• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 14 Mai , 2007

Preotul-artist din Carbunar

Invadati de kitsch, incepand de la vestimentatie si terminand cu „ce e trendy sa citesti” sau ce curent artistic e „la moda” si „trebuie” sa-ti placa, te intrebi unde e artistul ce impleteste talentul si munca pentru a genera opere de arta de o veritabila valoare artistica. Maramuresul nu duce lipsa de astfel de oameni. Pacat insa ca multi dintre ei sunt pusi in umbra de abundenta de pseudo-artisti ce au invadat piata. Preotul Vasile Trif din Carbunar, pictor, sculptor, poet si colectionar de arta, e un personaj aparte, prea putin mediatizat comparativ cu valoarea lucrarilor ce au iesit din mainile lui. Vasile Trif are lucrari raspandite prin tara si prin lume si totusi, numele lui e putin mediatizat, in ciuda distinctiilor si recunoasterii pe care le-a acumulat de-a lungul timpului. Nascut la 10 februarie 1951, in Carbunar, intr-o familie de tarani, preotul Vasile Trif a devenit, in 1977, membru al Asociatiei Artistilor Plastici Amatori. Lucrarile sale de sculptura si pictura au fost premiate la editiile Festivalului National „Cantarea Romaniei”. Actualmente preot la parohia „Sfantul Nicolae” din Baia Mare, Vasile Trif a slujit initial in Bozanta Mare si Nistru. „La Bozanta am transformat o casuta de vara in atelier si am inceput sa pictez si sa sculptez. Pe vremea aceea am fost o aparitie curioasa si aparte. Era perioada comunista si nu se puteau misca multe, dar am beneficiat de sprijinul enoriasilor, care au fost deosebit de receptivi si m-au insotit la vernisaje. Profesorul-sculptor Dumitru Ciocotisan mi-a acordat o atentie aparte. A fost cel mai bun colaborator si critic”. Anul 1989 i-a adus artistului Premiul National la Pictura cu lucrarea „Adusul miresei”, pictura naiva ce reflecta indeaproape specificul satului maramuresean. Preotul Vasile Trif explica parcursul lui ca artist: „Fiind student la teologie, in anul III, m-am gandit ca voi fi, probabil, preot la tara si atunci am zis sa fac si altceva. Am inceput cu pictura pe sticla. Concomitent am lucrat pictura pe panza si pe lemn, in tehnici de ulei si tempera cu ou, realizand astfel icoane, lucrari cu tema istorica si de mitologie daco-romana. M-am informat in permanenta, fiind la curent cu tot ce se lucra in tara si in strainatate. Mi-am facut o biblioteca buna de arta, multe albume, critica si teoria artei. Domeniul artei este foarte vast si nu se rezuma doar la cunostinte, ci presupune un alt mod de a vedea si a intelege lumea. Pe mine m-a pasionat arta ancestrala prelungita prin arta populara. In ceea ce priveste sculptura... aici vorbim de scoaterea din lemn, prin cioplire, a unor idei de mare sinteza...vezi stalpii caselor, Brancusi, sculptura moderna in lemn, toate mi-au fost modele de reflectie si pornire. Dragostea veche, poezia, s-a metamorfozat la un moment dat in idei mai concrete, prin pictura si sculptura”. Potrivit parintelui Trif, inspiratia nu vine decat daca esti pregatit, daca are un suport pe care sa se aseze, asta insemnand o baza serioasa de informare autentica, de sete hranita cu valori autentice de cultura: muzica, poezie, arte plastice etc. Purificare prin arta Lucrarile lui, spune artistul, sunt libere pentru orice destin, in clipa in care au fost finalizate. Astfel, unele au pornit direct din atelier spre puncte indepartate ale lumii precum Japonia sau America. Altele, din expozitii sau de-acasa, au trecut granita, poposind pe continent, in Ungaria, Italia, Franta sau Polonia. O parte din ele se afla in colectii particulare, in tara, iar altele, expuse publicului, pot fi admirate oricand de doritori. Statuia lui Pintea si basorelieful cu moartea lui, de la Rohia, poarta semnatura preotului Trif, pictura murala de la biserica „Sfantul Acoperamant al Maicii Domnului”, la fel. Acum cinci ani, Vasile Trif a executat o troita masiva din lemn pentru Muzeul Marinei Romane din Constanta. Obisnuiti, din pacate, tot mai des cu preoti ce se preteaza la compromisuri, ce acorda distinctii unor indivizi cu bani, care incearca sa cumpere un loc in rai cum cumpara o turma de oi, aparitia unui preot ca Vasile Trif descreteste fruntea apasata de griji. Marturisirea lui despre puterea purificatoare a artei suna ca o spovedanie, preotia si dragostea pentru frumos s-au unit inseparabil in persoana lui. Colectia lui de arta numara lucrari ale unor artisti mari din Maramures, dar si numeroase obiecte iesite din mainile mesterilor olari, anonimi, care respira puritatea vietii rurale, ancestrale, nemarcata de invazia comercialului si a grabei cu care tinde lumea sa se miste azi. In atelierul artistului, pe sevalet, sta inceputa o lucrare migaloasa. Tehnica detaliului scoate in valoare fiecare element al lucrarii, fara a-l eclipsa pe celalalt. Pericolul kitsch-ul „Multi buni artisti traiesc foarte modest, nu au bani de materiale, lucrarile lor nu se cumpara si asta nu din cauza lipsei valorii artistice, ci din cauza ca societatii nu ii este format gustul artistic. Kitsch-ul a invadat aproape toate aspectele vietii cotidiene si culturale, pseudo-artistii sunt impinsi in fata, sunt sustinuti pentru ca se vand. Peste tot, arta kitsch-ului si a prostului gust ia locul adevaratei valori. Aceasta este o suferinta a creatorului. Puterea banului incearca, prin comercial, sa suplineasca arta buna, arta veritabila. De aici, atatia oameni rau-formati sufleteste, goi pe dinauntru, se prabusesc.” Adriana SZABO adriana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.