Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Problema Craica – poziţia oficială a primarului Cătălin Cherecheş
„Cazul mediatizat la nivel naţional, al “intoxicării” persoanelor relocate din zona Craica în fostele clădiri de birouri de la Cuprom, a fost un incident fabricat de auto-proclamaţii lideri ai comunităţii rome, ca urmare a faptului că Primarul municipiului Baia Mare a refuzat orice dialog sau negocieri cu aceştia. Aşa-zişii lideri, care au instaurat teroarea în comunitatea romă, au pulverizat cu substanţe lacrimogene în mai multe camere, apoi au chemat ambulanţa şi televiziunea.
Îmi fundamentez poziţia pe următoarele argumente:
Copiii şi adulţii care au ajuns la Unitatea de Primire Urgenţe a Spitalului Judeţean “Dr. Constantin Opriş” din Baia Mare nu au necesitat internare, în urma investigaţiilor medicale reieşind faptul că nu au suferit intoxicaţii cu substanţe periculoase. Din cele 19 familii care s-au mutat benevol în locuinţele de necesitate în ziua incidentului, doar 4 au părăsit imobilul. Celorlalte familii li s-au oferit alternative de locuire într-o altă clădire, însă au refuzat, considerând că sănătatea şi viaţa lor nu sunt în pericol.
În data de 5 iunie 2012, specialişti din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” Maramureş au efectuat o serie de testări pentru a verifica dacă în imobilul unde s-a produs incidentul există sau nu substanţe toxice. Rezultatul verificărilor a fost comunicat prin adresa nr. 1027967/2, din 7 iunie 2012. Concluzia a fost că “nu s-a detectat prezenţa agenţilor chimici sau a gazelor periculoase care să pună în pericol viaţa locatarilor”.
Relocarea familiilor care s-au mutat de pe Craica în zona Cuprom a fost efectuată fără uz de forţă. Li s-au pus la dispoziţie maşini de transport pentru mutarea obiectelor personale (mobilier, îmbrăcăminte şi altele), însă oamenii au venit la noile locuinţe cu mijloace de transport alese de ei: maşini personale, transport public în comun sau taxi.
În momentul de faţă, la Serviciul Public de Asistenţă Socială există 137 de cereri ale familiilor din comunitatea romă, privind relocarea de pe Craica în locuinţele de necesitate din zona Cuprom. Aceste solicitări au fost depuse benevol de către cei care locuiesc în construcţii improvizate, ridicate ilegal pe domeniul public al statului, în zona Craica” Cătălin Cherecheş
„Proiectul nostru de incluziune socială a populaţiei de etnie romă de pe raza municipiului Baia Mare a fost gândit, dezbătut cu toţi factorii de răspundere şi aprobat la nivelul Consiliului Local al Municipiului Baia Mare. Acţiunile pe care le-am întreprins în ultima perioadă au ca fundament următoarele documente:
- HCL nr.135/2012 privind încheierea acordului de parteneriat pentru incluziunea socială a populaţiei din pungile de sărăcie de pe raza municipiului Baia Mare, prin furnizarea de servicii sociale integrate;
- HCL nr. 182/2012 privind aprobarea Politicii şi a Planului de acţiuni al Municipiului Baia Mare privind incluziunea socială a cetăţenilor români aparţinând minorităţii romilor 2012;
- consultarea şi informarea publică privind drepturile şi obligaţiile sociale, dar şi alternativele de locuire puse la dispoziţie de către municipalitate;
- consimţământul scris al familiilor din comunitatea romă, prin care şi-au dat acordul pentru relocare;
- contractele de comodat încheiate între municipalitate şi fiecare familie în parte;
- acordul scris privind demolarea construcţiilor improvizate, ridicate ilegal în zona Craica;
- angajamentul scris privind răspunderea pentru copiii minori;
- angajamentul scris al primarului, privind identificarea unor soluţii locative definitive pentru persoanele care au fost relocate temporar în zona Cuprom.
Ca primar, dar şi ca om, am adoptat mereu o atitudine pozitivă, constructivă şi nediscriminatorie faţă de toate categoriile sociale defavorizate. Mă preocupă îmbunătăţirea situaţiei sociale generale a grupurilor vulnerabile şi a situaţiei locuirii pe raza municipiului Baia Mare. Acest lucru, însă, nu înseamnă că voi permite ca aceste zone constituite ilegal, caracterizate de sărăcie, mizerie şi infracţionalitate, să se dezvolte în continuare.
La fel ca până acum, îmi asum în faţa opiniei publice respectarea principiilor fundamentale ale drepturilor omului şi ale legislaţiei naţionale şi internaţionale în toate acţiunile noastre. Voi continua să elimin aceste pungi de sărăcie care s-au tolerat în comunitatea noastră de peste 20 de ani, iar oamenilor le vom oferi alternative locative. Nu voi mai accepta nici o construcţie improvizată amplasată ilegal pe raza municipiului Baia Mare şi mă voi asigura că legea, ordinea şi curăţenia vor fi respectate.
Planul de acţiuni privind incluziunea socială a cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome – parte a strategiei sociale pe 2012 a municipiului Baia Mare – cuprinde o abordare integrată a situaţiei sociale a grupurilor vulnerabile. Aceasta vizează identificarea şi rezolvarea problemelor de educaţie, sănătate, locuire, infrastructură, ocupare a forţei de muncă, dar şi de administraţie şi dezvoltare comunitară.
Municipiul îşi propune:
- facilitarea accesului la locuinţele sociale pe baza unor criterii care să prioritizeze categoriile defavorizate;
- reabilitarea locuinţelor sociale şi identificarea unor oportunităţi de extindere a celor existente sau a unor noi locaţii, care pot să primească destinaţia de locuinţe sociale;
- dezvoltarea infrastructurii comunitare: mansardare blocuri pentru creare de locuinţe sociale;
- asigurarea accesului la utilităţi pentru persoanele de etnie romă;
- identificarea unor soluţii alternative de locuire pentru persoanele dezavantajate de etnie romă care locuiesc în condiţii improprii, în locuinţe improvizate şi/sau construite nelegal şi facilitarea accesului acestora, respectiv relocarea lor în locuinţe adecvate, în condiţii de locuire decente;
- elaborarea şi implementarea de programe de locuire socială: dezvoltarea unui proiect pilot Complex Rezidenţial – Industrii – Servicii.
Dezvoltarea unui parteneriat de cooperare a actorilor sociali locali în vederea implementării proiectului de responsabilitate socială, dedicat incluziunii sociale a populaţiei din pungile de sărăcie de pe raza municipiului Baia Mare, prin furnizarea de servicii sociale integrate: locuire, servicii sociale şi de ocupare.
Menţionez că, aceste comunităţi care locuiesc ilegal pe raza administrativ-teritorială a municipiului Baia Mare sunt asistate social, beneficiind din partea autorităţilor locale şi a ONG-urilor care acţionează în zonă de servicii de asistenţă socială şi juridică pentru identificarea oportunităţilor de legalizare a situaţiei lor locative.
Municipalitatea Baia Mare nu doreşte să realizeze evacuări forţate, iar eventualele relocări ale persoanelor din pungile de sărăcie vor fi realizate individual, în funcţie de contextul specific al fiecărei familii. Persoanele care îşi vor da acordul, se vor muta în una dintre variantele puse la dispoziţie de către municipalitate (fie în blocurile CUPROM, fie în viitorul cartier social), iar cele care nu doresc relocarea, vor rămâne în locuinţele pe care le ocupă în prezent.
Timp de 20 de ani, fiecare familie de romi a fost viciată de către pseudo-lideri ai comunităţii rome, care nu au acţionat în beneficiul familiilor rome cu grave probleme sociale şi de locuire, din pungile de sărăcie, în general, şi din comunitatea Craica, în special.
Din momentul în care am fost ales Primar şi am fost învestit cu încrederea băimărenilor, mi-am asumat sarcina de a veni în sprijinul romilor şi de a soluţiona situaţia locuirii sociale, şi în acest scop doresc un dialog direct cu persoanele afectate din zona Craica, dar şi din celelalte pungi de sărăcie. Consider intervenţia aşa-zişilor lideri romi defavorabilă comunităţilor de romi, pe motiv că aceştia nu pun accent pe nevoile specifice fiecărei familii şi nu aduc vreo contribuţie la soluţionarea problemelor acestora.
Doresc să asigur comunicarea directă cu persoanele care întâmpină grave probleme sociale din zona Craica, fapt pe care l-am adus la cunoştinţă tuturor participanţilor, romi şi persoane vulnerabile – în cadrul întâlnirii de informare şi consultare publică organizată la Primăria Baia Mare în luna mai 2012. Atunci s-au semnat şi primele contracte de comodat pentru ocuparea unei unităţi locative în zona Cuprom.
În momentul de faţă, municipiul Baia Mare derulează un proces participativ de identificare a problemelor şi a unor soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei grupurilor vulnerabile care locuiesc în condiţii improprii în pungile de sărăcie din zonele Craica, Pirită, Gării, Horea, Frumuşaua – Valea Borcutului şi Ferneziu, în locuinţe improvizate, construite nelegal şi fără a avea acces la utilităţi şi la serviciile de bază ale comunităţii”.Cătălin Cherecheş
„În luna ianuarie 2012, serviciul specializat al autorităţii locale a realizat o anchetă socială în toate cele şase pungi de sărăcie, inclusiv în zona Craica, pentru a evalua starea socială a locuitorilor, nevoile de locuire ale zonei, disponibilitatea locuitorilor de a se reloca, condiţiile în care ar dori să fie relocaţi: locuinţe modulare, apartamente sau case.
Datele colectate au fost prelucrate, iar în urma analizelor s-a constatat că există disponibilitate privind relocarea cetăţenilor din Craica, în special, dar şi din celelalte pungi de sărăcie (în procent de 89%).
Activităţile de informare şi consiliere s-au derulat în cinci campanii organizate în perioada ianuarie-mai 2012, care au constat în furnizarea serviciilor de informare şi consiliere socială a persoanelor din pungile de sărăcie. Pentru zona Craica s-au implementat patru campanii de informare-consultare cu privire la: condiţiile de locuire socială alternative propuse de Primăria Municipiului Baia Mare, la disponibilitatea de a ocupa o locuinţă temporară în zona Cuprom, la interesul privind atribuirea de loturi de teren în vederea construirii de locuinţe.
Totodată, au fost prezentate facilităţile oferite de municipiu celor care ar dori să ocupe unităţi locative în zona Cuprom: - folosinţa locuinţei cu titlu gratuit, acces gratuit la utilităţi, acces gratuit la activităţile Centrului Comunitar Romani (situat în vecinătate), servicii sociale, acordare de hrană, servicii de igienă, centru de zi pentru copii, cu vizionarea spaţiilor.
În perioada 2011-2012 s-au iniţiat un studiu de fezabilitate şi un plan urbanistic zonal în locaţiile proprietate publică a municipiului Baia Mare - zona Oborului-Postfunduş, pentru a analiza potenţialul de transformare a terenului respectiv în zone de locuit, respectiv cartiere sociale. Efectul urmărit a constat în determinarea posibilităţii realizării unor amenajări de tip habitat, care să integreze şi accesul la utilităţi şi servicii publice, în urma relocării persoanelor şi grupurilor vulnerabile care trăiesc în cele şase pungi de sărăcie de pe raza municipiului (menţionate mai sus).
Municipalitatea a realizat şi a distribuit un material de informare publică privind alternativele de locuire şi dezvoltarea în viitor a unui proiect pilot de construire a unui cartier social şi a solicitat cetăţenilor vizaţi să-şi exprime în scris opţiunea/intenţia de a se reloca sau nu în acel cartier şi de a alege tipul de locuinţă preferat: case modulare, apartamente în blocuri sau case în mediul urban, respectiv case cu gospodărie în mediul rural. Menţionăm că un procent însemnat (321 din 362 familii) a fost de acord cu relocarea, aspect care anulează ideea evacuărilor forţate, fiind vorba de un demers solicitat, acceptat şi conştient al persoanelor respective.
Autorităţile locale din municipiul Baia Mare au identificat posibile alternative de locuire pentru persoanele care locuiesc în pungile de sărăcie, care vor fi implementate etapizat, astfel:
- asigurarea unor spaţii de locuire temporară în trei clădiri ale societăţii CUPROM, în perioada 2 aprilie 2012 – 8 iunie 2012;
- identificarea şi evaluarea nevoilor de locuire a familiilor care şi-au dat acordul pentru relocarea imediată
- semnarea acordului de parteneriat, aprobat prin hotărâre a Consiliului Local, prin care se pune la dispoziţia municipiului Baia Mare cu destinaţia de locuinţe sociale spaţiul societăţii Cuprom;
- asigurarea cadrului legal necesar pentru subvenţionarea utilităţilor (energie electrică, apă–canal) în clădirile Cuprom, pe perioada utilizării lor ca şi alternative de habitat social;
- amenajarea a 97 de unităţi locative în clădirile Cuprom (1, 2 şi 3); - inventarierea şi repartizarea primelor 97 unităţi locative, pe baza nevoilor sociale (mp/nr. membri familie şi acceptarea relocării);
- concesionarea de terenuri aflate în proprietatea municipiului Baia Mare pentru construire de locuinţe persoanelor, respectiv familiilor care locuiesc în zonele menţionate;
- elaborarea proiectului pilot de dezvoltare a unui cartier de locuinţe sociale, având drept opţiuni fezabile de amplasare zona Oborului/Postfunduş.