Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 30 Noiembrie , 2009
Recent. Grafica baimareana
* «Grafica baimareana. Recent» este un proiect expozitional care s-a nascut din dorinta partenerilor de a readuce in prim-plan esantioane ale unui domeniu mai putin vizibil din inventarul productiv al Centrului Artistic Baia Mare: grafica de arta.
Beneficiar al unui grant de cofinantare nerambursabila obtinut prin concurs public din partea Consiliului Judetean Maramures, proiectul initiat in numele Asociatiei «Filiala U.A.P.» Baia Mare de tanara graficiana dr. Laura Ghinea isi propune tinta implicita de a redinamiza performanta si impactul public al graficii de arta in campul creativ si de diseminare din centrul baimarean, stiut fiind ca ultimele doua decenii tind sa marcheze conjuncturala contractie a propriei oferte de bunuri simbolice de acest gen. Asocierea coparteneriala a Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» are menirea de a contextualiza actualitatea acestui demers din perspectiva recursului la seria istorica lunga, aducand astfel pe simezele muzeului un material expozitional care de multa vreme nu a mai stat la indemana publicului larg.
Intr-un ansamblu patrimonial complex si divers precum este cel al artei baimarene – altminteri un ansamblu patrimonial in care pictura de sevalet exercita o tutela autoritara (si poate intrucatva opresiva?) atat in sfera creatiei propriu-zise, cat si in definirea registrelor receptarii (specializate si/ori de masa) – grafica de arta pare sa se defineasca in termenii unor preocupari mai degraba marginale. Cat adevar si cata eroare sunt cuprinse intr-o asemenea (pre)judecata este greu de spus pe scurt. De altminteri, prin cele doua expozitii ale proiectului „inscenat” in comun, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» si Asociatia«Filiala U.A.P.» Baia Mare isi propun cel mult niste preliminarii la o posibila dezbatere expozitionala, muzeografica, estetica si stiintifica a acestei problematici. Credem, insa, ca „duplex”-ul expozitional (Recent, respectiv Grafica baimareana) si cele doua microalbume omonime vor ilustra prin puterea exemplificarilor vizuale un fapt vizibil cu ochiul liber: constanta, consistenta si relevanta preocuparilor pentru grafica de arta in centrul baimarean contureaza un profil domenial cu totul strain de statutul identitatii periferice.
Secventialitatea istorizanta pe care o aduce in fata publicului Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» (expozitia si microalbumul intitulate Grafica baimareana) exploreaza si tinteste sa ilustreze observatiile formulate mai sus prin lucrari inedite (unele niciodata expuse public pana acum), precum si prin autoritatea unor nume de referinta in domeniu – unele de acum consacrate pe scena expozitionala baimareana (...) Doua sunt seriile tehnice preponderente in practica artistica atestate la Baia Mare incepand din 1896 si pana astazi: grafica de sevalet, respectiv grafica de reproducere. Prima tinde sa se apropie de pictura, fie ca studiu de caz ori studiu de proiect, fie ca exercitiu preliminar (de culoare, de compozitie, de structura a formei, de motiv plastic). Cea de a doua, pregnant autonomizata, exploreaza valentele tehnologice ale gravurii (in metal, lemn, piatra si linoleum, mai rar monotipie. Registrul major este centrat, insa, in ambele cazuri, pe exploatarea virtutilor expresive si metaforice ale desenului.
Seria graficii de sevalet vine sa exemplifice acele exercitii de confluire inspre teritoriul atat de specific artei baimarene care a fost si ramane pictura de sevalet. In marea lor majoritate ele s-au nascut ca studii de proiect prealabile pentru viitoare alte lucrari in materiale si tehnici definitive (de obicei pictura in ulei, rareori tapiserie, sculptura, pictura monumentala, ilustratie de carte sau revista), impletind desenul si culoarea in asa fel incat developeaza mai degraba particularitati ale unor viziuni eminamente picturale fertilizate, uneori, prin accente decorative sau sculpturale (...)
Seria graficii de reproducere este cea care aduce in prim-plan fondul problemei in discutie: statutul si ponderea graficii de arta ca domeniu independent in economia artei de la Baia Mare. Trebuie spus din capul locului ca intreaga istorie a Centrului Artistic Baia Mare angajeaza un teritoriu domenial cu mult mai larg – si mai diversificat – decat cel rezumat la domeniul picturii, iar tehnicile grafice au jucat un rol de prima linie.
O intalnire cu gestul grafic
„Expozitia RECENT reuneste un material vizual ce porneste de la desenul in creion pe hartie, in pastel, creion sau acril pe panza, la desenul cu liner pe piele umana, la desenul-instalatie, la gravura in daltita, la litografia color in maniera traditionala sau cu influente venite din tiparul modern, la serigrafie, ajungand la print-ul alb-negru si color. Semantica si tematica lucrarilor se regaseste si in tehnica utilizata, grafica fiind de cele mai multe ori intr-o stransa comuniune cu modalitatile de exprimare. Subiectele ne propun atat repere contemporane caracteristice societatii de consum, ale unui model impus de sistemul mondial, pe langa care trecem de cele mai multe ori intr-o stare de indiferenta sau saturatie, cat si de repere ale tematicii abordate de desenul traditional.
De la reprezentarea personalitatilor politice, la imagini publicitare ce impanzesc proximitatea, la marci de produse intalnite oriunde si oricand, fapt ce contribuie la uniformizarea spatiului in care traim, la exercitii de admiratie aduse personalitatilor din istoria artelor, la reprezentarea atmosferei din copilarie cu stangacia si emotia regasirii si a redescoperirii, la reprezentarea universului interior al artistului, sunt cateva exemple care vorbesc despre preocuparile graficianului. Observarea in detaliu in sine defineste graficianul, gestul acestuia fiind de cele mai multe ori cantarit, rationat, calculat, ca apoi sa fie lasat sa isi regaseasca libertatea si securitatea.” – dr.Laura Ghinea. Artistii invitati sunt in cea mai mare parte absolventi ai invatamantului superior de arta Cluj, specializarea grafica, fiind la randul lor dascali de specialitate in cadrul Universitatilor de Arta din centrele Cluj, Timisoara, Iasi si Baia Mare. Expozitia propune un discurs vizual unde invitatia este deschisa atat breslei „celor de meserie”, cat si publicului larg.
Asa cum o spune Ion Stendl, cert este ca „artistii vor desena mereu”.
Dr. Tiberiu Alexa
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.