• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Mai , 2011

Proiectele chiX

* In Maramures se taraste, de la un an la altul si chiar de la un mandat la altul, o serie de proiecte a caror materializare fie nu se doreste, fie sunt in mainile unor incompetenti. Am facut un inventar al celor mai „lalaite” proiecte de interes judetean! Deja ni s-a acrit despre cate proiecte de interes judetean am scris „vom reveni”, pentru ca discutiile pe subiect fie au fost amanate, fie lasate in coada de peste. Asa ca am vrut sa vedem care-i stadiul actual al celor mai „lalaite” proiecte din judet. Mircea Man, presedintele Consiliului Judetean (CJ), a avut agenda prea incarcata sa ne ofere lamuriri, chiar daca le-am spus oamenilor din subordine ce ne intereseaza. Asa ca am vorbit cu Gheorghe Simon, unul dintre cei mai experimentati si vocali consilieri judeteni. Am intrebat in primul rand ce se mai aude de privatizarea societatii Drumuri si Poduri, din subordinea CJ, despre care se vorbeste de vreo 3 ani. CJ a aprobat de curand sa-i dea prin negociere directa administrarea serviciilor pentru drumurile judetene. „Hotararea da sanse ca privatizarea sa se faca in conditii mai bune. Una e sa scoti la privatizare o societate care functioneaza si alta e sa o scoti la privatizare in stare de faliment. Daca nu se lua hotararea, societatea intra de fapt in faliment sau in dizolvare. Nu mai avea lucrari, trebuia sa dea oamenii afara, patrimoniul este al CJ, iar asta trebuia pazit, iar dupa acest patrimoniu CJ plateste taxe si impozite si in final drumurile din Maramures tot proaste erau. Pana se organizeaza licitatii, pana se fac adjudecarile pe noi ne pastea pericolul ca in aceasta vara sa nu se lucreze absolut nimic”, a explicat Ghorghe Simon. Presedintele CJ s-a opus acestui demers pentru societate: „probabil in mintea lui ar dori sa vanda societatea la cineva anume, la un pret cat mai mic. Sigur ca-i scadea pretul de piata daca plenul nu lua aceasta masura. Dar hotararea nu impiedica privatizarea. Eu sunt pentru privatizarea societatii. Putem discuta fel si fel de variante. Dar majoritatea consilierilor se opune privatizarii. In cel mai rau caz s-ar vrea privatizarea, dar sa ramana si CJ cu o parte de actiuni. Obligatoriu trebuie sa dam 51% din actiuni, ca nimeni nu va veni sa investeasca daca nu detine un pachet majoritar”, spune consilierul judetean. Totusi, orice miscare in acest sens pare blocata. De ce? „Mircea Man nu da ordin la aparatul tehnic sa vina cu anumite variante sa le prezinte plenului. Se pare ca se doreste sa se omoare societatea ca atunci se poate da mult mai simplu. Si probabil interesul este sa se vanda pe portiuni, pe active. Cineva sa ia statia de asfalt, altul sa ia altceva etc. Reteaua societatii in judet este foarte buna pentru ca sunt puncte de lucru in toate zonele. Dar eu pot sa spun ca de cand s-au scos la licitatii drumurile pe tronsoane s-au facut cele mai proaste lucrari pe drumurile judetene”, a adaugat Simon. Tot de vreo 2-3 ani se spune ca „in curand” se vor unifica toate institutiile de cultura sub umbrela unui singur Centru Cultural. Ce s-a facut? Nimic! „Acolo e usor de observat problema, ca sunt directori care devin sefi de sectii, sau chiar isi pierd postul daca se face acest Centru al culturii. Desi din punct de vedere economic s-a dovedit ca s-ar face economie si s-ar eficientiza lucrurile”, spune Simon. Apoi, a mai fost un proiect (considerat ratat) care s-a dus la finalizare: Serviciul URBANET, din subordinea CJ. S-a creat acest centru pilot cu oameni care stiu sa faca proiecte, care traiesc pe banii CJ si care sunt intr-un serviciu creat ca sa genereze proiecte pentru comunitatile locale. „Dar de cand activeaza au facut un singur proiect la Bistra. Ei au facut proiecte, dar pentru mediul privat, nu pentru CJ”, a comentat consilierul. Problema a fost ridicata de curand in plenul CJ, iar Man a spus atunci ca de anul viitor nu mai finanteaza URBANET-ul si ca-i va redistribui pe oamenii de aici in alte structuri ale CJ specializate pe proiecte. „Dupa parerea mea ar fi o prostie sa dizolve acest serviciu. Ca nu-i o solutie sa dizolvi pe cel care nu munceste. Primarii sigur ca ar avea nevoie de sprijin din partea acestui serviciu”, considera Gheorghe Simon. Acum vreo 7-8 ani, Maramuresul a fost selectat sa fie printre primele judete din Romania unde sa se implementeze pe bani europeni proiectul de Gestiune Integrata a Deseurilor. Dar de atunci s-au tot cheltuit bani pe studii, s-au schimbat locatiile, au fost numeroase scandaluri, iar acum riscam sa ajungem sa ducem gunoiul la supraret in judetele vecine pentru ca normele europene impun inchiderea tuturor rampelor de gunoi: „In viziunea mea proiectul de Gestiune Integrata a Deseurilor este un proiect mort. Nu stiu cheltuielile pe documentatii ratate, dar cert e ca ne-am ales cu cateva terenuri cumparate unde putem paste oile. Iar probabil zona de nord a judetului va duce gunoiul in Bistrita si zona de sud o sa duca in Satu Mare. Cert este ca vom plati gunoiul mult mai scump”. Un alt proiect, considerat in prezent imposibil, este Tunelul pe sub Gutin, desi ideea si primele prospectiuni s-au facut in perioada cand era Alexandru Cosma la conducerea CJ. De asemenea, si ideea unui pod rutier peste Somes in zona Ulmeni s-a lansat imediat dupa Revolutie. Desi in ultimul an s-au facut cativa pasi pentru documentatiile necesare, sunt multi cei care nu cred intr-o materializare a ideii in urmatorii ani. „Se va vedea pe acest proiect de 10 mii km al lui Udrea ca nu se va realiza nimic in Maramures. Sunt doar povesti. A inceput reabilitarea pe DN 18, care a inceput de la calea ferata din Baia Mare. Si suntem in al treilea an si s-a facut doar pana ajungi la Mogosa. Dar si ce s-a facut s-a facut foarte prost, s-au decontat sume imense pe lucrari proaste. Drumul e plin de hartoape, rogolele toate se desfac de parca nu s-a pus ciment in ele etc. Si pentru toate sunt receptii si decontari grase”, este de parere Gheorghe Simon. Socant este ca in ultima vreme se comenteaza tot mai mult si despre finalizarea drumului Baia Sprie – Barsana. Simon a atras din nou atentia: „este o reabilitare de drum judetean pe bani europeni care nu se va termina datorita faptului ca nu ajung banii. Cu toate ca nu respecta proiectul, nu se va termina acest drum. Stiu ce spun! Aici este o mare problema!”. Cu toate astea, Man a iesit sistematic sa dea asigurari ca nu exista probleme din acest punct de vedere. Vom vedea pe viitor cate dintre proiectele judetului vor da chix, nu de alta, dar povestea merge mai departe! „Anul viitor, fiind an electoral, va fi plin de populisme si de hotarari marunte de Guvern inspre primarii PD-L. In unele comune acum se toarna asfalt pe dealuri. Nu spun ca nu-i bine ca-i asfalt si acolo. Dar noi umblam pe drumurile nationale si judetene din hartoapa in hartoapa si ne rupem masinile. E o nebunie in toate minunile astea!” - Gheorghe Simon, consilier judetean Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.