• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 31 Iulie , 2006

Proiectele Maramuresului

* Zeci de localitati din judet spera la bunavointa Guvernului La inceputul acestui an, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta 7 cu privire la programul de dezvoltare a infrastructurii din mediul rural. Tinand cont de birocratia romaneasca, a fost nevoie de mai multe luni ca Ordinul sa fie functional. Recent, la nivel de conducere administrativa a judetului, s-a primit o nota prin care se cereau proiecte ale primariilor pentru dezvoltarea infrastructurii. Termenul a fost de 24 de ore si rezultatul e spectaculos. Zeci de proiecte maramuresene s-au inscris pe lista. Prin proiectele primariilor pentru dezvoltarea infrastructurii, Maramuresul a mai demonstrat inca o data ca are specialisti deosebiti care pot „scrie” proiecte facute profesionist, pe banda rulanta. Plecand de la aceasta constatare, se poate spune ca judetul cel mai izolat (din punct de vedere al alocarilor bugetare) din Ardeal are forta de absorbtie de fonduri, de oricare ar fi ele. In cazul de fata sunt fonduri alocate de guvern, iar proiectele pot fi de la 40 de milioane la 4 miliarde de lei. Proiectele se refera la drumuri, canalizari, poduri, podete, practic posibilitati de dezvoltare a localitatilor respective. Bine ca nu s-au opus! Ce au facut cei care conduc administrativ judetul? In primul rand este bine ca nu s-au opus in nici un fel. Apoi este bine ca au lasat specialistii sa faca ce stiu mai bine: proiecte. GAZETA a consemnat echipa de „frumosi nebuni” ai proiectelor maramuresene (nu ii numim acum, deoarece cu alte ocazii… le-a creat probleme scriind despre lucrurile minunate pe care le-au facut). Cert este ca s-a lucrat 24 de ore fara intrerupere pentru aceste proiecte. Primariile, primarii judetului au venit cu date, propuneri, sugestii, iar meseriasii au intocmit proiectele. De aceea nu il credem pe deputatul Mircea Man care s-a laudat cu primarii democrati „fauritori” de proiecte. Revenind la subiect, proiectele au fost executate, au fost trimise la Bucuresti si programate pe zile sa intre la Comisia de avizare si aprobare. Totul va dura 30 de zile, apoi se va sti care proiect a prins finantare. Evident ca cei de la noi nu se asteapta ca toate sa prinda aviz favorabil, dar subliniem capacitatea judetului de a genera proiecte, implicit de a absorbii fonduri. Vom reveni. Ordonanta 7 a Guvernului Scopul acestei Ordonante este de a imbunatati situatia sociala si economica a locuitorilor din spatiul rural. Programul se refera la reteaua de drumuri publice comunale, judetene si nationale prin poduri, podete si punti, precum si prin dezvoltarea unor sisteme de alimentare cu apa, canalizare si epurare. Beneficiarii directi ai Programului sunt administratiile locale din localitatile rurale. Programul se aplica din 2006 si va dura 3 ani. Valoarea minima a uni proiect este de 40 de milioane, iar cea maxima de 4 miliarde de lei. Consiliile locale pot contribui si ele la finantarea proiectelor respective. Localitatile cu proiecte Prima localitate maramureseana care a intrat la Comisia de validare a fost Poienile Izei (pozitia 90). Urmeaza Grosi, Somcuta Mare, Borsa (cu zona rurala), Rozavlea, Calinesti, Ardusat, Vima Mica, Copalnic Manastur, Moisei, Baia Mare (zona Ferneziu), Desesti, Stramtura, Sarasau, Bistra, Sacalaseni, Sapanta, Leordina, Gardani, Rona de Jos, Repedea, Vadu Izei, Rona de Sus, Baita de Sub Codru, Satulung, Coroieni, Farcasa, Viseu de Sus, Recea, Baia Sprie, Poienile de Sub Munte, Dumbravita, Miresu Mare, Botiza, Baiut, Petrova. In total sunt 1360 de proiecte care vor fi verificate pana in 14 august. Maramuresul a trimis 36 de proiecte ceea ce e foarte bine, comparativ cu judetele vecine, de exemplu Satu Mare cu 11 proiecte, sau Bistrita care are 16 proiecte. Salajul are ca si noi, iar Clujul, un judet cu pretentii de capitala regionala, are doar cu 14 mai multe proiecte. Partea cea mai grea legata de obiectul Ordonantei de Guvern 7 a fost facuta. De aici in acolo este vorba de vointa politica. Pentru a obtine cat mai multe aprobari este nevoie ca prezidentul Marinel Kovacs, prefectul Bondi Gyongyke, parlamentarii si toti care pot sa faca lobby pentru Maramures. Interesant este ca acest Ordin al Guvernului este primul exercitiu pe proiecte realizate pe banii Romaniei. S-a schimbat totalmente managementul, respectiv s-a trecut de la fondurile alocate pe bugete, pe fonduri alocate pe proiecte. Guvernul face exact ca si Comisia Europeana. La fel de interesant este faptul ca si fisele de „scriere” a proiectelor a fost scoasa intr-un model simplificat spre a fi in ajutorul celor din administratia locala. Practic primarii care au vrut proiecte au trebuit sa le scrie on-line, in cele 24 de ore puse la dispozitie. Ce s-a intamplat de fapt? Sase specialisti ai judetului au stat 24 de ore pe net si au produs proiecte pentru primarii care veneau cu date si propuneri. Daca s-ar studia proiectele propuse (din care nu se stie cate vor obtine unda verde) ar fi limpede ca s-a incercat sa se dea o cursivitate in dezvoltarea judetului. S-a luat in calcul, in primul rand, Maramuresul istoric, dar s-a facut si o „punte” cu partea de sud a judetului. Practic se prefigureaza zona turistica care ar putea scoate judetul din izolare. Legat de partea politica, dupa mai multe discutii, contrar disputelor politice existente in CJ, CL sau in alte foruri de decizie, s-a dat drumul la orice proiect. Asistam la o coabitare inedita, respectiv proiecte ale unor primari cu viceprimari din formatiuni politice diferite. De asemenea, am aflat ca Baia Mare are sanse foarte mari de a prinde finantare Phare pentru proiectul referitor la drumul de centura al municipiului. Acest proiect era pe lista pe un loc bun, iar intre timp Zalaul a primit finantarea, Clujul si Dejul de asemenea si am ajuns in fata. Daca politicienii maramureseni ar sustine acest proiect, Baia Mare ar putea intra in lucru cu drumul de centura, ceea ce ar da un avant economic, spun specialistii, zonei adiacente acestui drum. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.