Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 11 Aprilie , 2005
Rasul e divin, zeii nu plang
Traducerea initiala a piesei Nabadaioasa de sus si badaranul de jos ii apartine marelui actor Radu Beligan. Piesa a mai fost jucata de curand la Bucuresti si Bacau. Nabadaioasa de sus si badaranul de jos este o comedie bulevardiera in sensul strict al cuvantului, dupa cum afirma Romeo Barbosu, autorul ultimei adaptari a piesei.
Formula de comedie bulevardiera este doar o definitie care s-a impus in timp, definind un spectacol care se juca in teatrele de pe bulevard si care se adresa unui public larg. Tot unui public larg i se adreseaza si ultima piesa pusa in scena de Romeo Barbosu, intr-un decor realist, fara tendinte de abstractizare si pretentii de a crea spatii mai putin conventionale.
Rasul e divin
“Unii cred ca nu mai trebuie facut un astfel de spectacol, pentru ca e depasit. Altii sunt impotriva spectacolelor cu o doza mare de abstractionism. Eu cred ca aceste tendinte din lumea teatrului pot coexista linistit. Pana la urma, creatorul propune si publicul este cel care hotaraste. Exista un public de teatru care, chiar daca gusta anumite spectacole mai abstracte, are nevoie de momente de destindere, fara introspectii in existentialism sau in problemele fundamentale ale omenirii”, e parerea lui Romeo Barbosu, care joaca in piesa alaturi de Dana Ilie Barbosu.
Nu e pentru prima oara cand cei doi actori sunt parteneri si pe scena, de data aceasta interpretand doua personaje diametral opuse: un personaj “singur, timid, la varsta tabieturilor, multumit cu ce are si fara sa fie constient de ce-i lipseste” (Romeo) si o vecina “plina de viata care, spre deosebire de badaran, stie exact ce-i lipseste” (Dana Ilie).
Piesa, a carei premiera a avut loc duminica trecuta, este o comedie de vazut, jucata cu energie, daruire si talent, o piesa care demonstreaza ca se poate face comedie si fara accente stridente sau vulgaritati. Momentele reusite de umor sunt datorate in egala masura textului, virtuozitatii actoricesti si comediei de situatie. Romeo Barbosu argumenteaza nevoia de astfel de spectacole prin faptul ca “Plansul e omenesc, dar rasul e daruit oamenilor de zei. Rasul e divin, zeii nu plang.”
O piesa mai pretentioasa
Am fost curios sa aflu cum colaboreaza cei doi actori. “In momentul in care lucrezi, o faci la fel ca si cu oricare actor. Important este rezultatul. Nu conteaza gradul de rudenie”, zice Romeo Barbosu. Intrebat daca Dana Ilie il mai si cearta din cand in cand, actorul-regizor afirma ca “Te cearta si ceilalti actori, numai ca altfel. Avantajul ei este ca poate fi mai sincera.” In acelasi spirit, Dana Ilie vede colaborarea cu Romeo “ca si cu oricare regizor, dar un pic mai bine. Discutam mai mult, pentru ca discutam si acasa.”
Cei doi actori pregatesc un nou spectacol, o piesa romaneasca contemporana, a unui actor din Sibiu. Este o piesa “mai pretentioasa”, cu titlul Ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample. Premiera spectacolului va avea loc spre sfarsitul stagiunii teatrale, la finalul lunii mai sau inceputul lunii iunie. Realizarea acestui proiect vine sa contrazica parerea actorului Ion Lucian care afirma ca “Literatura dramatica romaneasca contemporana este minunata, este sublima, dar lipseste cu desavarsire. Daca am sta de vorba cu reprezentanti ai Uniunii Scriitorilor, am afla ca se scrie foarte mult, se acorda in fiecare an premii nationale pentru piese noi romanesti, dar noi nu le-am vazut niciodata pe scena.”
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.