• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 16 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 15 Martie , 2011

Politica sub insectar / Un mandat ca un faliment

Rubrica pe care o incep astazi este rezultatul unui pariu. Un pariu pe care l-am facut cu Dan Parcalab, care mai crede, inca si acum, ca nu sunt in stare sa sustin saptamanal un asemenea demers. Am pus un pariu, linia se va trage dupa sase luni si vom vedea daca el sau eu am avut dreptate. In al doilea rand, am tot incercat sa-i explic lui Dan ca-i voi plasa in aceasta rubrica articole si comentarii ale mele, pe care le scriu pe blog, la Bucuresti, care sunt preluate de agentii de stiri sau de alte site-uri. N-a mers. Dan vrea - si aici nu pot sa-l condamn - ceva unic si dedicat „GAZETEI de Maramures”. Si asa va fi. Suntem in anul de gratie 2011. Ceea ce ne indreptateste la un bilant intr-un fel intermediar al administratiilor locale maramuresene. Sperante au tot fost. Maramuresul avea un primar liberal consacrat de municipiu resedinta de judet si un nou presedinte al Consiliului Judetean, ales prin vot direct cu mari sperante. Ce s-a intamplat intre timp? Ce s-a realizat sau nu? Parcursul Primariei Baia Mare a fost fracturat de incarcerarea edilului sau sef. Nici la Consiliul Judetean lucrurile nu stau mai bine, Mircea Man fiind sub o ancheta a Directiei Nationale Anticoruptie. DNA-ul are treaba, se pare, si cu alti reprezentanti ai administratiilor publice locale. Treptat, pe drept sau pe nedrept, te intrebi ce s-ar intampla daca un om normal ar veni in Baia Mare, un investitor, pentru a face un bussiness? Cu ce autoritati locale s-ar intalni el? Daca nu cumva s-ar putea gandi ca, intr-un an, poarta dialogul cu aceleasi autoritati pe undeva la penitenciar. Aceasta a fost, din pacate, prima caracteristica a mandatului 2008-2012 in ceea ce priveste administratia publica locala. A doua a fost ineficienta. Blocajul din Primarie si blocajul din Consiliul Judetean a facut sa nu se intample nimic spectaculos. Nu exista proiect major, de anvergura, care sa fi fost pus in miscare in acest mandat. Si acele demersuri care s-au facut, cum ar fi drumul Baia Sprie – Barsana, sunt grevate de mari semne de intrebare in ceea ce priveste modul in care banul public a fost administrat. Pe ansamblu, mandatul 2008-2012 arata ca unul pierdut pentru Maramures si pentru maramureseni. Desi premise pozitive existau. Maramuresul avea un presedinte de Consiliu Judetean de aceeasi culoare cu guvernarea, ceea ce construia ipoteza unei relatii de succes. N-a fost sa fie asa, pentru ca el, presedintele, nu a fost bagat in seama de guvernare. Multi prieteni ma intreaba de ce pana la Dej drumul e bun, iar de acolo pana in Baia Mare risti sa-ti sara rotile de la masini. Sau de ce atunci cand intri, de pilda, in Salaj, poti constata ca sunt drumuri acceptabile sau bune, iar in Maramures nu. De fapt, aceste intrebari reprezinta bilantul administratiei locale care a inceput in 2008. Sigur, o administratie destul de complicata, tinand cont de echilibrul politic la nivel local: un Consiliu Judetean dominat majoritar de PSD-PNL, dar cu un presedinte portocaliu. De ce nu este insa intelegere? De ce nu sunt proiecte comune, altele decat cele care sa vizeze interese personale? De ce orice proiect trebuie sa fie in suspiciunea DNA? Acestea sunt cateva constatari despre falimentul unui mandat. Procesul e mai amplu si nu ii include neaparat doar pe alesii locali. Ci si pe parlamentari sau pe reprezentantii Maramuresului in administratia centrala. Voi incerca sa discut in urmatoarele numere cum s-a structurat „elita politica maramureseana”, care sunt regulile ei de functionare, care sunt mecanismele ei de autoreproducere si, nu in ultimul rand, care sunt efectele asupra cetatenilor judetului. Pentru ca, in ultima instanta, exista o teza cu care noi, maramuresenii, ne-am hranit orgoliul mai mult de un deceniu. Teza conform careia noi o ducem prost pentru ca Bucurestiul are ceva cu noi, ca Bucurestiul „marginalizeaza” Maramuresul. Cred ca de aceasta data, si in perspectiva alegerilor din 2012, putem sa ne aplecam cu mai multa atentie si rationalitate asupra acestei teze. Si sa vedem in ce masura constructia unui anumit destin pentru judet a depins de Bucuresti sau de noi. Aceasta rubrica isi va propune sa faca o asemenea analiza a politicii locale maramuresene si a capacitatii ei de a produce efecte in ansamblul politicii nationale. Va da dureri de cap, dar asta e! Dan MIHALACHE

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.