• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 28 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 6 Noiembrie , 2006

Podul blestemat

Desi factura Podului romano-ucrainean de la Sighet a ajuns la 2 milioane de dolari, acesta nu a fost inca deschis. Asta, pentru ca la pod inca mai este de lucru, de „carpit”, de reparat... Podul transfrontalier Sighetu Marmatiei-Solotvino a costat pana acum circa 58 miliarde lei, adica 2 milioane de dolari, dar arata ca dupa bombardament. Ultima infuzie financiara a venit in urma cu cateva zile, cand Consiliul Local Sighet a aprobat virarea sumei de 11 miliarde ROL, bani proveniti de la Guvern, inspre constructorul care bajbaie sa carpeasca lucrarile de la pod si punctul vamal. Podul respectiv trebuia deschis in 2002, apoi in 2003, 2004, 2005, anul acesta in primavara, vara, toamna, 2 noiembrie, si se va deschide probabil pe 17 noiembrie, sau dupa... Jenant este faptul ca ucrainenii si-au finalizat demult lucrarile la punctul vamal, in timp ce ai nostri bajbaie de aproape doua luni. Cand, in vara acestui an, s-a dat unda verde construirii infrastructurii punctului vamal si de frontiera, autoritatile au contractat firma oradeana Selina SRL (cu un dosar beton, si care a realizat si punctul vamal de la Urziceni-Satu Mare). In contract s-a scris ca fiecare intarziere de dupa 25 septembrie din partea executantului va fi penalizata cu 10 mii de euro pe zi. Ei bine, ne aflam in noiembrie, lucrarile nu sunt gata, prima transa de 17 miliarde a fost tocata, s-a intrat in ce-a de-a doua, de 11 miliarde, si nimeni nu e tras la raspundere! Problema e ca la noi s-a lucrat cu dosul in sus. Mai intai s-a inceput lucrul, apoi a venit aprobarea proiectului, si dupa ce s-au deschis toate semafoarele pe verde si lucrarile au fost finalizate in mare parte, s-a observat ca proiectul nu corespundea cerintelor, asa ca s-a reinceput lucrul de la capat! Supraevaluari nerusinate In ultima sedinta a CL Sighet, cand s-a aprobat cheltuirea sumei de 11 miliarde ROL pentru finalizarea lucrarilor la pod, edilii urbei au deschis Cutia Pandorei. Primarul Eugenia Godja a declarat ca au fost lucrari prost facute. „Copertinele nu erau bune, ci subdimensionate, nu exista sistemul de evacuare al apelor pluviale, nici aparari de mal, tonete, semafor, bariera, senzor de fum, 30 de metri de gard, sau impregnarea si sindrilirea suprastructurii de lemn. Ca atare, s-au obtinut si acesti 11 miliarde de lei, pentru finalizarea lucrarilor”, a spus Godja. Viceprimarul Stefan Beres crede ca: „Mai intai au facut constructia, apoi au venit cu proiectul!”, iar consilierii locali au pareri asemanatoare. Ioan Bledea, consilier PNL, „parintele podului”, a spus: „N-am aplicat cei 10 mii euro/zi penalitati. Apoi, constructorul a calculat pentru o copertina de 324 mp suma de 2,7 md lei, cand aceasta costa maxim 1,1 miliarde. La fel au umflat si costul achizitionarii generatorului electric, care in loc de 18 mii euro, la ei a ajuns sa coste un miliard! Si, din cei 1000 mp de copertina prevazuti in proiect, au executat doar 200 mp.” Democratul Petru Tomsa afirma ca nu a vazut nimic: „Noi nici macar n-am vazut contractul respectiv! In asemenea conditii, normal ca nu am putut receptiona nimic”. Cristian Fernea, PSD, crede ca: „Cu 11 miliarde de lei, orasul are mult mai multe de facut decat sa ma dau cu bicicleta pe pod”. Horia Scubli, PSD, are o explicatie. „Am fost luati in deradere de constructor. Dirigintele de santier ori nu poate, nu stie, nu vrea, ori toate trei la un loc. Exista si o scuza: noi am cerut 21 miliarde ROL fara TVA, guvernul ne-a dat 17 cu tot cu TVA, asa ca nu e de mirare ca banii nu au ajuns pentru toate lucrarile. Apoi, cu maniera de abordare... Cand a venit subprefectul Achim si a vazut cum arata vama romaneasca fata de cea ucraineana, acesta a spus textual: <> Daca punem asa problema...”, a spus Scubli. Trebuie sa mai... Conform datelor prefecturii, pentru a deschide traficul transfrontalier pe pod, sunt necesare urmatoarele lucrari: Primaria Sighet va trebui sa asfalteze intreaga suprafata si marcajele necesare, sa umple marginea platformei dinspre Tisa, sa puna in functiune instalatia de incalzire si sa prelungeasca gardul pe o lungime de 30 m (in colaborare cu constructorul). Selina SRL Oradea va trebui sa extinda copertina cu 324 mp, sa monteze un semafor de acces pe pod, rigole, toneta la punctul de acces si bariera pe sensul de iesire, si sa achizitioneze un grup electrogen, iar politia de frontiera are ca sarcina dotarea tonetelor cu radiatoare pe baza de ulei si perdele lamelare. Dupa ce toate aceste lucrari (la care se adauga cele la suprastructura lemnoasa) vor fi finalizate, Podul Istoric de la Sighet va putea fi, in fine, inaugurat. Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.