• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Decembrie , 2005

Planul Orizont... cenusiu

De multi ani, politicienii nostri ne impuie capul cu modernizarile drumurilor, care vor incepe „curand”. Numai ca acel „curand” devine pe zi ce trece tot mai indepartat. Soarta Maramuresului a fost decisa la Bucuresti. Drumul Nordului, Drumul Sarii, Tunelul pe sub Gutai... Planuri, proiecte, himere mediatizate de vreo patru ani de politicienii maramureseni. In acest timp, sudul si estul tarii si-au modernizat soselele de parca acolo ar fi o alta tara. Ceea ce maramuresenilor „de pe strada” nu li se spune, e ca drumurile nationale si marile proiecte de infrastructura sunt decise la Bucuresti, si nu in primarii, Consiliul Judetean sau Prefectura Maramures. Iar la Capitala exista „Planul National de Dezvoltare-Orizont 2025”, elaborat in 2004, valabil si nemodificat pana azi. Conform Planului Orizont, pana in 2015 cartile sunt facute, Maramuresul nebeneficiind de cai ferate modernizate, de aeroporturi. Mai raman soselele. Aici e... baiul cel mare. Tristul adevar Despre drumurile judetene si comunale, Planul Orizont 2025 nu spune nimic. Este cert ca prin Maramures nu vor trece autostrazi. Asadar, mai ramane doar reteaua de drumuri nationale. Iar aici situatia sta in felul urmator: in acest an trebuia sa se desfasoare licitatia de proiect pentru DN 18 (ruta Baia Mare-Sighet), cel mai important drum de legatura intre nordul si sudul judetului. Costuri: 59 milioane de dolari. Nu s-a facut nimic. Pentru 2006 este programata modernizarea tronsonului Halmeu-Baia Mare de pe DN 1C (65 km pentru 45 milioane dolari). Drumul National 19 va fi reabilitat numai pe tronsonul Satu Mare-Livada, diferenta pana la Sighet urmand a fi luata in discutii dupa anul 2015! In 2010 vine randul, teoretic, celuilalt sector al DN 18 (Sighet-Borsa-Iacobeni), lung de 155 Km si care va costa 116 milioane dolari. Anul 2011 va aduce si prezumtiva modernizare a DN 17C (Bistrita-Moisei), pentru frumoasa suma de aproape 61 milioane dolari. Asta e tot. In paralel cu programul guvernamental mai este vorba si de drumul rapid Baia Mare-Vaja, care va fi finantat din fonduri locale si europene. Restul soselelor maramuresene, cum sunt cele de pe Valea Izei, Cosau, drumurile judetene din Lapus, Chioar si Codru, raman pentru altadata. Adica, pentru anii in care politicienii vor fi alesi prin vot uninominal, isi vor face treaba cinstit si se vor implica intru binele comunitatii. Discutam, cel mai probabil, de perioada de dupa 2015. Doar asa prevede si Planul Orizont 2025. In rest, tot ce va vor spune politicienii raman simple vrajeli electorale. Cu o exceptie: daca se vor accesa fonduri europene, vor putea fi reabilitate si alte sosele judetene. Dar, cu actuala echipa de conducere a Maramuresului, sperantele de reusita sunt minime. Teofil IVANCIUC

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.