• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 19 Iunie , 2006

Rablele se intorc!

Programul de reinnoire a parcului auto continua si in acest an. Guvernantii promit un buget de 495 de miliarde de lei vechi, prin care vor sa scoata pe linie moarta circa 16.500 de rable. Insa in loc sa foloseasca experienta de anul trecut, pentru a simplifica programul, lucrurile se complica. Desi startul programului se va da peste cateva saptamani, inca nu au fost publicate instructiunile privind modalitatile de aplicare. Dupa ce anul trecut romanii s-au inghesuit pe listele programului “Bani contra rable” (pompos denumit “Programul de reinnoire a parcului auto”), guvernantii au decis sa reia operatiunea si in acest an, pentru a diminua poluarea (prin scoaterea din uz a autoturismelor care nu respecta normele europene) si pentru a creste accesibilitatea la cumpararea de autoturisme noi (prin acordarea de facilitati). Prima runda a programului a fost insotita si de controverse. O serie de asociatii au acuzat atunci producatorii si importatorii auto ca primesc indirect, un ajutor financiar. Ulterior, lista problemelor a continuat, dar, la final, guvernantii s-au declarat multumiti de program. Asa ca, recent, Guvernul a emis o noua ordonanta prin care decide continuare programului. In total, se vor aloca circa 495 de miliarde de lei vechi, bani ce urmeaza sa fie cheltuiti pana in decembrie 2006, pentru scoaterea din trafic a 16.500 de masini uzate. Iar proprietarii rablelor vor primi tot 3.000 RON, suma care va fi scazuta din pretul de achizitie a unui autoturism nou. Harababura In acest an cerintele programului s-au modificat, ceea ce inseamna timp mort si bulibaseala atat pentru dealerii auto, cat si pentru firmele care preiau rablele. Ioan Moldovan, administratorul Remat SA Maramures, a spus ca, deocamdata asteapta publicarea normelor metodologice: “s-ar putea ca programul sa inceapa de la 1 iulie, dar in ordonanta de Guvern nu scrie. Scrie doar ca se vor emite normele de aplicare. Diferenta fata de anul trecut este ca masinile trebuie sa aiba 12 ani de la data fabricatiei, nu de la data inmatricularii. Plus, alte cerinte, mai stricte. Si va mai fi nevoie de mai multe hartii. Deocamdata asteptam sa apara normele, ca la noi nimic nu poate fi clar de prima data. Mai ales ca era experienta de anul trecut, puteau zice ca ramane valabil ce a fost, plus una-doua prevederi noi. Eu cred ca va fi ca si in 2005, cand n-am aflat data la care demareaza dealerii preluarea de cereri! De exemplu, dealer-ul Dacia a stiut mai repede ca se da startul, si acolo s-au facut cozi de dimineata. In prima zi a iesit scandal, ca oamenii erau de pe la 4 dimineata, au aparut si smecherii care ziceau ca rezolva si luau un milion de la omul muncii.” Anul trecut, maramuresenii au putut preda masinile vechi la trei firme autorizate din judet: Remat, Coreserv si Re Conf Met. Insa, in acest an este foarte posibil ca doar Remat SA sa indeplineasca cerintele impuse de lege. Moldovan a declarat: “noi am preluat anul trecut vreo 227. Acum nu stiu daca vom prelua doar noi, dar stiu ca suntem singurii care avem autorizatie de dezmembrare si tratare, autorizatia dupa ordonanta noua, dupa directiva europeana.” Cosmina Chindris, director economic Coreserv SRL, a confirmat ca: “deocamdata nu stim daca vom prelua masini, pentru ca n-am primit inca autorizatia de la Bucuresti”. O alta hiba a programului a fost stabilirea “cotelor” pe marci. Unele au primit un numar prea mare, iar altele prea mic. Moldovan a recunoscut ca: “foarte multi au optat pentru Logan, dar aceasta marca a primit o cota insuficienta. A venit o suplimentare ulterioara de vreo 40 de bucati, ca initial erau 100. La ceilalti dealeri nu erau probleme, ca aveau o cota mai mare decat s-a cerut. Si a mai fost o problema, ca unii au cumparat masini, dar nu puteau beneficia de program, pentru ca masina nu era pe numele lui. Bun, o trecea pe numele lui, dar i se cerea inclusiv verificarea tehnicica. E o absurditate, ca ulterior o preda la distrugere.” Deocamdata programul e in stand-by, la fel ca si o alta hotarare de Guvern din 2004, privind tot un program de gestionare a vehiculelor scoase din uz. Conform acestui act normativ, un posesor de rabla ar trebui, incepand cu anul viitor sa anunte producatorul masinii ca vrea sa renunte la “vechitura” si sa o predea gratuit unui centru de colectare. Insa cum Guvernul i-a obisnuit pe proprietarii de rable cu prima de casare, e greu de crezut ca acest program va fi eligibil. Remember cu rable Desfasurarea “Programului de stimulare a innoirii Parcului national auto” a avut loc in doua etape: 1 mai 2005 - 31 august 2005 si 1 septembrie 2005 - 30 noiembrie 2005. Pentru implementare s-a alocat, nerambursabil, din Fondul pentru mediu, suma de 45.000.000 lei (RON) pentru scoaterea din uz a unui numar de 15.000 autoturisme si cumpararea de autoturisme noi, cu un grad scazut de emisii poluante. Au fost incheiate 20 contracte de finantare nerambursabila intre Administratia Fondului pentru Mediu si persoane juridice validate (producatori, importatori autorizati sau reprezentanti autorizati ai acestora), de la care cetatenii au achizitionat autoturisme noi. Potrivit datelor statistice, cele mai multe autoturisme au fost cumparate de la dealerii Dacia, in prima etapa 6.465 de masini in a doua etapa - 2.078. Cereri numeroase au avut si producatorii Nissan si Renault, in prima etapa primind unda verde pentru 2.719 cereri, iar in a doua runda a programului pentru 1.754. Printre marcile preferate de fostii proprietari de rable se numara si Daewoo, Skoda, Seat, Audi, Volkswagen etc. Procentul de realizare a programului in 2005 a fost de 97%, fiind scoase din uz 14.607 rable. Optimismul datelor de mediu Principalul scop al programului de reinnoire a parcului auto a fost reducerea poluarii, insa Calin Crisan, comisarul sef al Garzii Nationale de Mediu Maramures, a declarat ca cifrele de la nivel national in privinta poluarii nu sunt atat de drastice: „din cate stiu, la nivel static, potrivit datelor de la Ministerul Mediului, Romania sta bine la acest capitol, asa ca o reducere evidenta a poluarii nu cred ca va fi cuantificata. Comparativ cu o instalatie din industria chimica, de exemplu, o mie de masini nu produc o schimbare semnificativa”. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.