• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 26 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 Aprilie , 2023

Raport bombă al Curții de Conturi: prejudicii în valoare de 5,3 milioane de lei în Maramureș

Prejudicii în valoare de peste 5,3 milioane de lei și abateri financiar-contabile de peste 92 de milioane de lei. Pe scurt, „factura” indolenței și a incompetenței finanțelor publice locale, așa cum reiese din ultimul raport al Curții de Conturi, făcut public zilele trecute. În anul 2021, Curtea de Conturi a luat în vizor 41 de instituții publice din județul nostru I Iar misiunile de audit/ acțiunile de control efectuate în anul 2022 au scos în evidență o lungă listă de abateri, deficiențe și nereguli, pe care vi le prezentăm în premieră. 


Recent, Curtea de Conturi a făcut public raportul privind finanțele publice locale, realizat în urma misiunilor de audit efectuate anul trecut. Concluzia este, ca în fiecare an, una sumbră:  „Abaterile de la legalitate și regularitate constatate care au condus la prejudicierea bugetelor entităților verificate sunt în sumă totală de 5.324 mii lei. Abaterile de la legalitate și regularitate care nu au determinat producerea de prejudicii sau nu au condus la identificarea de venituri suplimentare, dar au avut impact asupra realității și acurateței situațiilor financiare, au fost stabilite la 92.133 mii lei, constând în efectuarea de înregistrări contabile eronate, neevi­dențierea valorii actuale a tuturor elementelor patrimoniale etc.”
Cum s-a ajuns la această „factură”? Vă prezentăm pe scurt lista principalelor probleme constatate de Curtea de Conturi. Începem cu modul de elaborare și fundamentare a bugetelor locale. Curtea de Conturi a sesizat: „La U.A.T.C. Bârsana s-a constatat că fundamentarea veniturilor bugetului local nu s-a bazat pe constatarea şi evaluarea întregii materii impozabile şi a bazei de impozitare în func­ție de care trebuiau calculate impozitele şi taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate şi a veniturilor obținute din acestea, precum şi pe alte elemente specifice, inclusiv pe volumul brut de masă lemnoasă care ar putea fi pus în valoare din fondul forestier al comunei, în scopul evaluării corecte a ve­ni­turilor. La U.A.T.C. Ariniș, U.A.T.C. Cicârlău, U.A.T.C. Strâmtura și U.A.T.C. Vișeu de Jos s-a constatat neconstituirea fondului de rezervă bugetară, la dispoziția consiliilor locale, în cotă de până la 5% din totalul cheltuielilor, care se utilizează la propunerea ordonatorului principal de credite, pe bază de hotărâri ale consiliului local, pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în cursul exercițiului bugetar. La U.A.T.C. Vișeu de Jos s-a constatat fundamentarea necorespunzătoare a bugetului orașului pentru anul 2021. Cauzele deficiențelor sunt reprezentate de necunoașterea prevederilor legale privind modul de constituire și utilizare a fondurilor menționate, respectiv necu­noaș­terea prevederilor legale privind clasificarea economică a cheltuielilor în funcție de natura și efectul lor economic”.

O altă problemă este „exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare”: „Urmare a misiunilor de audit efectuate au fost constatate deficiențe care au condus la prezentarea nereală a unor indicatori economici în situațiile financiare la finele exercițiului bugetar al anului 2021. Valoarea acestora a fost cuantificată la 92.086 mii lei. Cele mai semnificative abateri, grupate pe categorii, se referă la:
- neorganizarea sau organizarea eronată a evidenței bunurilor aflate în proprietate care alcătuiesc domeniul public sau privat al UAT, în sumă de 40.579 mii lei.
Deficiența s-a identificat la 12 unități administrativ teritoriale. Exemplificăm: U.A.T.O. Baia Sprie, U.A.T.O. Cavnic, U.A.T.O. Dragomirești, U.A.T.C. Ruscova și U.A.T.C. Poienile de sub Munte, unde s-a constatat neînregistrarea/ înregistrarea eronată în evidența contabilă și tehnico-operativă a unor bunuri care aparțin domeniului public sau privat, în sumă totală de 39.416 mii lei.

În cazul U.A.T.O. Baia Sprie, U.A.T.O. Cavnic și U.A.T.C. Ruscova, s-au luat măsuri de înregistrare a corecțiilor necesare, în scopul reflectării exacte a situației reale a patrimoniului în evidența contabilă. Cauzele deficiențelor constau în necunoașterea prevederilor legale cu referire la planul de conturi pentru instituțiile publice și neefectuarea anuală a inventarierii bunurilor din domeniul public şi privat al unității administrativ teritoriale, așa cum prevede legislația în vigoare”.
Alte probleme au fost „neînregistrarea în conturile corespunzătoare de active fixe a obiectivelor de investiții finalizate, recepționate, date în folosință, în sumă de 23.475 mii lei” și „neînregistrarea sau înregistrarea eronată a unor operațiuni de intrare/ ieșire a unor elemente patrimoniale de activ, în sumă de 17.695 mii lei”.

O altă problemă a fost „modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul și la termenele stabilite de lege. Urmare a misiunilor de audit au fost constatate deficiențe, care au determinat nestabilirea, neevidențierea și neîncasarea veniturilor bugetare în sumă de 3.577 mii lei (inclusiv accesoriile aferente). Cele mai semnificative abateri, grupate pe categorii se referă la: Nu s-a stabilit corect impozitul pe mijloace de transport în sumă de 1.529 mii lei. Deficiența s-a identificat la 16 unități administrativ teritoriale. La U.A.T.O. Borșa, U.A.T.C. Poienile de sub Munte și U.A.T.C. Săpânța s-a constatat nestabilirea, neevidențierea, neurmărirea şi neîncasarea unor venituri în sumă totală de 820 mii lei reprezentând impozit pe mijloacele de transport auto, la care se adaugă majorări de întârziere aferente, pentru autovehiculele înmatriculate pe raza teritorială a U.A.T. nedeclarate sau declarate eronat de proprietari la serviciile de impozite și taxe în vederea impunerii. Cauzele deficiențelor constau în radierea din evidența fiscală a proprietarilor de autovehicule fără îndeplinirea tuturor formelor legale de înstrăinare, res­pectiv nedeclararea sau declararea eronată în vederea impunerii a autovehiculelor înmatriculate pe persoane fizice sau juridice de către proprietari”.

„Nivelul veniturilor proprii ale bugetului local nu au fost programate și realizate la nivelul impozitelor determinate prin aplicarea cotelor stabilite prin acte normative și hotărâri ale consiliilor locale în sumă de 659 mii lei”, deficiența s-a identificat la 3 unități administrativ teritoriale. La U.A.T.O. Vișeu de Sus s-a constatat nerespectarea prevederilor legale privind modul de stabilire a impozitelor și taxelor locale, respectiv neindexarea acestora cu rata inflației pentru anul fiscal anterior, astfel veniturile proprii ale entității auditate au fost subevaluate cu suma de 503 mii lei.

Lista neregulilor continuă cu: „Nerespectarea prevederilor legale privind realizarea veniturilor din valo­rificarea unor bunuri ale insti­tuțiilor publice, în sumă de 564 mii lei, nu s-a stabilit ori s-a stabilit eronat taxa pentru ocuparea domeniului public, în sumă de 268 mii lei”.

Trecem la „categoria grea”:  Abateri cauzatoare de prejudicii

Urmare a misiunilor de audit au fost constatate prejudicii în sumă totală de 5.324 mii lei (inclusiv accesoriile aferente), din care recuperate operativ 824 mii lei. Cele mai semnificative abateri se referă la:
- Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație (bunuri, lucrări de reparații curente, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită) în sumă de 1.206 mii lei. „Au fost identificate la 20 unități administrativ teritoriale, cazuri de plată fără temei legal a unor elemente de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contra­prestație.
Exemplificăm: U.A.T.C. Săpânța, unde s-a constatat efectuarea în anul 2021 de plăți fără contra­prestație în sumă totală de 690 mii lei, reprezentând despăgubiri și cheltuieli de judecată aferente unor contracte de concesionări, reziliate unilateral de către primărie, prin hotărâre de consiliu local care s-a dovedit a fi nelegală. Cauzele abaterii sunt legate de insuficienta cunoaștere a prevederilor legale şi nefuncționarea şi/sau funcționarea defectuoasă a sistemului de control intern managerial, ceea ce a dus la crearea unui prejudiciu, stabilit prin hotărâri judecătorești rămase executorii.
Tot la U.A.T.C. Săpânța s-a constatat plata nelegală a sumei de 71 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate pentru obiectivul «Lucrări de asfaltare de drumuri – Covor asfaltic drum spre Mănăstirea Peri, din comuna Săpânța».
La U.A.T.O. Borșa, s-a constatat plata nejustificată a sumei de 48 mii lei, reprezentând cantități de deșeuri reciclabile necolectate, iar la U.A.T.C. Rona de Sus s-a constatat plata nelegală a sumei de 43 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate pentru obiectivul «Reabilitare pod peste pârâul Susman, pe drumul de ocol Coștiui-Rona de Sus». Cauzele deficiențelor prezentate constau în neverificarea riguroasă a elementelor de cheltuieli cuprinse în situații de lucrări”.

Curtea de Conturi a constatat și efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestație în sumă de 994 mii lei: „Deficiența s-a identificat la 14 unități administrativ teritoriale. Nominalizăm U.A.T.O. Ulmeni, unde s-a constatat plata nelegală a sumei de 164 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul «Reabilitare și modernizare școală primară nr. 2 Chelința, oraș Ulmeni».
Totodată, s-a mai constatat și plata nelegală a sumei de 90 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul «Reabilitare și modernizare Școala primară Tohat, în orașul Ulmeni», respectiv plata nelegală a sumei de 49 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul «Reabilitare și modernizare școală primară nr. 1 Chelința, oraș Ulmeni».
La U.A.T.C. Bârsana s-a constatat plata necuvenită a sumei de 97 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate, cuprinse în situațiile de lucrări întocmite la obiectivul de investiții «Alimentare cu apă în localitatea Bârsana, județul Maramureș», iar la U.A.T.C. Poienile de sub Munte plata nelegală a sumei de 62 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situaţiile de lucrări executate la obiectivul «Reabilitare Liceu Tehnologic în comuna Poienile de sub Munte».
Cauzele deficiențelor prezentate au constat în neverificarea riguroasă a elementelor de cheltuieli cuprinse în situații de lucrări și efectuarea cu superficialitate a recepției lucrărilor de către comisiile de recepție.
La U.A.T.O Dragomirești, s-a constatat plata nelegală a sumei de 53 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli nejustificate cuprinse în situațiile de lucrări executate la obiectivul «Desființare și reconstruire atelier la Școala Gimnazială Liviu Rebreanu din Drago­mi­rești»”.
Curtea a constatat și „efectuarea de cheltuieli pentru servicii publice pe baza unor tarife neaprobate și neavizate conform reglementărilor legale în sumă de 825 mii lei” și plăți nelegale aferente cheltuielilor de capital, ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, anexe la contractele încheiate, în sumă de 515 mii lei.
Deficiența s-a identificat la 6 unități administrativ teritoriale. Exemplificăm: U.A.T.C. Lăpuș,
unde s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 204 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în situațiile de lucrări întocmite la obiectivul «Racorduri la rețeaua de canalizare, comuna Lăpuș» și U.A.T.C. Bârsana, unde s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 94 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în decontul situațiilor de lucrări întocmite la obiectivul «Reabilitare și extindere corp 2, Școala Gimnazială Mircea Vulcănescu, comuna Bârsana, jud. Maramureș».
Cauzele defi­ciențelor prezentate constau în interpretarea eronată a prevederilor legale. De asemenea, la U.A.T.C. Desești, s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 35 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în decontul situațiilor de lucrări întocmit la obiectivul «Construire sediu de primărie în comuna Desești». Cauzele deficienței prezentate constau în interpretarea eronată a prevederilor legale”.

Conform raportului s-a constatat și „Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, per­sonalului contractual, cu func­ții de conducere sau care ocupă o funcție de demnitate publică, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 318 mii lei”, dar și „plata situațiilor de lucrări privind repa­rațiile curente neconforme cu condițiile de con­tractare, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 257 mii lei”.

Curtea de Conturi a constatat și „Plăți nelegale, urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, în sumă de 190 mii lei.
Exemplificăm: U.A.T.C. Strâmtura, unde s-a constatat plata fără temei legal a sumei de 141 mii lei, reprezentând elemente de cheltuieli incluse nejustificat în situațiile de lucrări întocmite la obiectivul «Extindere rețea de canalizare în localitățile Slătioara, Glod și Strâmtura, în com. Strâmtura, jud. Maramu­reș». Cauzele deficienței prezentate constau în neverificarea riguroasă a elementelor de cheltuieli cuprinse în situațiile de lucrări solicitate la plată cu cele efectiv realizate”.

Raportul Curții de Conturi prevede și: „Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate în sumă de 173 mii lei.
Exemplificăm: U.A.T.C. Să­pân­ța, unde s-a constatat prejudicierea bugetului local prin efectuarea de plăți în numerar fără documente justificative, respectiv lipsa de numerar în casierie cu suma de 114 mii lei. Cauzele care au generat abaterea au fost determinate de neaplicarea prevederilor legale privind regimul operațiunilor de casă, neorganizarea și neconducerea evidenței contabile în conformitate cu prevederile legale în domeniu, precum și de lipsa unui control intern capabil să identifice şi să stopeze operațiunile care nu în­de­plinesc condițiile de legalitate.
Tot la U.A.T.C. Săpânța s-a constatat plata nelegală a sumei de 48 mii lei, reprezentând cheltuieli care nu au legătură cu activitatea instituției. Cauza abaterii o constituie neîndeplinirea corespunzătoarea obligației de a verifica și confirma realitatea și corectitudinea datelor care au stat la baza angajării, efectuării și înregistrării cheltuielilor materiale”.

Lista neregulilor poate continua, dar credem că v-ați convins deja de „grija” pentru banul public.

 

 

Misiunile de audit/ acțiunile de control efectuate în anul 2022 au scos în evidență o serie de abateri, deficiențe și nereguli, care se referă în principal la:


- Neînregistrarea/ înregistrarea eronată în evidența contabilă a unor bunuri aparținând domeniul public și privat al unităților administrative teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale în elaborarea Programelor de dezvoltare a sistemelor de control managerial;
- Nestabilirea, neevidențierea și neurmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetelor locale, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege de către organele fiscale din cadrul unităților administrativ teritoriale;
- Nevirarea în contul bugetului Consiliului Județean Maramureș a cotei de 40% calculată asupra veniturilor provenite din taxa asupra mijloacelor de transport cu masa totală de peste 12 tone încasată la nivelul unităților administrativ teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului la finele anului 2021;
 Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege;
- Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici și personalului contractual;
- Efectuarea de plăți nedatorate prin acceptarea la plată a situațiilor de lucrări conținând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate;
- Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație;
- Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate;
- Neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea redevenței/ chiriei datorate la termenele stabilite;
- Nerespectarea prevederilor legale privind stabilirea, evi­dențierea și plata obligațiilor către bugetele publice.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.