• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 02 Decembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 1 Iunie , 2016

Ramira, o fabrică de top în Europa

Zilele trecute a avut loc a doua ediţie a Zilelor porţilor deschise la Ramira Baia Mare, singura fabrică de producţie, rămasă din fosta platformă industrială a oraşului. Aici se fabrică bijuterii tehnice, mecanice şi electrice pentru industria auto. Fabrica lucrează cu marii producători din întreaga lume, devenind una dintre cele mai curtate întreprinderi de profil din Europa.

 

 

A fost o sărbătoare a celor care aduc plus valoare într-o profesie de vârf, de top. Au fost prezenţi directorii Karl-Josef Heinrich (CEO fabrica Ramira) şi Roman Navratil (director economic Group Chropynska) alături de Dumitru Matei, director SC Debitare. Au mai venit parlamentari maramureşeni, fostul prefect Anton Rohian, din partea Primăriei Baia Mare, viceprimarul Dorin Mureşan, profesori de la Universitatea din Baia Mare. A fost în vizită chiar şi un grup de 50 de cetăţeni din R. Moldova, veniţi să vadă condiţiile de lucru într-o fabrică din Baia Mare

În 1999 Ramira era într-o situaţie complicată şi urma să dispară precum celelalte întreprinderi de pe platforma IMMUM. Omul de afaceri Dumitru Matei a preluat fabrică din dorinţa de a o salva.

Au urmat ani grei, complicaţi, dar perseverenţa lui Matei a dus Ramira la un alt nivel. Din 2003 a urmat specializarea pe produse destinate industriei auto. Au fost ani de acumulări şi dezvoltare.

După intrarea pe o piaţă de producţie importantă, cea auto, Matei a obţinut finanţare pe proiecte europene şi dezvoltarea fabricii a urmat cursul ascendent al unei creşteri sănătoase.

În urmă cu câţiva ani, Ramira a fost preluată de către firma Chropynska din Cehia. De atunci au fost finalizate mai multe  proiecte europene cu ajutorul cărora au fost cumpărate maşini-unelte noi, performante. Au fost făcute aceste investiţii pentru a putea merge mai departe, pentru continuarea dezvoltării. Firma Ramira face dispozitive pentru linii de sudură şi montaj a caroseriei pentru industria auto.

La recenta manifestare au venit angajaţii fabricii împreună cu familiile lor pentru a vedea unde lucrează şi care sunt noutăţile fabricii. Au fost prezenţi mulţi copii. S-au putut vedea peste tot, în fabrică, grupuleţe formate din părinţi şi copii, iar adulţii, explicând cu plăcere cum lucrează un utilaj sau altul. Copiii, unii dintre ei, înghiţeau pe nerăsuflate explicaţiile părinteşti şi cu siguranţă printre ei sunt viitorii muncitori specialişti şi ingineri ai fabricii băimărene.  

 

Dumitru Matei trece prin secţiile pe care le cunoaşte în amănunţime cu atitudinea celui care a reuşit să face ce şi-a propus în urmă cu mulţi ani. Dar mai are multe de făcut!

„Suntem la finalizarea celui de-al treilea proiect pe fonduri europene. În total, proiectele au fost de 12 milioane de euro. Le-am finalizat pe toate şi în acest moment fabrica arată cum se vede, foarte bine. Mai bine decât anul trecut!

Aici lucrează în jur de 450 de oameni care lucrează într-o meserie de înaltă productivitate şi înaltă precizie. Aici se fabrică liniile de pe care ies automobilele din marile fabrici: Renault, Dacia, Peugeot, Audi, Mercedes, Nissan, lucrăm pentru toţi marii producători de automobile din Europa. Dispozitivele pe care le realizăm noi se vor monta pe liniile de fabricaţie de pe care, peste doi-trei ani de zile, vor ieşi noile maşini pe piaţă.

Ultimul proiect a fost de 2,3 milioane de euro, iar în ultimul an s-au investit trei milioane de euro. Sunt date concrete cu privire la evoluţia întreprinderii, de când fabrica a fost preluată de către firma Chropynska din Cehia. Prin această preluare am intrat într-un grup de firme, una în Cehia, una în Slovacia şi Ramira, un grup care are în acest moment cea mai mare capacitate de producţie din Europa. Ca perspectivă, se pregăteşte încă un proiect pentru modernizarea clădirii şi eficientizarea energetică a întregii platforme.

 

În ceea ce priveşte condiţiile din fabrică, suntem la nivel de top, în România, în acest moment. Avem oameni bine pregătiţi! Suntem în relaţii cu liceele de specialitate din Baia Mare, cu Universitatea din oraş. Asigurăm locuri de practică pentru elevi, studenţi, participăm la doctoratele celor de la Universitate, ale inginerilor din fabrică, suntem integraţi în tot ceea ce înseamnă comunitatea din Baia Mare. Cu toate acestea, cea mai mare problemă în România este cea a specialiştilor, a muncitori pregătiţi să facă faţă rigorilor meseriilor din astfel de fabrici. Noi ne pregătim de ani de zile singuri, muncitorii, fiindcă nu există în şcolile de aici aceste specializări. Pentru meseriile acestea, practic a fost o noutate!

 

Ramira a fost fabrica care a produs linia pentru primul Logan, în 2003-2004. A fost prima fabrică cu o nouă meserie. S-au învăţat! Tinerii de atunci sunt acum ingineri ce conduc activitatea.

În momentul de faţă avem peste o sută de ingineri angajaţi în fabrică”, a spus Dumitru Matei, director SC Debitare.

Mitică a vorbit cu patimă despre zbaterile pentru a aduce specialişti buni în întreprindere. El are şi un îndemn pentru copiii ce se gândesc ce să urmeze din punct de vedere al profesiei.

„Cine intră în acest domeniu, mecanic şi tehnic, sigur vor avea un viitor în viaţă!”, a spus Matei.

 

Planuri de viitor

 

Cei doi directori din conducerea executivă, Karl-Josef Heinrich şi Roman Navratil sunt mulţumiţi de rezultate, dar spun că mai sunt multe de pus la punct pentru a avea fabrica modernă pe care o doresc.

„De anul trecut, cred că am făcut mai mult decât am planificat atât la investiţii, cât şi la modernizări. Am schimbat cea mai mare parte din pardoseli, am reorganizat fluxul de producţie şi lucrăm şi pe partea de şcolarizare. Dorim să facem un pas mare, din acest punct de vedere, deoarece în România nu s-a putut.

În acest an, urmează să facem izolarea acoperişului, dar avem în vedere forţa de muncă. Fără oameni pregătiţi nu putem funcţiona. O maşină se poate cumpăra, dar forţa de muncă trebuie să o facem noi.

Eu cred că în România este o greşeală de concepţie, fiecare tânăr care termină o şcoală doreşte să devină profesor, medic sau să aibă o diplomă universitară. Şi aici este o problemă!

Cred că aşa cum a fost în trecut, nu a fost totul greşit! Atunci au fost multe şcoli profesionale şi au ieşit mulţi muncitori calificaţi care au fost într-adevăr calificaţi. După terminarea şcolii de trei ani au putut să lucreze.

 

Acum, noi trebuie să formăm muncitori pentru că nu îi avem. Dacă am făcut un curs de câteva luni nu înseamnă că el este deja un specialist. În Europa situaţia este diferită. Spre comparaţie pot spune cum este în Germania, unde am locuit peste 26 de ani.

Acolo selecţia începe după clasa a patra. La acel moment, dacă cineva este în stare să facă liceul, intră la liceu sau poate merge la zece clase, sau face şcoală profesională.

Dacă pe parcurs elevul doreşte să facă şi liceul poate reveni.

În România cred că se merge pe un drum greşit.

Aici toţi fac liceul, dacă este capabil, dacă nu este capabil. Cred că şi pentru tineri este un chin dacă eşti forţat să faci un liceu şi nu eşti capabil să îl faci. De aceea, cred că în România forţa de muncă va deveni o problemă majoră.

Revenind la sărbătoarea noastră, pot spune că Ramira lucrează, aşa cum se vede, pentru industria auto. Aceste utilaje pe care le facem sunt dispozitive pentru sudură, de asamblarea caroseriei.

Deci, trebuie făcute foarte exact. Sunt nişte specificaţii pe care trebuie să le respectăm. Fiecare client are alte specificaţii şi alte cerinţe. Noi facem unicate, nu facem produse de serie. Facem piese foarte complexe, la zecimi de milimetru, trebuie asamblate şi reglate după modelul 3D. Lucrăm pentru marii producători de maşini din Germania: BMV, Volskwagen, Audi, Mercedes, dar lucrăm şi cu Dacia, Renault, Nissan.

 

Dar în grupul Chropynska, în Cehia, realizăm linii integrate, complete de asamblare, robotizate, automate, linii complexe”, a spus Karl-Josef Heinrich.

CEO-ul de la Ramira a avut şi are în continuare o nemulţumire legată de infrastructura în ţară. El spune că de anul trecut nu s-au schimbat lucrurile.

 

„Foarte puţine lucruri s-au schimbat de anul trecut în ceea ce priveşte infrastructura. Anul trecut încă am avut aeroportul, anul acesta nu mai funcţionează. Mi-am cumpărat o maşină mai bună pentru a ajunge mai repede în Germania”, a spus Karl-Josef Heinrich.

 

La rândul său, Roman Navratil a vorbit despre trecut, prezent şi viitor.

„Firma Chropynska se transformă în holding şi fiecare firmă care face parte din acest holding, Ramira este una din ele, va acţiona împreună cu ceilalţi din holding. Această structură organizatorică este necesară pentru a avea posibilitatea de a avea o bună comunicare şi un control mai scurt, mai direct. Pe partea de dezvoltare, firma Chropynska este în legătură cu firma BMV, la Munchen se va fabrica o linie nouă pentru seria 3, va ieşi în doi ani şi este în negocieri pentru un proiect nou pe care îl vom realiza anul viitor.

În ceea ce priveşte Ramira şi integrarea de aici, la început am avut frică faţă de ce am putea face, dar am realizat multe într-un timp scurt. Nu am crezut că va fi posibil să facem atâtea!

La Ramira sunt oameni foarte buni, capabili să înveţe foarte repede şi să se adapteze la nivelul cerut”, a spus Roman Navratil.

 

„Eu cred că în România este o greşeală de concepţie, fiecare tânăr care termină o şcoală doreşte să devină profesor, medic sau să aibă o diplomă universitară. Şi aici este o problemă!”

Karl-Josef Heinrich

 

„La început am avut frică faţă de ce am putea face, dar am realizat multe într-un timp scurt. Nu am crezut că va fi posibil să facem atâtea!”

Roman Navratil

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.