• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 31 Ianuarie , 2011

Razboiul carburantilor

* Guvernul ia atitudine in „razboiul” pentru pretul carburantilor. Dupa valul nesfarsit de proteste din tara, guvernantii le dau cu tifla benzinarilor, aratand ca majorarea pretului la carburanti nu poate fi pusa pe seama obligatiilor fiscale. Se ascut sabiile in razboiul dintre soferi si benzinari. Guvernul se implica in „batalie”, intarind baricada soferilor. Primul-ministru, Emil Boc, a precizat ca majorarea pretului la carburanti nu poate fi pusa pe seama obligatiilor fiscale impuse de Executiv, in conditiile in care ponderea taxelor in pretul final al carburantilor a scazut in 2010 de la 52,5%, cat era la inceputul anului, la 49,8%, la sfarsitul lunii decembrie. In plus, pretul la pompa a crescut in 2010 cu 1 leu/litru, la o crestere a cotatiilor internationale cu numai 15%, de la 850 dolari/tona, la 980 dolari/tona, in timp ce in 2009, cand nivelul cotatiilor internationale practic s-a dublat, de la 470 dolari/tona, la 850 dolari/tona, pretul la pompa a crescut cu numai 50 de bani pe litru. In aceste conditii, primul-ministru, Emil Boc, a solicitat Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) declansarea inspectiilor fiscale generale la companiile in cauza, pentru a vedea daca veniturile realizate din cresterea preturilor la combustibili sunt reflectate in profiturile firmelor si implicit in impozite si taxe platite la bugetul de stat: „In primul rand, am primit de la ANAF un raport preliminar cu privire la pretul carburantilor si le multumesc colegilor de la ANAF pentru munca depusa intr-un termen foarte scurt. Primele concluzii arata in felul urmator: in cursul anului 2010 am avut o crestere de aproximativ 20% a pretului carburantilor la pompa. Acum vrem sa lamurim un lucru: s-a spus ca aceasta majorare a pretului la carburanti se datoreaza poverii fiscale pusa de catre Guvern pe umerii Petromului si a celorlalte companii. Din analizele efectuate rezulta foarte clar ca, in pretul carburantilor, ponderea taxelor este, pentru anul 2010, de 49.8%. Iar pe parcursul anului ponderea taxelor in pretul final al carburantilor a scazut de la 52,5%, cat era la inceputul anului, la 49,8%, la sfarsitul anului, asta in conditiile in care s-a majorat TVA-ul in anul 2010. Deci, nu se poate justifica cresterea pretului la carburanti pe seama poverii fiscale impuse de Guvern. Repet, ponderea obligatiilor fiscale, ponderea taxelor este de 49,8% din pretul carburantilor. Deci, nu se poate justifica aceasta crestere pe sarcinile fiscale. Ceea ce este curios si care merita analize suplimentare este urmatorul lucru: in anul 2009, pretul net al cotatiilor a evoluat de la 470 dolari/tona la inceputul anului, la 850 de dolari, la sfarsitul anului. Deci, repet, in 2009, pretul net al cotatiilor a evoluat de la 470 de dolari/tona la inceputul anului 2009, la 850 de dolari/tona, la sfarsitul anului. Cresterea pretului la carburanti la pompa a fost de doar 50 de bani pe litru in conditiile in care, repet, nivelul cotatiilor practic s-a dublat, 100%, de la 470 de dolari, la 850 de dolari. In 2010, evolutia cotatiilor creste de la 850 dolari SUA pe tona, la inceputul perioadei, la 980 de dolari, la sfarsitul anului. Deci, o crestere de aproximativ 15%. In aceste conditii, pretul la pompa creste cu 1 leu pe litru. In concluzie, daca in 2009, cand pretul cotatiilor practic s-a dublat in dolari, 100%, s-a majorat pretul doar cu 50 de bani, in 2010 cand numai cu 15% s-a majorat cotatia, de la 850 de dolari, la 980, totusi, cresterea la pompa este de 1 leu pe litru”. Mai mult, seful Executivului a solicitat Consiliului Concurentei o analiza suplimentara pentru a observa daca a existat sau nu o practica de monopol, avand in vedere faptul ca, practic, concomitent, toate societatile din domeniu au majorat aproximativ cu acelasi procent pretul carburantilor. „Astept aceasta analiza, pentru a putea vedea - din perspectiva Guvernului, si in limita atributiilor pe care le are - alte solutii pe care le putem avea in vedere”, a declarat premierul Emil Boc. Benzinariile, sub lupa ANAF „Solicit ANAF-ului declansarea inspectiilor fiscale generale la societatile in cauza, pentru a vedea daca veniturile realizate din cresterea preturilor la combustibili sunt reflectate in profiturile firmelor si, implicit, in impozite si taxe platite la bugetul de stat. De asemenea, astept aceasta analiza pentru a putea vedea, din perspectiva Guvernului, si in limita atributiilor pe care le are, alte solutii pe care le putem avea in vedere. Repet, le multumesc si ii felicit pe cei de la ANAF, impreuna cu Ministerul Finantelor, pentru efortul depus, si sa mentina acelasi nivel al analizei, pentru ca e o chestiune de interes public la care avem datoria sa oferim romanilor explicatia necesara”. „Solicit Consiliului Concurentei o analiza suplimentara pentru a observa daca a existat sau nu o practica de monopol, avand in vedere faptul ca, practic, concomitent, toate societatile din domeniu au majorat aproximativ cu acelasi procent pretul carburantilor, in conditiile in care, repet, pe piata mondiala vedeti cum au evoluat preturile, raportandu-ne si la analiza din anul 2009, cand evolutia pe plan extern a fost spectaculoasa cu 100% si s-a majorat doar cu 0,5 lei, iar in 2010, cand cresterea a fost doar de 15%, majorarea este cu 1 leu pe litru” - Emil Boc Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.