Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Prefectura și Consiliul Județean. Care pe care?
Instituția Prefectului este o instituție de mare importanță într-un județ, care, recent, a sărbătorit 159 de ani de la prima activitate desfășurată sub conducerea unui prefect. Această aniversare ne reamintește care sunt principiile și atribuțiile acestei instituții. ,,Nimeni și nimic nu este mai presus de lege”. Prefectul veghează asupra respectării legilor, pentru ca acestea să fie aplicate în interesul cetățeanului și așa cum prevede Constituția României.
Trăim vremuri grele aici la granița de Nord a României. Vremuri în care Instituția Prefectului și-a demonstrat mai mult ca niciodată însemnătatea și eficiența în gestionarea unor situații de urgență majoră, datorită oamenilor din instituție care și-au desfășurat munca în echipă cu mult profesionalism. Istoria ne arată că sunt 159 de ani de când noțiunea de ,,prefect” a fost instituită prin Legea comunală din 1 aprilie 1864 şi prin Legea pentru înființarea consiliilor județene din 2 aprilie 1864.
Dincolo de aceste aprecieri și constatări, rămâne dilema ultimilor 30 de ani. Cine este mai important, prefectul sau președintele de Consiliu Județean, Prefectura sau Consiliul Județean?
O întrebare la care nu s-a răspuns mulțumitor. În funcție de unde au venit răspunsurile, a rezultat și importanța unuia sau altuia. Dacă ar fi să ne luăm după logica realităților, președintele este cel care gestionează un buget al județului, deci are bani la dispoziție, iar primarii din localități se uită la cine dă banii.
Pe de altă parte, prefectul are un rol de verificare și de tragere la răspundere a celor care încalcă legea. Teoretic. În practică, lucrurile stau un pic diferit. Sunt multe cazuri în care nu se iau măsuri pe care cei din sfera juridică le reclamă. Din mai multe motive. Unele pot fi obiective, altele subiective.
Apoi, este o diferență cum ajung prefecții pe funcții. Sunt numiți politic, de aici multe probleme cu profesionalismul unora. Președinții de CJ sunt aleși fie de popor, fie din rândul consilierilor județeni, în funcție de modificările la legile existente. După terminarea mandatului, cei de la CJ merg din nou la alegeri sau se reprofilează pe funcții conform pregătirii. În privat sau la stat.
În schimb, prefecții rămân în sistem, în general. Un fel de inspectori guvernamentali, niște funcționari care „freacă menta” pe salarii similare cu ce încasau ca prefect. Sunt exemple de astfel de aranjamente, ce merg pe ani îndelungați. Și în Maramureș sunt cazuri. Dacă ar fi să tragem o concluzie, cele două instituții își au rolul lor în administrația locală și județeană.