• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 30 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 22 August , 2005

Pista intereselor durabile

Strategia de dezvoltare durabila a orasului Baia Mare este una dintre putinele de acest gen din tara si prima ca importanta in strategia de dezvoltare a Regiunii de Nord-Vest. Totusi, interesele de grup sau personale impiedica realizarea proiectelor inscrise in aceasta strategie. Strategia cuprinde si un proiect cu o pista de biciclete. Dar cina sa-l sustina? Si cine ar avea de castigat? Putini stiu ca Baia Mare este unul dintre putinele orase din tara care are o strategie de dezvoltare durabila, alcatuita din politici, proiecte si planuri de dezvoltare. Aceasta strategie arata directia in care se doreste a se indrepta orasul Baia Mare in urmatorii 10 ani si a fost alcatuita in 2002 de o echipa de specialisti (in Regiunea de Nord-Vest, doar Oradea mai detine o strategie similara, nici macar Cluj-Napoca nu are un astfel de macro-proiect si acest lucru se resimte din plin acum). Toate proiectele care se implementeaza la un moment dat trebuie sa tina seama de aceasta strategie si sa ii urmeze cursul. Este un element definitoriu, dupa care se ghideaza orice partener strain serios care doreste sa investeasca in Romania. Orasele care au o astfel de strategie se afla cu prioritate in vizorul occidentalilor. Strategia durabila a Baii Mari este una de baza in Regiunea de Nord-Vest, din care fac parte judetele Cluj, Bistrita-Nasaud, Salaj, Satu Mare, Bihor si Maramures. Ea a fost votata acum trei ani in sedinta de Consiliu Local si propune o serie de proiecte care o definesc. O parte din proiecte a fost realizata (cum ar fi proiectul Milenium, de reabilitare a Centrului Vechi), dar o buna parte a ramas doar in faza incipienta, de “concurs de idei”, dupa cum ne-a spus un angajat al Primariei. Inelul Veti fi mirati probabil sa aflati ca o echipa a gandit pentru Baia Mare o serie de proiecte dintre cele mai ingenioase si de maxima necesitate. Totusi, aceste proiecte nu sunt sustinute de autoritatile locale si de oamenii aflati in posturile de conducere, pentru ca uneori interesele celor mari au de suferit. Altfel, nu ne explicam de ce proiecte cum ar fi City Bridge (proiectul celor 13 poduri din oras), City Bike (cel cu pista de biciclete), City Ring (soseaua de centura) sau Campusul Universitar zac intr-un dosar, fara ca cineva sa manifeste vreun interes pentru realizarea acestora. Astazi ne vom limita la unul dintre aceste proiecte, urmand ca pe parcurs sa detaliem si altele. City Bike este un proiect care propune realizarea unei piste de biciclete pe malul drept al raului Sasar, cu pornire din zona Casei de Cultura si cu finalizare in zona podului Decebal. Pista a fost gandita sa lege cele doua facultati ale orasului (cea de litere, cu cea de mine) si sa faciliteze deplasarea rapida de-a lungul raului Sasar, fara a mai fi necesara o masina. Continuarea proiectului prevedea realizarea unei piste de biciclete care sa lege acest traseu cu zona Metro, pentru ca angajatii mini-zonei industriale sa se poata deplasa pe doua roti, renuntand la autobuz. Proiectul pistei de biciclete este conditionat si de realizarea unei sosele de centura veritabile, care sa ocoleasca orasul prin locul unde se afla acum vechea centura (prin zona Italsofa) si sa ajunga in partea estica a orasului, in zona targului de masini sau a actualei uzine Phoenix. Astfel, cercul pistei de biciclete, vazut ca un tot unitar, s-ar inchide, degajand circulatia urbana. Scuza: lipsa banilor Pentru realizarea acestui proiect vor trece ani buni, pentru ca nu are o sustinere adecvata. Prima parte a proiectului, de 1,4 km (Casa de Cultura - podul Decebal), ar putea fi finalizata cel mai repede, dar este intarziata cu buna stiinta. Pista, cu o latime de 6 m, urmeaza a fi amplasata pe malul drept al Sasarului, in apropierea bulevardului Independentei. Numai ca acele terenuri fac sau vor face obiectul unor retrocedari la legile proprietatii. Sau deja sunt vanate de diversi investitori pentru ridicarea unor afaceri. In acest caz, oamenii care decid mersul lucrurilor in cadrul Primariei Baia Mare sustin interesele celor puternici, uitand de o amarata de pista de biciclete. Pana si consilierii locali sunt dintre aceia care dorm in scaunele de sedinta sau se cearta ca orbii de la concesionarile terenurilor pentru terase, dar nici gand sa sustina realizarea pistei de biciclete, pe care tot ei au votat-o. “Exista doua parti ale acestui proiect. Prima, de 1,4 km, pe malul Sasarului si cealalta pe langa soseaua de centura, de 7-8 km. Nu avem bani pentru realizarea nici uneia”, ne-a spus Cristian Ieremia, persoana din Primarie responsabila cu monitorizarea proiectelor. Vesnica scuza a lipsei de bani. Totusi, in acest caz e mult mai mult decat atat. Nimeni nu doreste ca acele terenuri sa fie transformate in pista de biciclete, cand ele pot face obiectul unor retrocedari, inchirieri sau concesionari de toata frumusetea, de unde mai pica niste comisioane si alte cele. Li se rupe! Totusi, dracul nu e chiar atat de negru si pentru a vedea si partea pozitiva a lucrurilor, trebuie sa amintim ca in cazul magazinului Kaufland, care se ridica pe partea stanga a raului Sasar, in dreptul Spitalului Judetean, Primaria a impus firmei austriece sa realizeze o pista de biciclete (indiferent pe ce parte a raului) si o pasarela, care sa lege cele doua maluri. Asa ca, dupa finalizarea supermarketului, austriecii se pot apuca si de o mica portiune din pista de biciclete. In timpul documentarii articolului, am aflat ca in curand in Baia Mare vom avea prima pista de biciclete veritabila, betonata, care va lega cazarma militara de Italsofa, acum aceasta aflandu-se in faza finala a constructiei, alaturi de drumul care se realizeaza in zona. “Pana la sfarsitul anului, pista de 1 km va fi gata. Ea nu este o parte a proiectului cu pistele de biciclete promovat in urma cu trei ani. Pur si simplu o facem, pentru ca terenul ne permite ca pe langa sosea sa avem si o pista. A existat un concurs de idei in ceea ce priveste o pista de biciclete, dar totul a ramas in acea faza. Sincer, nu stiu daca se va face vreodata. A ramas ca o propunere”, ne-a spus Pantaru, unul dintre directorii Primariei, care se ocupa de Gospodarirea Comunala. Asadar, ne-am linistit. Pista de biciclete de 1 km este una care nici macar nu face parte din proiectul gandit in urma cu cativa ani. Acest exemplu este elocvent pentru a arata “interesul” cu care oamenii Primariei trateaza problema proiectelor comunitatii si a strategiei de dezvoltare durabila. Vom reveni cu celelalte proiecte pe care autoritatile le considera inca utopice. Ciprian DRAGOS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.