste „baieti” care sunt cotati ca fiind apropiati de anumite lucruri. Si culmea ironiei este ca dupa 20 de ani chiar suntem in situatia sa facem drumurile sa decongestionam judetul, si daca ne vor mai tine astia iar prin procese ar fi o mare problema. Iar licitatia se va face la Bucuresti. Ce putem noi face in afara de a ne oripila si de a ne aduce in faza sa spunem „vai de mine, tot astia”? Sunt tot cei despre care se stie ca au „bube-n cap”. Culmea este ca se fac drumurile acestea, dar nu este intrebat judetul. Pentru ca ei o sa spuna „m-am dus la licitatie pentru Maramures, dar m-au contestat ceilalti si mai stam 4 luni pana se rezolva contestatia”. Este luna mai si se va face septembrie cand deja ploua, iar in octombrie viscoleste. Iar cei care vor trebui sa lucreze se vor duce acasa in concedii. Se poate sa nu fie contestatii daca sunt intelegeri intre firme, pentru ca nimic nu este nou sub soare, iar noi traim in Romania”. Azi o tabla, la anu’ un drum Gheorghe Simon e convins ca nici lucrarile prin CNADNR si nici cele prin Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului nu vor avansa decat anul viitor, cand vin alegerile: “Licitatiile se fac de catre Ministerul lui Elena Udrea si totu-i gandit. Ca acest proiect de 10 mii de kilometri dureaza 4 ani. El are doua faze. Prima faza este ca anul acesta vor face licitatia si o sa puna o tabla acolo si o sa spuna ca este drum in lucru si n-o sa vedem pe nimeni. Iar anul viitor, fiind an electoral o sa-i vedem ca furnicile ca vor sapa. Iar dupa ce vor pierde alegerile, va spun eu ca vor lasa drumurile asa paguboase si pe urma o sa plece acasa. Pe cuvant. Daca aceste lucrari vor avea efect asupra oamenilor din punct de vedere electoral? Asta depinde de noi cum vom populariza aceste chestiuni. Eu as dori sa se faca drumurile. Dar tot timpul voi spune oamenilor avand o statistica in urma. Uita-te in Maramures: singurul drum care a fost bagat in reabilitare (Baia Sprie – Barsana), pana acum de fapt nu s-a facut nimic, dar de fapt s-au tocat 200 de miliarde si, de fapt, garantia pentru aceasta lucrare este de numai 3,5 miliarde. Sunt obligat sa spun oamenilor chestia asta si o sa le-o readuc aminte tot timpul”. Ia 250 de milioane de Euro si asfalteaza! Reabilitarea DN 18 Baia Mare - Iacobeni: Contract 6R11 Reabilitarea DN18 Baia Mare - Sighetu Marmatiei, km 3+522 - km 62+234 Valoarea estimata a contractului: 200.787.390 lei fara TVA Ofertanti: 1. Shapir 2. Aktor 3. Strabag Contract 6R12 Reabilitarea DN 18 Sighetu Marmatiei - Moisei, km 62+234- km 131+627 Valoarea estimata a contractului: 232.494.120 lei fara TVA Ofertanti: 1. Spedition UMB-Tehnostrade 2. Shapir 3. Mochlos 4. Aktor 5. Strabag Contract 6R13 Reabilitarea DN 18 Moisei - Iacobeni, km 131+627- km 220+088 Valoarea estimata a contractului: 369.464.710 lei fara TVA Ofertanti: 1. Shapir 2. Aktor 3. Strabag Valoarea totala estimata a proiectului pentru reabilitarea celor 197,5 kilometri este de 802.746.220 lei fara TVA. Lucrarile vor dura 24 luni, la care se adauga 24 de luni perioada de garantie. Proiectul este finantat de catre Banca Europeana de Investitii - Programul de Reabilitare Drumuri Etapa a VI-a si de catre Guvernul Romaniei. Programul 10 mii de kilometri de drumuri a ajuns si in Maramures In cadrul programului ”MODERNIZARE SI REABILITARE A 10.000 Km DE DRUMURI JUDETENE SI DE INTERES LOCAL”, perioada 2011-2013, program initiat de ministerul Dezvoltarii, a fost cuprins, in sfarsit si judetul Maramures. In anuntul facut de minister se arata ca se va organiza licitatie pentru lucrarile pe 27 de tronsoane de drumuri judetene si locale din Maramures. Licitatia este fixata a se desfasura in vara, iar lucrarile, dupa toate formalitatile birocratice. Pentru Maramures sunt alocati 269.320.161,29 lei, fara TVA, valoarea proiectarii si a lucrarilor executate. Toate drumurile, tronsoanele de drum apartin Consiliului Judetean. Iata care sunt drumurile cuprinse in program, ce fel de lucrari se vor executa si lungimea tronsonului. Reabilitare Drum Judetean 186 Vadu Izei-Oncesti, 8,50 kilometri, reabilitare DJ 186 Oncesti-Manastirea Barsana, 8,70 kilometri, reabilitare DJ 186 Manastirea Barsana-Rozavlea, 8,50 kilometri, reabilitare DJ 186 Rozavlea-Bogdan Voda, 8,50 kilometri, reabilitare DJ 186 Bogdan Voda-Salistea de Sus, 8,50 kilometri, reabilitare DJ 186 Salistea de Sus-Sacel, 9,88 kilometri, reabilitare limita judet Salaj DJ 109 Draghia, 5 kilometri, reabilitare DJ 109 Draghia-Valenii Lapusului, 6,20 de kilometrii, reabilitare DJ 109 Valenii Lapusului-Razoare, 4,80 kilometri, reabilitare DJ 109 Razoare-Tg. Lapus, 7,27 kilometri, reabilitare DJ 108 Gardani-Tamaia, 8 kilometri, reabilitare DJ 108 Tamaia-Ardusat, 4,46 kilometri, reabilitare limita Salaj DJ 108 Arinis, 8 kilometri, reabilitare DJ 108 Arinis-Gardani, 8 kilometri, reabilitare DJ 193 pod Ardusat, 5 kilometri, reabilitare DJ 193 pod Ardusat-Coltirea, 4 kilometri, reabilitare DJ 193 Coltirea-DN1C, 4 kilometri, consolidare DJ 185 Bistra-Valea Viseului, 7 kilometri, reabilitare DJ 193 E Farcasa, 3,10 kilometri, modernizare DJ 182 B Remeti pe Somes-Ulmeni, un kilometru, modernizare DJ 187 Poienile de Sub Munte, 6,37 kilometri, modernizare DJ 108 E Mogosesti-Pribilesti-Danesti-Miresul Mare-Remeti pe Somes, 17,3 kilometri, reabilitare DJ 186 C Bogdan Voda-Ieud, 3 kilometri. In total, pe drumuri judetene se fac lucrari pe 155, 46 kilometri. Sunt cuprinse si patru tronsoane de drum local: DC 19 Grosii Tiblesului-Botiza, Farcasa-Buzesti-Tamaia, Curtuis, Fericea, in localitatea Remeti. In total, 34 de kilometri drumuri comunale. Ioana LUCACEL Mircea CRISAN Nicolae TEREMTUS ioana@gazetademaramures.ro mircea@gazetademaramures.ro teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.