• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Septembrie , 2008

Razboiul presedintilor „pentru maramureseni”

Societatea Drumuri si Poduri SA, aflata in subordinea CJ, este inca un pretext ca presedintele Mircea Man si consilierul judetean Marinel Kovacs, fost presedinte al CJ, sa-si sara unul altuia la jugulara. Intriga subiectului este umflata in mod artificial, dar declaratiile aruncate peste fileul presedintiei CJ anunta furtuna... In data de 10 august a incetat contractul cu societatea de Drumuri si Poduri SA, aflata in subordinea Consiliului Judetean (CJ). Asta inseamna ca orice lucrare pe care CJ o face pe bani publici trebuie licitata, asa spune legea. Cu toate acestea, „faptul ca au venit inundatiile, ne-a dat posibilitatea sa lasam societatea de drumuri sa lucreze, pentru ca legea ne permitea, fiind o situatie de calamitate. Societatea, avand utilaje in zona, era firma cea mai indicata sa faca acest lucru”, spune presedintele CJ Mircea Man. Asadar, nemaiputandu-se da lucrari prin atribuire directa, de acum, societatea Consiliului va trebui sa participe la licitatii. Desi lucrurile sunt cat se poate de clare, pe subiect se face o gargara de nedescris, care are de fapt in substrat vechile clinciuri politice. Man prezinta lucrurile de parca masurile ce se iau sunt rezultatul unei vointe personale de corectitudine si nu aspecte ce tin de obligatiile reglementate legislativ: „Ce facem de aici incolo? Indiferent ce am incerca sa gasim pe langa lege, societatea va trebui, de aici incolo, sa se comporte ca orice agent economic care vine la licitatie. In acest moment, avem obligatia sa pregatim lucrarile de licitatie pentru iarna”. Iar pentru ca fiecare om are „pasaricile lui”, Man a gasit pretextul sa arate din nou cu degetul spre Marinel Kovacs, fost presedinte CJ, in prezent consilier judetean. Man a organizat chiar si o conferinta de presa in care a anuntat ca procedurile de licitatie pentru lucrarile din iarna ar fi trebuit sa inceapa cel tarziu in luna mai. Tot Kovacs este aratat cu degetul pentru ca, desi se stia de expirarea contractului cu societatea, s-a ajuns in situatia sa nu existe un antreprenor pentru executie lucrari si servicii pentru intretinerea drumurilor judetene. Va lasam sa analizati singuri „gravitatea situatiei”, prezentata de Man in fata camerelor de luat vederi pe tonul acela de descoperitor, indicand ca ceva-i putred in Danemarca: „E o etapa extrem de dificila pentru ca, din pacate, aceste lucruri nu s-au facut. Mi-au fost prezentate rapoarte aratate domnului Kovacs inca din 2005. Rapoarte ramase, pana azi, nesolutionate. Deci, acest lucru nu s-a vrut sa se rezolve din partea conducatorului CJ. Nu sunt speculatii, nu sunt interpretari politice. Solutia? Obligativitatea CJ e de a scoate la licitatie orice lucrare. Suntem intr-o situatie limita, nu stim cat de repede vine iarna, dar nu stim nici ce bani avem, pentru ca, in acest moment, nu avem niciun leu. Sunt judete care nu au o asemenea societate si lucrarile merg foarte bine. Cred ca si in Maramures, daca era vointa politica si se vroia, se rezolva problema. Am cerut compartimentelor sa se gandeasca si vom face privatizarea societatii. Nu pot sa va spun in ce formula”. Man a mai completat: „Desi e societatea Consiliului Judetean, noi n-am avut niciun avantaj, ba, dimpotriva, cheltuielile au fost mult mai mari si au fost chiar dezavantaje in ceea ce priveste judetul”. Si pe sistemul scandalului de la DPC, a scos din maneca: „a existat un audit, problemele erau legate de lipsa de rapoarte de receptie. Raportul pe care mi l-au dat consilierii judeteni este unul pozitiv. De aici trageti concluziile. Daca societatea e profitabila? Profitabila, nu stiu pentru cine, dar profitabila nu este! Dovada ca s-a prezentat la cateva licitatii si le-a pierdut!”. Iar acum, replica lui Kovacs, sintetizata in mesajul „e o porcarie tot ce face”: „Daca vrei sa gasesti un vinovat, il poti gasi spunand ca in urma cu un an cineva nu a facut ce trebuia. Nu stiu despre ce adrese vorbeste ca le-as fi avut din 2005 si n-am facut lumina in acest caz. In 2007, in CJ au fost discutii, iar consilierii au decis sa se amane discutia privind privatizarea”. Atitudinea lui Man e criticata dur de Kovacs: „Cel mai tipic lucru pentru niste persoane care vor sa-si creeze capital politic pe seama altora. In acest caz, CJ poate lua orice decizie privind privatizarea, dar pentru asta nu Mircea Man se pronunta, ci consiliul. Modul in care el spune ca trebuia facut din mai nu stiu ce, astea-s povesti. Daca era cu adevarat interesat ce este in CJ, ar fi putut in 4 ani macar o data sa treaca prin biroul meu de presedinte CJ, pentru ca era totusi parlamentar de Maramures. Numai ca eu sa stau sa-l astept pe el, Maria Sa, care e alesul tuturor maramuresenilor, sa-l astept in genunchi, eventual, si sa-i explic cum trebuie el sa-si faca imagine pe seama altora”. Si totusi, de ce explica Man cu asemenea patos lucruri simple? „Stiu ca are nevoie de capital politic pentru alegerile din toamna. Are nevoie de imagine. Si cum poate face asta: ca el face ordine, ca tot ce a fost inainte a fost dezastru. Deocamdata, pot sa-i transmit un singur mesaj: e o porcarie tot ce face, pentru ca, in realitate, n-are, de fapt, nicio sustinere!”, spune Kovacs. Gravitatea situatiei sugerata de Man e considerata drept bluf: „Nici nu o sa prezinte niciodata ceva concret. El face afirmatii, numai ca aproape marea majoritate sunt fara acoperire. Ar trebui sa vada ce s-a facut in 4 ani, modul in care s-au adus bani. Important ar fi sa vada daca el poate, pana la sfarsitul anului, sa aduca macar un leu pentru drumuri, ca asta-i misiunea presedintelui”, afirma fostul presedinte al CJ. In fine, dupa tot deliciul vorbelor de duh aruncate peste fileul functiei de presedinte al CJ, am aflat, in final, ca toata povestea despre privatizarea societatii este si in asentimentul lui Kovacs: „Eu am fost pentru privatizare. Dar, in acelasi timp, stiu ca pentru anumite lucrari de intretineri si cand e nevoie de interventii rapide este bine sa ai o societate care sa poata actiona. Consiliul se poate inca folosi de societate. Pe viitor, societatea ar trebui privatizata, chiar si mergand dupa aceea pe ideea sa faca o fuziune cu o alta mare firma de constructii, sa poata ataca lucrari mari. La un moment dat, au fost discutii de fuziune cu un holding din Ungaria”. Dupa cele de mai sus, radeti sau plangeti? Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.