Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ™ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Marţi , 22 Iunie , 2010
Redeschiderea Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»
* Joi, 17 iunie 2010, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» si-a redeschis portile catre public cu noua expozitie permanenta «Centrul Artistic Baia Mare». Repere europene intre traditii si inovatii.
Expozitia permanenta «Centrul Artistic Baia Mare». Repere europene intre traditii si inovatii cuprinde 338 de lucrari de pictura, sculptura, grafica de sevalet si grafica de reproducere, arta decorativa si intermedia. Peste 130 lucrari sunt expuse in premiera, dintre care 96 reprezinta achizitii si donatii obtinute in perioada 2007-2010, de cand muzeul functioneaza ca institutie independenta.
Sustinand ideea de continuitate neintrerupta in creatia artistica din Centrul Artistic Baia Mare, noua expozitie permanenta acopera cronologic, prin lucrarile expuse, perioada 1887 – 2009. In acelasi timp, sunt reunite semnaturile a peste 150 de artisti din Romania, Ungaria, Slovacia, Polonia, Cehia, Germania, Austria, Ucraina, Republica Moldova, Serbia si Elvetia, artisti care au dezvoltat de-a lungul timpului o succesiune precum si o pluralitate de modele estetice paneuropene conservate si tezaurizate pe parcursul secventelor expozitionale.
De la plain-air-ismul generatiei lui Hollósy se desprind doua linii evolutive majore: o linie a repetatelor innoiri, ce trece prin avangarda clasica, avangarda interbelica, avangarda tarzie a anilor ’60 si ajunge in contemporaneitate sa dezvolte varietati postmoderne moderate. Cea de a doua linie am putea-o denumi „a traditionalizarilor”: de la traditionalizarea peisagisticii realiste si impresioniste, la traditionalizarea acelor modele estetice care, intr-o prima faza, au actionat inovator in linia innoirilor: postimpresionism, avangardismul clasic, interbelic si cel tarziu. „Redeschiderea completa a muzeului nostru, dupa trei ani de intense lucrari de reabilitare si modernizare, reprezinta momentul de varf al programului de management institutio-nal inaugurat in decembrie 2006, ca urmare a transformarii in muzeu independent, cu buget si personalitate juridica proprii. Pe de alta parte, realizarea si promovarea noii noastre expozitii permanente intitulata «Centrul Artistic Baia Mare». Repere europene intre traditii si inovatii semnifica exa-menul de maturitate profesionala pe care echipa de specialisti ai muzeului nostru il sustine acum in fata publicului si specialistilor. In principal, din perspectiva acestor doua motive, asteptam cu emotie, dar si cu incredere, reactiile cunoscatorilor si iubitorilor de arta.
Din punctul nostru de vedere, consideram ca am atins cu succes principalele tinte ale misiunii stiintifice, muzeografice si administrative pe care ne-am asumat-o in 2006, atunci cand am pledat pentru utilitatea si rationalitatea infiintarii unui muzeu independent al artei din centrul baima-rean.
Speram ca astfel reusim sa punem la dispozitia culturii romanesti un muzeu modern si dinamic, viu si activ, care isi propune atat prin logica conceptului muzeografic, cat si prin activitatile publice complementare, sa actioneze pe piata bunurilor simbolice ca factor tezaurizator al valorilor validate istoric si ca vector prospector si de stimulare a prezentului si viitorului productiv in domeniul artelor plastice si vizuale din Centrul baimarean.
Dintre liniile de forta ale conceptului muzeografic, doua indeplinesc un rol demonstrativ in definirea particula-ritatilor si unicitatii miscarii artistice baimarene in campul artelor plastice din Romania si din Europa Centrala: caracterul de centrul de polarizare regionala la scara unei geografii culturale europene si, respectiv, capacitatea de absorbire, promovare si remodelare inovatoare a unei plura-litati de modele artistice europene intr-o serie istorica lunga si intr-o distribuire temporala care imbina traditionalizari si inovari permanente”, ne-a declarat dr. Tiberiu Alexa, directorul Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare».
„Noua noastra expozitie permanenta reprezinta incununarea unui intens efort stiintific, muzeografic si de design ambiental, menit sa ofere publicului o viziune innoita, centrata pe conceptul romanesc propriu asupra identitatii si valorii de respiratie europeana a artei din centrul de la Baia Mare. Esential este, cred, faptul ca acest concept muzeografic subliniaza apasat si cu nuantari estetice spectaculoase ideile continuitatii, viabilitatii si capacitatii de autoreinnoire ale spiritului creator, care a sustinut dezvoltarea neintrerupta a Centrului Artistic Baia Mare, de la intemeierea sa, in 1896, si pana in actualitatea timpului prezent” - Muzeograf Ioan Anghel Negrean
O expozitie spectacol
„Dupa indelungate si staruitoare eforturi ale colectivului de angajati ai Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», de la portar la director, institutia deschide pentru admiratorii de arta noua expozitie permanenta: Centrul Artistic Baia Mare intre traditii si inovatii.
Ca urmare a investitiilor facute in reamenajarea si dotarea spatiilor, a recentelor achizitii de lucrari de arta din tara si strainatate, ceea ce se doreste prin noua expozitie permanenta este oferirea unei imagini pe cat se poate de complete si coerente a activitatii artistice de la Baia Mare, incepand cu 1896 pana in zilele noastre. Am avut, in acest sens, in obiectiv ca macar in parte sa putem oferi publicului (baimarean in primul rand, dar si vizitatorilor din tara si strainatate) un discurs expozitional care sa se apropie de calitatea impusa de nivelul muzeografic actual european. Motivatia este desigur aceea ca importanta si prestigiul de care se bucura arta plastica baimareana impune respectul si grija noastra in primul rand, dar si a oricarui baimarean. Exista desigur o constiinta a locului care impune respectul atat fata de traditie cat si fata de activitatea artistilor plastici contemporani, o legitima mandrie locala, o faima a Baii Mari, care strabate continentele tocmai prin importanta traditiei artei plastice. Dar mai exista si datoria noastra de a o reafirma, reconfirma, in fata noilor generatii, a lumii, a noua insine, ca pe o mostenire care ne ofera o dimensiune identitara cu care sa fim in stare sa ne autolegitimam intr-o lume tot mai vaduvita de autentice valori. De la cercetare, conservare, selectie, la amenajarea si dotarea circuitului expo-zitional, si elaborarea conceptului s-a lucrat in echipa. Speram sa incantam publicul, in primul rand prin selectia facuta, dar si printr-o altfel de expozitie fata de cea cu care ne obisnuisem, care se vrea a fi, atat cat s-a putut, o expozitie spectacol. Avem un circuit refacut, iluminare corespunzatoare unei bune vizionari si care corespunde standardelor de conservare, suprafete de expunere gandite scenografic, lucrari incadrate corespunzator valorii lor. Sigur ca nu avem un spatiu cu o suprafata de expunere pe cat ar fi fost de dorit si din acest motiv nu putem expune tot ce ne-am fi dorit. In schimb, avem altceva: un public admirabil pe care suntem nerabdatori sa-l primim, sa-l intampinam, ca sa ne putem bucura impreuna de ceea artistii au creat de-a lungul vremii la Baia Mare” – consultant artistic, Dorel Topan.
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.