• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 22 Noiembrie , 2004

POLITICA, ANCHETE, ATITUDINE

* Ex-ministrul de Interne, in Baia Mare
Provocarea lui rus

* In dosarul hotelului ilegal Ambassador, episodul:
Lege dupa... soare


* Senatorul Bindea solicita cercetari in “afacerea afiselor otravite” de pe Valea Izei
Acuza otrava electorala

* Ultima suta de metri: candidati si posibile fraude electorale
Linistea dinaintea furtunii

* Coltu’ meu
De ce ma duc la vot?

* Lectie de viata: “daca spui si scrii adevarul, esti respectat”
Ziaristul pensionar

* Boicot PSD la proiectele ANL Baia Mare
Operatiunea politica ANL

* Schimbul de azi
Adrian Nastase a plecat
(aplecat?) in Tara Minunilor

* Asociatiile de locatari sunt pasibile de amenzi mari pentru ca autoritatile nu-si fac treaba!
Disparitie… tehnica

* Ma tot mir
Ciudatenii electorale

* Ghidul Electoral al Cetateanului

* Ghidul Electoral al Cetateanului
Informatii Electorale


* Asociatia pentru Implementarea Democratiei
Informatii electorale

* Ex-ministrul de Interne, in Baia Mare
Provocarea lui rus

La cateva zile dupa vizita ministrului de Finante, filiala PSD Maramures a fost vizitata de cel care “vegheaza” asupra unor organizatii ale partidului din nord-vest si vestul tarii, vicepresedintele partidului, fostul ministru Ioan Rus. A fost o ultima intalnire cu staff-ul judetean al filialei inaintea alegerilor de duminica.

Fata de precedentele vizite in Maramures, Ioan Rus a fost mult mai relaxat, chiar afisand o doza de “umor ministerial”. Rus a declarat ca din punctul de vedere al campaniei electorale “lucrurile merg bine” pentru partidul de la Putere. El chiar a facut un apel catre electoratul maramuresean sa se indrepte catre Uniunea PSD+PUR, “pentru a se putea realiza o continuitate pe proiectele incepute de PSD si pe care dorim sa le ducem la bun sfarsit”.

O campanie pozitiva

Atat vicepresedintele PSD, cat si candidatul filialei la Camera Deputatilor, Dan Mihalache, au declarat ca toti candidatii PSD din judet si-au luat angajamentul sa duca la bun sfarsit proiectele de dezvoltare ale Maramuresului (structurate pe 9 directii). “Mergem pe o campanie pozitiva, in timp ce adversarii politici ai nostri se pregatesc acum sa lanseze teoria fraudarii alegerilor. Ultimele sondaje de opinie arata un decalaj mare intre Uniune si Alianta si acest lucru a produs ingrijorarea lor”, a spus Mihalache. Fata de precedentele campanii electorale, PSD a folosit mai putin posibilitatile oferite de mass-media si a uzat de munca de teren a activistilor partidului. “Am umblat sat de sat, comuna de comuna, fabrica de fabrica. S-a vorbit cu oamenii. Le-a fost explicat ce vrem sa facem. Am si avut ce sa le spune, ce sa le oferim: am intrat in NATO, vom finaliza negocierile cu UE, se poate circula liber in Europa, se poate lucra in UE… Avem o campanie ancorata in realitate”, a spus Rus.

Doi ani de foc

Fostul ministru a facut si cateva referiri interesante fata de delicata problema a descentralizarii administrative: vor aparea regiuni prin comasarea a 2-3 judete. Exista un standard european in acest sens, iar Romania va trebui sa se alinieze in urmatorii doi ani la aceste cerinte. “Evident, aceasta reorganizarea administrativ-teritoriala va produce multe probleme, poate cele mai multe”, a spus Rus. In opinia sa, discutiile actuale privind “centrul regional”, cine conduce, care municipiu etc. sunt fara nici un rost in acest moment. “Dupa ce se va realiza aceasta reorganizare, altfel se va pune problema. Nu mai are asa de mare importanta ca in nu stiu ce oras sunt sediile unor institutii regionale. Vor veni fonduri insemnate la Baia Mare, sa spunem. Problema este sa stim sa le folosim. Este extrem de important managementul public. Din pacate, la aceasta ora nu avem cele mai fericite variante. Sunt multi primari, consilieri care nu sunt profesionisti. Avem o problema din acest punct de vedere. Sunt multe exemple. Nu va mai fi timp de discutii de genul: . Trebuie sa depasim aceste discutii si dispute in urmatorii doi ani. Pana la urma, toti cei care nu-si uita creierul pe noptiera cand se trezesc dimineata vor trebui sa induca populatiei aceste reguli. Ceilalti vor pieri. Ce sa-i faci? Vor fi drame personale si drame colective. Cine o sa aiba timp de suferinta lor? Nimeni! Vor fi comunitati, zone care vor ramane cu “frana de mana trasa” si nu isi vor da seama de ce nu inainteaza. Altele vor merge inainte si vor avea avantaje. Vorbim de spirit comunitar. Toti trebuie sa puna umarul, dincolo de politica. Sunt in tara deja comunitati unde asa se lucreaza. Asta este important pentru Maramures, iar echipa pe care o propunem, cei de aici cu cei de la Bucuresti, va fi solutia pentru ca judetul sa iasa din inertia in care a fost”, a spus Rus. Discursul fostului ministru, pigmentat si cu glumite pesediste a fost, poate, mai serios decat a parut la prima vedere. Pentru viitorii parlamentari ai Maramuresului, discursul a insemnat lansarea provocarii.

Nicolae TEREMTUS






* In dosarul hotelului ilegal Ambassador, episodul:
Lege dupa... soare


Neavand incotro, Florin Marinca (administratorul Complexului Ambassador) incearca intrarea in legalitate. Consilierii locali se chinuie disperati sa stearga cu buretele cele trei luni de functionare in ilegalitate, perioada pentru care fostul chelner Marinca a primit doar o amenda de 20 de milioane de lei. Locatarii, terorizati de cladirea-mastodont lipita de blocul lor, raman pe plan doi. Dar se bucura de doua ore de… soare!

“Serviciul Comercial nu elibereaza autorizatii de functionare pentru o cladire construita ilegal”, a spus Rodica Pandi, directorul Directiei de Urbanism din Primarie. Si daca vorbim despre constructii ilegale, e dificil sa facem abstractie de hotelul Ambassador, o hardughie care a primit autorizare sa devina Centru medical de recuperare, dar a sfarsit prin a fi hotel.

Chelner, o bere neagraaa!

In ultimele saptamani, Florin Marinca, un fost chelner metamorfozat ca omida in administrator de hotel de patru stele, a avut o agenda plina de intalniri de taina. Probabil, in urma acestor “acorduri nescrise”, membrii comisiilor de urbanism din Consiliul Local (CL) au decis (conform declaratiilor viceprimarului Istvan Ludescher) sa dea aviz favorabil cererilor depuse de Marinca, desi in ultimele sedinte amanasera luarea unei decizii tocmai datorita situatiei ingrate in care se vedeau pusi: sa aprobe o ilegalitate. Dupa cum sustine Ludescher, in viitoarea sedinta de CL, complexul Ambassador va fi subiectul a doua proiecte de hotarari (in prima, Marinca cere aprobarea pentru noua dimensiune a cladirii - adica, omul intai a construit si acum cere aprobarea -, iar in a doua pentru parcare). “In 13 mai 2003 s-a realizat schimbarea destinatiei ( este vorba de autorizatia de constructie, n.red.) din centru medical in centru medical plus hotel, de dimensiunea P+2. Fata de primul proiect a aparut si mansarda, care, initial, era nefunctionala. In urma compartimentarii mansardei si crearii unei functionalitati, complexul Ambassador are nevoie de o noua aprobare. Deoarece pentru partea de mansarda nu are autorizatie, sufera tot complexul, constructia nefiind trecuta in legalitate”, a spus Rodica Pandi. Pentru ilegalitati se mai percep si amenzi, din pacate invers proportionale cu “eroarea”. “Am amendat complexul Ambassador pentru nerespectarea prevederilor legale cu suma de 20 de milioane de lei”, a spus Ludescher. Semnificativ, nu? Chiar, nu devenim seriosi?

Soarele lu’ Marinca

“Exista un Plan Urbanistic de Detaliu, a carui aprobare este de competenta CL. In acest plan este stabilita si functiunea si anumite detalii privind constructia. Sunt niste norme care trebuie respectate. Un anumit regim de distanta pana la cladirea vecina sau reglementari in ce priveste iluminatul natural. In functie de camerele cu care se invecineaza, trebuie sa fie cel putin doua ore de soare pe zi. Cunosc situatia, si eu locuiesc in zona aceea, iar daca tinem cont ca soarele rasare din est (serios?, n.red.) vecinii au dimineata soare, doar nu sunt lipite constructiile”, a spus Ludescher la lectia de geografie pe care nu e competent sa ne-o predea (am mai studiat si noi, zau), decat cel mult ca amuzament (ca de la un inginer la sectia Termica, primim cel mult consultanta referitoare la presiunea cazanului sau gigacalorii). Dar, poate in Primarie astrul zilei are abilitati diferite, pentru ca la geamurile locatarilor razele soarelui nu ajung nici macar o secunda pe zi (explicatie pentru “specialistii” din Primarie: o laterala a complexului depaseste blocul atat in lungime cat si in inaltime). “Centrala care era inainte se ridica pana la etajul 1 (astazi, hotelul lui Marinca depaseste in inaltime blocul de patru etaje!, n.red.). Acum, pe mine aici. De la ora 13 trebuie sa aprind lumina. Tot ce avem ii o masina si casuta asta (apartamentul, n.red.). Acuma de ce trebuie cineva sa-si bata joc de agoniseala noastra?”, s-a intrebat S.R., una dintre locatarele blocului 15A, care beneficiaza de cele “doua ore de lumina” pe soare pe zi. “Eu nu am fost de acord cu schimbarea functiunii din Centru de recuperare pentru ca am prevazut ca va fi scandal cu vecinii, doar era normal ca un restaurant sa introduca si alte elemente de disconfort. Dar eu nu votez in CL”, a spus Ludescher. Se pare insa ca pentru stimabilii consilieri locali, baimareanul de rand, ce-l pe care-l reprezinta in sedinte, nu este deloc important.

Termopan pentru vecini

La inceput, Marinca le-a propus celor care au avut de suferit de pe urma constructie anumite despagubiri. “Prin aprilie-martie 2002 l-o trimis la noi pe administratorul Ionica. Acesta ne-o promis din partea lui Marinca cate 10 milioane de lei, tratament gratuit la cabinet si repararea stricaciunilor pentru fiecare apartament. Acuma eu vreau sa se tina de promisiune, ca doar el ne-o promis. Stiu ca de demolat nu o sa-l demoleze nimeni, dar noi sa ramanem cu stricaciunile?”, se intreaba locatara S.R.. Desi, initial, Marinca a propus aceste beneficii tuturor locatarilor de pe Moldovei 15 A care au avut de suferit de pe urma constructiei, ulterior s-a razgandit si a despagubit (cu niste geamuri termopan) o singura familie (cei mai inflacarati oponenti ai constructiei). Ce se intampla insa cu ceilalti care au de suferit de pe urma constructiei? Ramane sa faca si ei scandal pentru a-si primi compensatiile? Lista ilegalitatilor comise de fostul chelner Florin Marnica e departe de a fi finalizata (asteptam sedinta de CL la care vom fi prezenti). Din aceasta cauza, vom reveni.

Mihaela MIHALEA






* Senatorul Bindea solicita cercetari in “afacerea afiselor otravite” de pe Valea Izei
Acuza otrava electorala

Sfarsitul de campanie electorala a marcat un scandal fara precedent in Maramuresul istoric. Daca pana acum, potrivit declaratiilor liderilor de filiala de partid nu au fost probleme deosebite sau, altfel spus, campania s-a desfasurat intr-o normalitate dorita de toti, pe Valea Izei, in localitatile unde maramuresenii sunt aspri la vorba si fapte, a avut loc un incident care va strica toata aceasta “frumusete de campanie”.

Senatorul PRM Liviu Doru Bindea ne-a declarat, revoltat, ca, in noaptea de luni spre marti, in localitatile de pe Valea Izei, persoane necunoscute au lipit afise “otravite” la adresa PRM si a senatorului maramuresean. Afisele “personalizate” il prezentau pe Bindea ca fiind tradator, iar afisele cu PRM au avu un caracter antisemit.

Reactia lui Bindea

“Am fost revoltat de ce s-a intamplat! Afisele au fost lipite peste afisele noastre sau langa ele, pentru a iesi mai bine in evidenta mesajul idiot. , este continutul acestor afise antisemite, care au impanzit localitatile de pe Valea Izei. Legat de mine, afisele suna asa: . Banuiesc ca se refera la asa-zisa mea tradare fata de PSD. Am sesizat prefectului situatia inacceptabila, pentru a dispune Politiei cercetarile care se impun. De asemenea, i-am solicitat prefectului sa dea publicitatii rezultatele cercetarilor. Altfel, voi face sesizari, inclusiv organismelor internationale, cu privire la aceasta inacceptabila situatie politica. Astept rezultatele, fiind convins ca este usor de gasit cel care a instrumentat aceasta porcarie. Aceste afise otravite sunt lipite cu acelasi fel de banda cu care sunt lipite si afisele unui alt partid. Nu nominalizez, astept terminarea cercetarilor. Am spus acest amanunt deoarece ar fi incredibil ca Politia sa spuna ca nu stie cine a facut porcaria asta”, ne-a declarat Bindea. Senatorul PRM considera ca nu este posibil ca in 2004, la inceput de mileniu III, sa se mai apeleze la astfel de metode murdare pentru a influenta electoratul. Localitatile cu pricina sunt Moisei, Dragomiresti, Sacel si Rozavlea. Senatorul a banuit ca si in Borsa au fost puse astfel de afise, dar nu a avut o confirmare oficiala. “Aceasta sesizare nu o fac pentru ca ma afecteaza pe mine ori partidul, ci pentru ca este inadmisibil un astfel de afisaj public. As fi avut aceeasi reactie, indiferent de partidul care ar fi fost atat de josnic atacat. Asta dovedeste amatorismul din politica maramureseana, ca multi sunt neaveniti si va mai trece timp pana vom avea politicieni adevarati”, a mai spus Bindea.

Deghid, dupa deget

Prefectul Viorel Deghid a fost foarte... evaziv in modul in care a tratat subiectul. Cel putin aceasta a fost impresia lasata. Desi este un politician cu state vechi, Deghid a parut iritat de interesul nostru fata de subiect. “Nu a fost o sesizare (!). Am fost contactat de senatorul Bindea telefonic si am transmis organelor de Politie sa cerceteze ce s-a intamplat acolo. Asta-i tot. Nu pot sa intru in detalii, nu am vazut afisele, nu stiu despre ce-i vorba, nu am decat aceasta relatare telefonica. Astept rezultatele cercetarilor. Eu am tinut seama ca este vorba de sesizarea unui senator al Romaniei si mi se pare normal sa verifice. In rest, cei in drept vor lua masuri, daca se cuvin. Eu nu am vazut, nu stiu…”, ne-a declarat Deghid. Suntem convinsi ca cercetarile vor fi finalizate in buna traditie romaneasca, adica dupa ce rezultatul nu va mai folosi nimanui. Ne inselam cumva?

Nicolae TEREMTUS






* Ultima suta de metri: candidati si posibile fraude electorale
LiniStea dinaintea furtunii

In Sighetu Marmatiei, campania electorala s-a terminat inainte de a incepe. Pe listele candidatilor la Parlamentare s-a inscris un numar redus de localnici, majoritatea cu sanse zero. PSD are inscris pe un loc eligibil la Deputati doar pe Petru Godja, iar Alianta D.A. pe... nimeni (avocatul Teodor Almas afandu-se abia pe locul 4 la Senat)! PRM l-a pus “momeala”, pe un neeligibil loc 4, pe Gheorghe Motoc. UDMR a postat-o pe pozitia a 2-a la Deputati pe Ildiko Beres, iar pe prima pozitie la Senat l-a pus pe Varady Laszlo, dar numarul de votanti nu pare sa le dea maghiarilor sansa de a obtine mai mult de un deputat. La categoria ”alte partide”, PNTCD il are in fruntea la Deputati (din partea sighetenilor) pe Gheorghe Opris, cu sanse nule, de altfel; ANCD-ul preotului Adrian Radulescu, pe sapantanul Ioan Stan, un haiduc contemporan; PNDC, pe controversatul ziarist Vasile Tivadar, iar Partidul Socialist Unit, pe Ioan Creta. Pe listele “partidelor de lift” se mai afla si alti ilustri necunoscuti. Ce ii impulsioneaza pe acestia sa candideze, ramane un mister.

Cum a fost?

Campania locala a fost lipsita de evenimente tensionate. Uniunea PSD+PUR a plusat cel mai tare, lipind afise electorale pana si pe ferestrele Cantinei de Ajutor Social apartinand Primariei municipiului, precum si in multe alte locuri interzise. Reprezentantii Puterii sunt urmati indeaproape, ca tupeu, de ANDC si de Alianta. Mitinguri electorale nu au existat, cu exceptia lansarii candidaturilor. Prezidentiabilii care si-au aratat muschii prin Sighet au fost doar doi, Marko Bela si Adrian Radulescu. Intr-un cuvant, campania electorala din toamna anului 2004 a fost stearsa, terna, fara personalitate, neaducand nimic remarcabil. Date fiind lucrurile, multi sigheteni sunt indecisi, nestiind cu cine sa voteze. Si mai ales, de ce? Totusi, se pare ca cele mai multe voturi vor fi alocate Uniunii PSD+PUR, datorita influentei primaritei Eugenia Godja, al carei bazin de simpatie este cel mai vast pe plan local. Dintre candidatii la presedintie, Traian Basescu pare sa se afle pe prima pozitie in ochii votantilor sigheteni. Ce urmeaza? Votul propriu-zis. Care, la nivel de Maramures istoric cel putin, ar putea fi nitel... fraudat.

Cum va fi?

Autoritatile au anuntat ca s-au tiparit aproape 1,4 milioane de buletine de vot, aferente celor 417.000 de maramureseni cu dreptul de a alege. Diferenta (vreo 98.000 de buletine!) este data de ”listele suplimentare”. Aici se nasc suspiciunile. Din totalul populatiei judetului, vreo 50.000 de locuitori sunt plecati la munca (sau diverse alte “activitati”) in strainatate. Cine va vota in locul lor? Iar listele suplimentare… De asemenea, e deja demonstrata usurinta cu care se dezlipesc timbrele autocolante de pe actul de identitate. Pentru un grup de “cetateni hotarati”, pare “floare la ureche” sa se suie intr-un mijloc de transport si sa voteze de cateva ori la rand, in localitati si circumscriptii electorale diferite. Speram ca daca vor fi fraude, ele sa fie de mica amploare, si ca nu vor influenta in mod semnificativ rezultatul final.

Teofil IVANCIUC






* Coltu’ meu
De ce ma duc la vot?

Deoarece este un drept al meu si nu vreau sa-l ratez. Adevarul este ca ma batea gandul, ascultandu-i pe vecinii de scara la sedinta saptamanala a asociatiei, sa nu ma mai obosesc pana la sectia de votare. Din multe puncte de vedere oamenii (vecinii mei) au dreptate. “Pai! O venit sa ne asfalteze si noua, aici, in spate? N-o venit! Acolo unde sta domnu’ ala cu ceva functie la… acolo… unde se dau aprobari… na, ca nu stiu cum ii zice, o asfaltat? O asfaltat. Pai, noi suntem altfel? Nu avem si noi aceleasi drepturi? Toti sunt niste mincinosi. Mai bine stam acasa si ne uitam la emisiunea lu’ Florin!”, striga de zor Imre baci. M-am mirat de vehementa lui, stiut fiind ca maghiarii sunt disciplinati si merg la vot de fiecare data. Imre baci e si politicianul scarii. El stie tot ce misca in Guvern, toate plecarile si venirile mai importante in partide. Este un fan al… asta nu o mai spun, ca s-ar putea sa aiba probleme. In fine, ai cu cine vorbi si pune “tara la cale”. Daca el, care la fiecare alegeri era plin de speranta si ii indemna pe cei din bloc sa mearga la vot, acum le spunea cu vocea-i puternica.” Da-i in… de nemernici! Nu vedeti ce averi au? Acum avem si Top 300. Se mai si lauda cu milioanele de dolari, iar noi nu putem lua o bucata de cotlet de porc. O, ce dor mi-i de un snitel!”, se lamenta simpaticul meu vecin. Ceilalti vecini prezenti la sedinta l-au aprobat si asa am aflat in scurt timp cam de cand nu s-a mai mancat la noi pe scara carne de porc. Nu se stia de “cei de la trei”, mutati de curand si care par a fi in bani. In rest, vecinii mei mananca de Post si cand nu-i Post. Carnea de porc a devenit exceptia de la regula. De la mancare au sarit din nou la strada din fata blocului, apoi si-au adus aminte ca pensiile nu-s recorelate, indexate, marite asa cum au inteles ei ca vor fi (doua treimi din vecinii mei sunt pensionari), ca s-au marit taxele la curent si gaze, ca biletele la autobuz costa zece mii, iar apa curge in subsolul de la scara intai. Dupa vreo ora de discutii pe teme generale si politice (politica de cartier), ne-am dus in apartamentele noastre cu indemnul lui Imre baci bine intiparit in memorie. A doua zi, m-am trezit cu acelasi indemn. Acum nu mi se mai parea indreptatit si m-am gandit ca mai bine ma duc si pun stampila. Poate, de data asta, se va schimba ceva si in bine. Si poate, dupa vreo doi ani, Imre baci nu o sa mai fie suparat pe toti si pe toate. Alta sansa nu este decat votul! Toata lumea la vot!

Nicolae TEREMTUS






* Lectie de viata: “daca spui si scrii adevarul, esti respectat”
Ziaristul pensionar

Stefan Butta n-are scoala multa, dar crede cu tarie in puterea cuvantului scris ce reflecta realitatea. Si, desi spune ca in perioada rosie “era prea de tot sa scrii adevarul, pentru ca te manca ”, a reusit sa publice in ziarele comuniste ale vremii articole critice la adresa administratiei locale sau a conducerii diferitelor intreprinderi de Stat.

Stefan Butta este cunoscut in Asuaju de Jos drept “om vrednic si drept”, care nu se fereste sa spuna adevarul. Batranul este fiul unor chiaburi, care au simtit din plin abuzurile comunistilor, dar nu s-a lasat intimidat de regimul rosu. In anii ’50-’60, cand comunismul era in floare, Butta a avut curajul sa scrie articole critice la adresa administratiei locale sau a membrilor de partid ce ocupau functii de conducere in diferite institutii de Stat. “Tata o fost chiabur, si o stat la Canal doi ani si doua luni, dupa care o primit acasa scrisoare ca acuzatiile ce i-o fost aduse nu s-o adeverit. Si socru’ meu o stat la Canal mai bine de un an. De ce? Pentru ca o avut curajul la o adunare sa intrebe de ce s-o cheltuit atatia bani pentru renovarea caminului cultural si cladirea arata tat la fel. Io nu m-am ferit sa zac adevarul. Primu’ articol l-am scris despre neregulile facute de conducerea unitatii militare Lupeni, unde-mi faceam io armata. Nu mi-o fost frica, pentru ca am scris adevarul. O venit, o verificat, si o vazut ca am dreptate si o sanctionat conducerea unitatii. Apoi am mai scris si de conducerea minei Suior, unde m-am angajat dupa armata. Cum de ce? Tat vorbeau in sedinte si nu faceau nimic. Io eram si mare sindicalist. O data au lasat vreo 100 mc de lemn de brad in ploaie, de mai ca il manca mucegaiu’. Le-am tat spus, da’ n-au facut nimic, apoi am tat scris. Io am scris tat ce mi s-o parut mie ca nu-i bine. Intr-o zi o venit niste oameni la o nunta aici in sat si m-o intrebat unde-i caminul cultural. Cand le-am aratat cladirea o zis ca seamana mai mult a grajd decat a camin. Si ase am scris”, isi aminteste Butta. Mai mult chiar, batranul se poate lauda ca a fost chiar el subiectul unor reportaje. Si toate pozitive. “Cand eram la mina la Suior, am facut o lucrare de o ramas toti cu gura cascata. Seful meu o si chemat atunci ziaristi si m-or fotografiat, si am fost numit sef de brigada. Apoi, odata s-o scris de mine cand am facut un drum de acces pentru pasunea de vite si o fantana. Tare mi-or multumit oamenii, ca drumul veche era impracticabil. Si mi-or scris si numele pe zidul de la fantana. Am uitat sa va spun ca am fost premiat de Scanteia cu carti si primeam gratuit Almanahul lor. Altii or mai ras de mine, altii mi-o stiut de frica, da’ io cred ca toti m-or respectat. Daca spui si scrii adevarul esti respectat”, a spus Butta.

Ioana LUCACEL






* Boicot PSD la proiectele ANL Baia Mare
Operatiunea politica ANL

Mult timp s-a batut moneda pe faptul ca in judetul Maramures, constructiile de tip ANL, destinate inchirierii sau vanzarii catre tineri, sunt mult mai putine decat in alte parti ale tarii. De asemenea, s-a vehiculat ca in Baia Mare nu s-au facut aceste locuinte, in timp ce in alte localitati (Sighetu Marmatiei sau Targu Lapus) deja s-au dat in folosinta. In repetate randuri, in special in campania electorala pentru “locale”, primarul Cristian Anghel a fost criticat de pesedisti pentru lipsa acestor constructii in municipiul pe care il conduce. Dar care e adevarul? Cei care au lucrat la documentatia necesara pentru aprobarea construirii de blocuri ANL in Baia Mare sustin ca s-au depus numeroase eforturi pentru ca aceste constructii sa se faca si in municipiul resedinta de judet, dar toate s-au “rezolvat” de la nivel central. Pentru elucidare, am verificat actele, care dovedesc aceste afirmatii. Din documentele pe care ni le-a pus la dispozitie Traian Florea, directorul tehnic al Primariei, reiese faptul ca la fiecare solicitare venita din partea Agentiei Nationale pentru Locuinte, Consiliul Local Baia Mare s-a conformat, aproband derularea proiectului. In 2001, Agentia a solicitat Consiliului Local identificarea terenurilor potrivite pentru construirea de blocuri si realizarea studiilor de fezabilitate aferente. Prin Hotarare de Consiliu Local s-a aprobat construirea a doua blocuri (S1 si S2) cu 25 de apartamente fiecare, pe strada Serelor din Baia Mare. S-au intocmit toate actele necesare, schite de dezmembrare, cu tot tacamul si s-a trimis la ANL Bucuresti. A mai venit o solicitare si, in acelasi an, Consiliul Local a aprobat construirea unui alt bloc, pe strada Marasesti, cu 48 de apartamente, pe locul unei fundatii parasite inca din 1990. In 2002, ANL a aprobat teoretic cele doua blocuri de pe Serelor, fapt dovedit prin includerea lor in protocolul semnat in 1 august cu Consiliul Local Baia Mare. Au mai urmat cateva luni de strangere de “hartogarie”, iar la inceputul anului 2003 s-au aprobat studiile de fezabilitate pentru S1 si S2. S-au trimis toate la ANL, care a avizat favorabil proiectul, in august 2003. De atunci... pauza totala. In front nu s-a miscat nimic desi, in repetate randuri, primarul Cristian Anghel a dus personal la Bucuresti toata documentatia. De asemenea, cei care au lucrat la documentatie sustin ca au fost chemati uneori de acasa (in preajma Craciunului, de exemplu), pentru a trimite urgent actele la Bucuresti. Asta pentru ca, uneori, ANL solicita trimiterea documentatiei in cursul aceleiasi zile, la ore imposibile. Am putea merge putin mai departe, sa observam ca operatiunea ANL s-a facut pe criterii politice. Nu trebuie decat sa ne uitam decat la Sighet (unde primar este Eugenia Godja, membra a Partidului Social Democrat, cu un sot deputat), care a beneficiat de mai multe blocuri, date in folosinta de aproape un an. Sau la Targu Lapus, unde fostul primar Ioan Buda (devenit ulterior prefect) s-a invartit in timpul mandatului mai mult de drumuri la Bucuresti, pentru imbunatatirea calitatii imaginii. Si partidul l-a sprijinit. Aici s-au dat in folosinta doua blocuri si se preconizeaza construirea altora intr-un viitor apropiat. Jocul ANL in Baia Mare s-a dat intre PSD si Anghel si nu ne inchipuim ca primariile din Sighet sau Targu Lapus ar avea specialisti mai buni in a face proiecte decat cei din Primaria Baia Mare. Singurul criteriu pentru care nu avem acum blocuri ANL este acela ca Anghel nu a acceptat sa treaca de partea partidului-Stat. Rusinos este faptul ca in timpul campaniei Anghel a fost atacat de adversari ca “nu a adus ANL-uri in oras”. In timp ce vinovati sunt tocmai cei care-l contesta. Din acest duel au avut de pierdut doar tinerii baimareni (care nu-s ai Romaniei?).

Ciprian DRAGOS







* Schimbul de azi
Adrian Nastase a plecat
(aplecat?) in Tara Minunilor

“... inca nu-s hotarat, da’ la vot merg sigur!”, mi-a spus in timp ce facea “slalom” printre gropi. Manevrele serpuitoare ale taximetristului rezultau dintr-o pornire ce tinea de un reflex neconditionat, de un gest intrat in “normalitatea anormala” pe care o traim in aceasta tara, transformata in ultimii 14 ani dintr-o tara minunata intr-una a... minunilor. Apoi, taximetristul si-a frecat barbia nerasa si, odihnindu-si privirea in “retrovizoare”, si-a continuat ideea, murmurand pentru sine: “initial nu am vrut, apoi am zis ca e dreptul meu... si cred ca o sa-i dau o sansa lui Basescu. Astialalti n-au facut nimic, poate face Basescu. Sau poate nu, da’ macar merita o sansa, nu?” Ne-am despartit fara sa-i acord aprobarea pe care parea ca o asteapta. La chioscul de ziare din fata redactiei, vanzatorul a fost mai vehement, impartasindu-mi marea dilema a acelei dimineti: “oare totii oamenii pe care i-am vazut la televizor, adunati buluc in jurul lui Nastase, traiesc atat de bine? Sau de ce s-au dus? Doar ai lui Nastase ne-au adus in starea asta. O sa-l votez pe Basescu!” Nu l-am mai intrebat despre motivatia acestei decizii. Poate ca tocmai mi-o oferise impreuna cu unul dintre ziarele de pe taraba care anunta cu litere de-o schioapa: “Adrian Nastase, un bolnav periculos, protagonist al mai multor casete video in care apare participant activ (de fapt, pasiv) la orgii homosexuale.” Textul (in fapt un protest prin care i se solicita presedintelui Iliescu sa-si retraga candidatul din cursa prezidentiala pe motiv de “harjoneala cu mai multi handralai” si facand “sex oral si anal cu Eugen Bejenariu, secretarul general al Guvernului”). Hotarat lucru, putini il mai simpatizeaza pe cel numit de popor “Bombonel”. Iacubov si... cine stie cati alti cinstiti? In zorii crapati ai zilelor care preced furtuna din paharul cu apa al politicii romanesti, cu prima cafea fierbinte in fata si cu ochii crapati de nesomnul cumulat in perioada acestei campanii, am ajuns la concluzia ca ucrainenii sunt mai nefericiti decat noi. Cel putin prin prisma faptului ca ei au deja o certitudine: rezultatul alegerii presedintelui a fost fraudat. Noua ne mai ramane speranta cinstei, desi traim intr-o tara macinata de coruptie, dar fara corupti(?). Instrumentatorul acestei stari (de coruptie) este cel mai puternic argument al existentei fantomelor. Cel mai alarmant aspect al acestei perioade e “stingerea politica” a sanctionarii baronilor locali, in conditiile in care “s-a facut curatenie” in partidul-Stat (gogoasa pe care nimeni nu a digerat-o). Nu exista “afaceristi de partid” care absorb bugetul Statului, nu exista imbuibare pesedista, nu exista aroganta, exista doar ”o viata mai buna, pe care doar ei pot sa ne-o ofere”. Daca-i asa, de ce nu ne-au oferit-o pana acum? Au trebuit sa-si umple propriile conturi...
P.S.: Romanul sarman ramane sa cineze promisiuni. Si eventual sa-si reaminteasca de 2000, cand “ei” au promis ca “o sa fie bine”. Si n-a fost. N-au fost nici sanctiuni (e o minune?), pentru ca Romania s-a transformat in Tara minunilor, iar Nastase Adrian, in Alice.

Catalin VISCHI







* Asociatiile de locatari sunt pasibile de amenzi mari pentru ca autoritatile nu-si fac treaba!
Disparitie… tehnica

Asociatiile de locatari din Baia Mare sunt pasibile de amenzi cuprinse intre 15,5 si 77 de milioane de lei. Motivul? Legea spune ca administratorii si utilizatorii imobilului trebuie sa-l intretina si sa-l exploateze conform cartii tehnice a constructiei. Numai ca in ciuda numeroaselor adreselor depuse la Primarie de presedintii asociatiilor de locatari, “pretiosul dosar” nu a ajuns la ei.

Presedintii asociatiilor de locatari sunt nevoiti sa incalce legea! In 2003, Inspectoratul de Stat in Constructii Maramures (ISCMM) a expediat tuturor asociatiilor de locatari sau proprietari din Baia Mare o adresa prin care le comunica obligatiile ce le revin conform legii: pastrarea si completarea la zi a cartii tehnice, efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere, conform normelor legale din acest act, urmarirea starii constructiei si folosirea acesteia conform prevederilor din aceeasi carte tehnica etc. Obligatiile comunicate asociatiilor erau motivate de starea precara a imobilelor si posibila desprindere a unor portiuni de finisaje sau elemente decorative (tencuieli, tigle etc.), care ar putea cauza accidente. Cum cele mai multe raspunderi invocau acelasi act, respectiv cartea tehnica a constructiei, oamenii au incercat s-o procure. Numai ca ia actul de unde nu-i! Nerespectarea obligatiilor atrage dupa sine amenzi cuprinse intre 15,5 si 77 de milioane de lei, iar daca incalcarea acestor prevederi duce la accidente care sa cauzeze vatamare corporala, moarte sau distrugere de bunuri, presedintii de asociatii s-ar putea alege chiar cu un dosar penal.

Tacerea e un raspuns?

Pana acum, Primaria a primit 18 solicitari legate de aceste documente, numai ca nici unul dintre solicitanti n-a primit nici obligatoria carte tehnica, nici un raspuns scris care sa motiveze cauzele pentru care nu s-a primit acest document. Administratorii asociatiilor sunt panicati din cauza ca un control al ISCMM i-ar “usura” de cateva milioane bune. Printre cei care s-au conformat adresei trimise de ISCMM se numara Vigh Magdalena, administratorul asociatiilor de locatari nr. 331, 20, 200, 201 si 206 si Bilascu 18. Prima cerere catre Primarie a fost depusa in iunie 2003, dar raspunsul nu a fost trimis nici pana astazi (desi legea prevede solutionarea unor astfel de cereri in cel mult 30 de zile). Dupa patru luni, Vigh a mai expediat o cerere. “Desi am fost de nenumarate ori la Arhiva nu am gasit intelegere si mi s-a spus sa revin intr-o alta zi. (…) Va rugam sa luati masuri ca sa ajung in posesia documentelor, altfel asociatiile vor fi sanctionate cu amenda din partea ISCMM”, se arata in respectiva adresa. Nici de aceasta data nu a fost solutionata problema.

Deci...

Motivatia Primariei pentru nesolutionarea cererilor este faptul ca acestea “nu apartin de Primaria Municipiului Baia Mare, ci de Energoterm SA, care le-a lasat in custodia Primariei, fara sa existe o evidenta a acestora si fara intocmirea unui proces verbal de predare-primire (!). Un alt volum de Carti tehnice, trebuie sa fie regasite in Arhiva SC ARIS SA”, se arata in raspunsul scris primit de la Primarie. Numai ca problema nu sta doar in lipsa unei evidente, ci, din spusele directorului Energoterm, si in lipsa respectivelor documente. “Asta este o problema foarte complicata, pentru ca aceste carti tehnice sunt in sarcina celor care administreaza cladirile. Noi am predat administrarea cladirilor in ’98. Deci toata arhiva pe care am avut-o, pe care mi-a stat in putere sa o fac dupa ’90, am predat-o la Primarie. Dar inainte de ’89 nu s-a facut aproape nimic, deci nu ca nu exista nici o evidenta... Noi am predat administrarea fondului locativ la Primarie pe la sfarsitul lui ’97, inceputul lui ’98, deci nu se poate spune ca nu s-a predat. De predat, s-a predat. Sunt 12 dosare de predare, se gasesc la Primarie, numai ca n-au existat carti tehnice, decat proiecte, care s-au predat o data cu arhiva. Cartea tehnica este un registru care cuprinde proiectul de executie, care exista in arhiva, dupa aceea tot ceea ce s-a facut, lucrari sau modificari, pe cladirea respectiva, deci nu-i atat de complicat ca sa ne speriem. Nu stiu sa va spun daca exista aceste proiecte pentru toate blocurile. Proiectul de executie se poate reconstitui, nu-i atat de complicat. Dar trebuie sa vina cineva de la asociatie, nu sa faca adrese (!) si sa astepte acasa. Sa vina efectiv pe strada Victoriei 35, sa-l caute pe arhivarul care este angajat si se poate obtine”, a spus Tudor Olteanu, director Energoterm. Ceea ce unii presedinti de asociatie au si facut. Numai ca nici repetatele intrevederi cu arhivarul Lucian Stelian nu au rezolvat problema administratorilor de asociatii. Iar inspectorii ISCMM ar putea ajunge la asociatiile de locatari inaintea cartilor tehnice...

Ioana LUCACEL






* Ma tot mir
Ciudatenii electorale

O prostituata italianca in varsta de 73 de ani a castigat in instanta dreptul la practica. Legile sunt de multe ori interpretabile, dovada ca si Ion Iliescu, in teorie echidistant, poate sa faca propaganda electorala pentru PSD. La 74 de ani, presedintele nu mai poate invata nimic despre neutralitate. Indragostit de functii, Iliescu e dispus sa sacrifice orice pentru o victorie pesedista in alegeri. Asa-i cand te loveste iubirea la varste inaintate, mai pierzi din simtul masurii, fapt confirmat de singura fiica a imparatului Japoniei, care se va casatori, dar isi va pierde titlul de noblete, pentru ca alesul ei nu are sange albastru. Adrian Nastase mizeaza pe rolul propagandistic pe care-l are sangele, anuntandu-l pe cancelarul Germaniei ca prin venele lui curge sange austriac, de parca situatia asta l-ar transforma automat intr-un individ inzestrat cu toate calitatile rasei germane. Campaniile electorale prezinta, de multe ori, tot felul de ciudatenii. Primarul din Mexico City, spre exemplu, isi face campanie electorala, incriptionandu-si numele pe prezervative. Numai acolo n-am vazut numele lui Nastase, dar ideea in sine mi se pare tentanta. Directorul Fox Kids sustine ca Romania este singura tara din lume in care desenele animate au un limbaj violent, cu toate ca disputele electorale din acest an si-au mai pierdut, in comparatie cu cele din alti ani, din virulenta. In functie de rezultatele alegerilor, s-ar putea sa-i vedem pana si pe Tom si Jerry injurand de mama focului si facandu-si bagajele pentru a ingrosa randurile celor care pleaca din tara, chiar daca Uniunea Europeana nu mai primeste cainii si pisicile fara microcipuri sau tatuaje distinctive. De lucru se mai gaseste in lumea asta chiar si pentru animale, chiar si peste ocean; o primarie a unui orasel din Mexic angajeaza pisici ca sa prinda sobolani. De restul animalelor nu se face vorbire. Politicienii se pregatesc sa mai ramana in functii vreme de patru ani. Protejati de lege, subiecte de bancuri si caricaturi, injurati sau adulati, ne vor conduce din nou, inca un mandat. Si pentru toate bunele si relele cu care ne vor cadorisi, noi vom fi “vinovati”.

Ioan BOTIS






* Ghidul Electoral al Cetateanului

Initiativa Nationala
pentru Transparenta Electorala

“Initiativa Nationala pentru Transparenta Electorala” este un program national de reforma electorala implementat de AID Romania, in parteneriat cu ATE Romania si Transparency International Romania, si sustinut de Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucuresti. Prin acest program, dorim crearea unui mecanism de promovare a dialogului intre purtatorii de mesaj din comunitati (mass-media, societate civila etc) si reprezentantii partidelor politice, cu scopul informarii obiective a cetatenilor asupra programelor propuse de partide. Acest mecanism, reprezentat de Grupurile de Actiune pentru Politici, este un exercitiu democratic in cadrul caruia are loc dezbaterea programelor electorale cu accent pe problemele comunitatilor locale. In acelasi timp, AID creeaza prin acest program si un instrument de informare si analiza pentru cetateni a programelor si ideologiilor promovate de catre partidele politice parlamentare din Romania in campania electorala generala din acest an. Acest instrument este reprezentat de Ghidul Electoral al Cetateanului. Ghidul cuprinde cele mai importante 10 initiative si proiecte de politici publice ale fiecarui partid si este publicat de cei 95 de parteneri media ai AID. AID Romania este o organizatie non-guvernamentala, apolitica, non-profit care isi propune sa intareasca democratia din Romania. Organizatia este specializata in implementarea de programe ce vizeaza reforma electorala, reforma administratiei publice si imbunatatirea calitatii liderilor din Romania. Implementarea cu succes a programului nu ar fi fost posibila fara atitudinea responsabila si constructiva a reprezentantilor mass-media, societatii civile si politicienilor care au participat la realizarea acestui program, si carora dorim sa le adresam multumiri si felicitari pentru contributia pe care o dau consolidarii democratiei in Romania.
Director Executiv,
Alexandru Cumpanasu

Asociatia pentru Implementarea Democratiei

Informatii Electorale
Data Alegerilor Generale - 28 Noiembrie 2004
Campania electorala a inceput la data de 28 octombrie 2004 si se incheie pe data de 27 noiembrie 2004, ora 7,00. In ziua alegerilor, votarea incepe la ora 7,00 si se inchide la ora 21,00. Votarea se va efectua in acest an numai pe baza actului de identitate. Incepand cu anul 2008, votarea se va efectua pe baza cartilor de alegator ce vor fi eliberate de Ministerul Administratiei si Internelor. Conditii pentru candidati: varsta minima a candidatilor la Camera Deputatilor este de 23 ani, iar la Senat - 33 ani. Norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputatilor este de un deputat la 70.000 de locuitori, iar pentru Senat de un senator la 160.000 de locuitori. Numarul deputatilor si al senatorilor alesi se determina in raport cu numarul de locuitori al fiecarei circumscriptii electorale, fara ca numarul deputatilor sa fie mai mic de 4, iar cel al senatorilor mai mic de 2.
Pragul electoral reprezinta numarul minim necesar de voturi valabil exprimate pentru reprezentarea parlamentara, calculat dupa cum urmeaza:
a) 5% din voturile valabil exprimate pe intreaga tara, pentru toate partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale;
b) in cazul aliantelor politice si aliantelor electorale, la pragul de 5% prevazut mai sus, se adauga, pentru al doilea membru al aliantei, 3% din voturile valabil exprimate pe intreaga tara si pentru fiecare din urmatorii membri, cate 1% din voturile valabil exprimate pe intreaga tara, fara a se putea depasi 10% din aceste voturi. “Mita Electorala”. Conform legii, promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de candidati ori un anumit candidat, precum si primirea acestora de catre alegator, in acelasi scop, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.






* Ghidul Electoral al Cetateanului
Informatii Electorale


Listele electorale. Listele electorale permanente se intocmesc pe localitati si cuprind toti cetatenii cu drept de vot care domiciliaza in localitatea pentru care au fost intocmite. Listele electorale speciale se intocmesc in cazurile prevazute de lege si cuprind numele si prenumele, domiciliul, denumirea, seria si numarul actului de identitate ale alegatorului. Sectiile de votare se organizeaza dupa cum urmeaza:
a) in localitatile urbane, cate o sectie la 1.000-2.000 de locuitori;
b) in comune, cate o sectie de votare la 500-2.000 de locuitori. Alegatorii voteaza separat in cabine inchise, aplicand stampila care poarta mentiunea “Votat” inauntrul patrulaterului care cuprinde lista de candidati sau prenumele si numele candidatului independent pe care il voteaza. Dupa ce au votat, alegatorii indoaie buletinele, astfel incat pagina alba, care poarta stampila de control, sa ramana in afara, si le introduc in urna, avand grija sa nu se deschida. Stampila incredintata pentru votare se restituie presedintelui sau altui membru al biroului. Alegatorii care in ziua votarii se afla intr-o alta localitate decat aceea in care sunt inscrisi in listele electorale permanente pot sa isi exercite dreptul de vot la orice sectie de votare, urmand a fi inscrisi in lista electorala speciala, prin grija presedintelui biroului electoral al sectiei de votare. Alegatorul care nu poate sa voteze singur (din motive temeinice, constatate de presedintele biroului electoral al sectiei de votare) are dreptul sa cheme in cabina de vot un insotitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din randul observatorilor, membrilor biroului electoral al sectiei de votare sau al candidatilor. Urna mobila. Pentru alegatorii netransportabili, din cauza de boala sau invaliditate, presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate aproba, la cererea scrisa personal de acestia sau de conducatorul institutiei sanitare ori de ocrotire sociala in care cei in cauza sunt internati si in care nu se organizeaza sectii de votare speciale, ca o echipa formata din cel putin doi membri ai biroului electoral sa se deplaseze cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii - stampila cu mentiunea “Votat” si buletine de vot - la locul unde se afla alegatorul in cauza, pentru a se efectua votarea.







* Asociatia pentru Implementarea Democratiei
Informatii electorale

Birourile Electorale. Pentru organizarea si desfasurarea operatiunilor specifice perioadei electorale se organizeaza Biroul Electoral Central, birouri electorale de circumscriptie si birouri electorale ale sectiilor de votare. Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, presedintele si vicepresedintii Autoritatii Electorale Permanente, 16 reprezentanti ai partidelor politice si aliantelor acestora, care participa la alegeri, precum si un reprezentant desemnat de grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor. Infractiuni. Impiedicarea prin orice mijloace a liberului exercitiu al dreptului de a alege sau de a fi ales constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi. Fapta unei persoane de a vota fara a avea drept de vot ori de a vota de doua sau mai multe ori in ziua alegerilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani. Atacul prin orice mijloace asupra localului sectiei de votare, furtul urnei sau al documentelor electorale constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava. Nota: Informatiile prezentate in acest ghid au fost selectate din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului (publicata in Monitorul Oficial nr. 887 din 29 septembrie 2004).

Legaturi Utile: AID Romania

l Biroul Electoral Central
l Alianta D.A. PNL-PD
l Uniunea Nationala PSD+PUR
l Partidul Romania Mare
l Uniunea Democrata Maghiara din Romania

Ghidul Electoral al Cetateanului

Alianta D.A. PNL-PD

Principii si Valori Fundamentale ale Partidului National Liberal: l Libertatea individuala, respectul fata de individ si familie l Proprietatea privata garantata l Economia de piata libera si concurentiala l Coeziunea economica si sociala si egalitatea sanselor l Statul minimal, partener al sectorului privat in dezvoltarea economica Sursa: “Valorile Liberale si Dezvoltarea Economica a Romaniei” - www.pnl.ro - Sectiunea Declaratii Publice Principii si Valori Fundamentale ale Partidului Democrat: l Libertatea si pluralismul politic l Toleranta si solidaritatea sociala l Dreptatea sociala l Egalitatea sanselor l Asigurarea rolului statului de reglator al mecanismelor vietii economice Sursa: Doctrina Partidului Democrat - Cele mai importante 10 obiective ale politicilor publice propuse in Programul Comun de Guvernare al Aliantei D.A. PNL-PD: Institituirea cotei unice de impozitare de 16%. Cresterea alocarii bugetare la cca. 6% din PIB in anul 2008 pentru educatie si cercetare. Cresterea veniturilor salariale in spital in medie cu 50% in termeni reali, in mod diferentiat, in functie de performanta si calitatea actului medical. Dezvoltarea unui sistem national de asistenta de urgenta, care va prelua urgentele vitale din zonele cu acces limitat la facilitatile medicale (200 de ambulante, 8 elicoptere, 8 spitale de urgenta zonale). Finantarea fermelor agricole familiale nou infiintate de catre tinerii ce se vor stabili in mediul rural cu 15.000 Euro/ferma. Dublarea salariilor personalului din invatamant (in echivalent euro). Obtinerea unui salariu mediu brut in anul 2008 de 321 euro/luna. Cresterea volumului mediu al investitiilor straine directe la 2,7 mld. Euro/an. Cresterea salariilor medii reale din sistemul bugetar cu 60%. Introducerea obligativitatii suspendarii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, pe durata exercitarii mandatului, din eventualele functii de conducere detinute in cadrul instantelor si parchetelor. Sursa: Informatii transmise Asociatiei pentru Implementarea Democratiei de Alianta D.A. PNL-PD. AID nu isi asuma raspunderea pentru continutul obiectivelor prezentate. Asociatia pentru Implementarea Democratiei

Uniunea Nationala PSD+PUR

Principii si Valori Fundamentale ale Partidului Social Democrat: l Egalitatea sanselor pentru toti indivizii l Asigurarea dreptatii sociale l Apararea libertatii si a pluralismului politic l Toleranta si solidaritate sociala l Asigurarea rolului statului de reglator al mecanismelor vietii economice Sursa: Programul Politic al PSD, Principii si Valori Fundamentale ale Partidului Umanist din Romania Social-Liberal: l Libertatea - libertatea de a actiona, libertatea de a poseda si libertatea de exprimare l Creativitatea, atributul suprem al fiintei umane l Onoarea, cu cele doua mari componente ale sale, respectul pentru sine si altruismul l Demnitatea - respectul fata de om ca persoana unica, de care nu se poate dispune l Solidaritatea - ca o nevoie a oamenilor de a-si respecta aproapele Sursa: Doctrina Partidul Umanist din Romania Social-Liberal, www.pur.ro - Sectiunea Politica Cele mai importante 10 obiective ale politicilor publice propuse in Programul Comun de Guvernare al Uniunii Nationale PSD+PUR: Acordarea, pana la sfarsitul anului 2005, a 100.000 de burse pentru ca tinerii din familii cu venituri mici sau de la sate sa aiba posibilitatea sa urmeze liceul. In fiecare an, 500.000 de persoane vor fi sprijinite sa invete sa foloseasca calculatorul. Toate scolile din Romania vor fi dotate cu calculatoare conectate la internet. Se va continua acordarea subventiilor de 200 euro pentru cumpararea unui calculator si a 10 ore de acces gratuit la internet. Aplicarea unei reforme fiscale care cuprinde reducerea impozitului de la 18% la 10% pentru veniturile mici. Cresterea subventiilor pe hectar de la 2,5 milioane lei la 4,5 milioane lei. Oferirea unei garantii de 50% din valoarea unui imprumut si 1-3 ani perioada de gratie pentru achizitia de tractoare si alte echipamente agricole. Recalcularea pensiilor pentru 4 milioane de pensionari, pana in anul 2005, pe principiul “pensii egale la munca egala”, la care se adauga obiectivul cresterii cu cel putin 50% a pensiilor. Crearea, pana in anul 2005, a unei noi forme mai avantajoase de impozitare a firmelor care angajeaza tineri absolventi. Finalizarea, pana la sfarsitul anului 2005, a reformei sistemului vamal si a masurilor de contracarare a pierderilor si coruptiei pentru a face economii la bugetul de stat. Atingerea in anul 2008 a unui salariu mediu brut de 350 de euro/luna. Consolidarea independentei magistratilor si a sistemului judiciar, prin masuri specifice. Reducerea decalajului fata de statele U.E. prin dezvoltarea infrastructurii si investitii publice in educatie, sanatate, protectia mediului si ordinea publica. Sursa: Informatii transmise Asociatiei pentru Implementarea Democratiei de Uniunea Nationala PSD+PUR. AID nu isi asuma raspunderea pentru continutul obiectivelor prezentate

Ghidul Electoral al Cetateanului PRM

Principii si Valori Fundamentale ale Partidului Romania Mare:
l Moralitatea crestina
l Respectarea si promovarea traditiilor spirituale ale Poporului Roman
l Lupta impotriva coruptiei, principala cauza a saraciei, a neincrederii populatiei in
institutiile statului si neatragerii investitiilor straine
l Siguranta alimentara a populatiei, prin asigurarea unui nivel de trai decent
l Adoptarea valorilor europene ca valori proprii intr-o Europa a Natiunilor
Sursa: Doctrina Partidului Romania Mare - Cele mai importante 10 obiective ale politicilor publice propuse in Programul Electoral al Partidului Romania Mare: Instituirea unui guvern de tehnocrati, cu puternic sprijin politic, in scopul atingerii rapide si temeinice a principalelor obiective nationale: integrarea europeana, compatibilizarea structurala cu NATO, eradicarea coruptiei si cresterea economica. Elaborarea unui program real, credibil si eficient pentru eradicarea coruptiei si implementarea lui in regim alert. Sustinerea unei reforme drastice a sistemului fiscal romanesc. Asigurarea colectarii taxelor si impozitelor in mod egal si just. Asigurarea masurilor necesare pentru pregatirea momentului de impact al economiei nationale cu piata europeana - eliminarea impozitului pe profitul reinvestit si credite avantajoase pentru dezvoltarea de afaceri si retehnologizare. Pe plan extern: o implicare activa in misiunile ONU; exercitarea responsabila a misiunii de membru nepermanent in Consiliul de Securitate; finalizarea procedurilor de aderare la UE; Romania ca “exportator” de stabilitate regionala; consolidarea parteneriatului strategic cu SUA; promovarea relatiilor cu Ungaria, Ucraina, Rusia, Bulgaria, Israel, tari in raport cu care exista sensibilitati istorice speciale. Stabilizarea sistemului de sanatate din Romania. Incheierea reformei structurale si asigurarea functionarii eficiente a sistemului. Garantarea atribuirii fondurilor din sistemul de asigurari medicale pentru sanatate. Reforma sistemului de pensii. Majorarea pensiei minime de stat si construirea fondurilor private. Securizarea granitelor si modernizarea sistemului de informatii - frontierele Romaniei vor deveni frontierele UE. Implicarea in lupta impotriva terorismului. Asigurarea unei cresteri sustinute a agriculturii nationale - in raport cu orientarea sa europeana. Atingerea potentialului sau natural de dezvoltare. Modernizarea tehnologiilor, consolidarea proprietatii private si a formelor asociative. Dezvoltarea sustinuta, prin proiecte guvernamentale, europene sau parteneriate public-privat, a infrastructurii, retelei de transport si comunicatii. Sursa: Informatii transmise Asociatiei pentru Implementarea Democratiei de Partidul Romania Mare. AID nu isi asuma raspunderea pentru continutul obiectivelor prezentate.

Asociatia pentru Implementarea Democratiei
UDMR

Principii si Valori Fundamentale ale Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania:
l Pastrarea identitatii comunitatii maghiare
l Asigurarea reprezentarii comunitatii maghiare
l Incurajarea tuturor formelor de autoorganizare sociala
l Siguranta de viata si sociala
l Statul in slujba cetateanului

Sursa: Programul UDMR - www.udmr.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.