Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Periplu expozițional (II). Arta de a dărui: Picasso, Matisse, Dali și Klimt
Continui periplul expozițional prin Complexul Muzeal Bistrița–Năsăud și de această dată, voi zăbovi în cele două săli care găzduiesc Expoziția Arta de a dărui: Picasso, Matisse, Dali și Klimt. Parcursul spre această expoziție trece în mod firesc prin șase săli cu artă contemporană românească, pictură, sculptură, grafică, arte decorative, lucrări aflate în colecția muzeului. Încă o dată vreau să subliniez modalitatea impecabilă de prezentare a spațiilor expoziționale, ținându-se cont de relația dintre albul pereților, a lucrărilor expuse ce lasă impresia unor stări imponderabile, de visare (nu sârme, nu sfori, nu cuie) și a surselor de iluminare. Sunt convins că arhitectul sau echipa ce au restaurat acest edificiu au ținut cu siguranță cont de legea percepției vizuale a culorilor (prezentată prima dată în fața Academiei Franceze la 1830 de Jean Baptiste Chevreul).
Dintre lucrările expuse din Arta contemporană românească, am remarcat pictura lui Ion Dumitriu, Marin Gherasim, Adrian Podoleanu, Miron Duca, Ion Sălișteanu cu o consistentă colecție de lucrări executate în culori de acril, probabil în edițiile Taberei de Pictură de la Colibița. Spațiul expozițional alocat expoziției Arta de a dărui, se individualizează prin lumina albă, filtrată de parasolare, conferind unitate în combinație cu lumina artificială din tavan, iar nuanțele ușor albăstrui ale parchetului îți lasă senzația unei călătorii ireale, cosmice. Lucrările expuse sunt litografii înseriate și sem- nate de către autor, colecția aparținând avocatului George Șerban.
Picasso, Pablo (1881-1973) este prezent cu o serie de desene deosebit de expresive în linie, din seria Tauromahia, compoziții figurative în care figura umană este într-un dialog permanent cu trăirea interioară a personajului, vibrația formelor amintindu-ne încă o dată de admirația pe care o avea pictorul față de desenele de pe vasele grecești. Totodată prezența a trei lucrări din Cubismul timpuriu dezvăluie forța și noutatea pe care le aduce în compunerea suprafețelor picturale: „Opera sa de o vastitate unică, pictură, gravură, desen, sculptură, ceramică, ilustrație de carte, decoruri pentru spectacole… este expresia cea mai grăitoare a nevoii de noutate pe care, cu o frenezie nemaiîntâlnită o trăiește secolul al XX-lea”. (Constantin Prut)
Henri Matisse (1869 – 1954) are expuse o serie de nuduri realizate din colaj de hârtie albastră, din ultima perioadă a vieții, când privirea a început să i se încețoșeze. Echilibrul și mișcarea compoziției, dinamismul modelului, nudurile relevă o apropiere (în opinia mea) de arta egipteană. „Consecvent în creație și în formulările teoretice, este de reținut fraza sa: «Tabloul este drama între subiectul creator și natură»”. (Constantin Prut)
Dali, Salvador (1904-1989) expune o colecție importantă de desene, studii de compoziție, alternând linia sugerată, cu modulări valorice, îngroșând în umbră conturul, având ca rezultat discontinuitatea, starea de suprarealitate ce se instalează în mod arbitrar între elementele compoziționale. Salvador Dali impune în cadrul curentului Suprarealist o metodă de reprezentare pe care o denumește „paranoic - critic”: „El fixează în imagini aspecte maladive, deformările patologice pentru a descoperi motivații ale organizării afectiv-spirituale profunde... Motivele sunt prezentate cu o deosebită minuție, cu o anume plăcere a detaliilor.” (Constantin Prut).
Desenele în creion ale lui Gustave Klimt (1862-1918) relevă plăcerea și savoarea de a surprinde particularitățile expresive ale nudului feminin. „Fascinat de frumusețea și expresivitatea nudului uman, de elocvența materiei vii, el folosește contrastul romantic cu spațiul abstract pentru
a-i sublinia condiția efemeră, fragilă și dramatică și reușește cu un efect incontestabil, să dea glas neliniștii și melancoliei, ce păstrează elemente simboliste și anunță Expresionismul.” (Constantin Prut)
Expoziția este binevenită în spațiul generos al Muzeului, afirmând încă o dată necesitatea racordării la valorile europene ale culturii și artei și poate fi vizitată până în luna noiembrie anul curent.