• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Iulie , 2008

Poluatorul plateste. Mai putin.

Dupa numeroase modificari, ras-modificari si doua acte normative contradictorii, saptamana trecuta a intrat in vigoare taxa de poluare auto, care inlocuieste controversata taxa de prima inmatriculare. De la 1 iulie, avem o noua taxa. Ce facem cu ea? Pai, o platim si, poate, recuperam ulterior banii in instanta. Noua taxa de poluare (fosta taxa de prima inmatriculare, fosta taxa de mediu, fosta taxa auto etc) si-a schimbat numele si modul de calcul, dar „naravul” discriminatoriu ba! Specialistii spun ca nici cea de-a patra varianta a taxei auto elaborata de guvernanti nu respecta normele europene si principiile de baza ale comunitatii, gen: poluatorul plateste, interzicerea taxelor cu efect echivalent sau interzicerea discriminarii. Dar sa le luam pe rand. Taxa de poluare „nascuta in chinuri” groaznice prin Ordonanta de Guvern 50/2008 este calculata printr-o formula care include coeficienti stabiliti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro) si emisia de dioxid de carbon, suma rezultata pentru fiecare subcategorie fiind ajustata cu o cota de reducere raportata la vechimea masinii, situatia tehnica generala, nivelul de dotare si rulajul mediu anual, cu un numar standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul. Altfel spus, cuantumul taxei este mai mare pentru masinile noi si scade pentru masinile mai vechi, pe ideea ca acestea au o durata mai mica de viata, deci vor polua mai putin. Mai mult, persoanele care vor inmatricula, de la 1 iulie, autovehi-cule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentara a taxei de po-luare auto, daca declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al masinii este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva a vehiculului sau daca fac dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman, ca deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decat cea indicata de grila fixa prevazuta in ordonanta. Mihai Hura, director in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, a explicat ca: „Am avut in vedere un autovehicul standard care ar parcurge in medie 15.000 de km pe an si care intruneste condi-tiile de trecere a inspectiei tehnice, respectiv aspect interior si exterior si gradul de dotare al autoturis-mului standard. In functie de aceste elemente pot fi acordate prin norme reduceri suplimentare fata de grila din anexa 4 de la Ordonanta, in functie de km parcursi, daca este o alta vechime decat cea inscrisa in documente si contribuabilul demonstreaza acest lucru. De asemenea, daca aspectul interior ori exterior este mai prost fata de standardul pe care l-am avut in vedere, asta in-seamna revopsiri, zgarieturi sau, in functie de gradul de dotare, se pot acorda unele reduceri suplimentare: dotare cu airbag, aer conditionat sau ABS”. Actul normativ stabileste ca proprietarii autovehiculelor care au platit deja celebra taxa de prima inmatriculare pot cere restituirea diferentei dintre cuantumul acesteia si taxa de poluare. Iar, in cazul autovehiculelor inmatriculate in Romania incepand cu 1 iulie 2008 si scoase ulterior din parcul auto national, statul va restitui, la cerere, valoarea reziduala a taxei. Hura a mai declarat ca: „Se pre-vede prin norme posibilitatea ca cel nemultumit de acordarea reducerii prevazute de lege, de Or-donanta si de norme sa poata contesta taxa ca atare, suma pe care a platit-o sau pe care fiscul i-a spus ca o are de platit”, iar suma se restituie in 45 de zile. Desi guvernantii incearca sa acrediteze ideea ca au ajuns la aceasta formula de calcul respectand principiul impus de Comisia Europeana (taxa trebuie sa scada in acelasi ritm cu valoarea de piata a autoturismului), specialistii sustin ca, la fel ca si celelalte taxe, si noul bir e contrar principiilor si directivelor europene. Cel mai elocvent principiu de discriminare e faptul ca, pentru aceeasi masina second-hand inmatriculata in UE si adusa in Romania, se percepe aceasta taxa, iar pentru aceeasi masina inmatriculata deja si vanduta in Romania, nu. Mai mult, unii considera taxa de poluare o taxa cu efect echivalent, care limiteaza importurile intre statele europene si este interzisa de directivele UE. In plus, cuantumul taxei este mai mic pentru masinile vechi sau lipsite de dotari, ceea ce contravine si principiului „poluatorul plateste”. Unde merg banii? „Din sumele colectate, potrivit prezentei ordonante de urgenta, se finanteaza programe si proiecte pentru protectia mediului, dupa cum urmeaza: a) Programul de stimulare a innoirii parcului auto national; b) Programul national de imbunatatire a calitatii mediului, prin realizarea de spatii verzi in localitati; c) proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana; d) proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale; e) proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate; f) proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural; g) proiecte de realizare a pistelor pentru biciclisti” (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 din 21/04/2008, pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial nr. 327 din 25 aprilie 2008). Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.