Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Periplu expozițional
Ieșean la origine, Eugen Dornescu a studiat la Liceul de Artă „Octav Băncilă” și Academia de Artă „George Enescu”, Secția Pictură, din Iași, absolvind cursurile acesteia în 1981. Am fost colegi de liceu și de an, la clasa maestrului Dan Hatmanu, iar după repartiția din 1981, s-a stabilit și activează la Sibiu, fiind o prezență marcantă a evenimentelor culturale și a expozițiilor organizate de Filiala UAP Sibiu, atât în țară cât și străinătate. A îmbrățișat deopotrivă registrul cromatic de prețiozități și rafinament în pictură, dar totodată și-a găsit libertatea în eleganța în frumusețea liniei de desen, de juxtapunerile grave dintre alb și negru, de pasajele pretențios dispuse de griuri și intervenții lapidare ale laviurilor colorate.
Expoziția personală de față „Anatomii subiective ”, vernisată în luni, 11 iunie 2018, orele 18.00, la Galeria DANA, de criticul de artă prof.univ.dr. Petru BEJAN (care a vernisat și la Baia Mare cu ani în urmă o expoziție internațională), întrunește un dialog pertinent între culoare, linie, formă, susținute de structura elaborată a suprafețelor din desen și pictură. Lucrări de pictură de dimensiuni considerabile aduc în prim plan problematica identității ființei umane, reconstituite și recompuse de linii de forță segmentate, unele întruchipând semnul crucii. Seria de lucrări „Secvențe” constituie asamblarea unor fragmente de structuri de linii și pete, de laviuri, de intervenții cu cărbune, sepia sau creion, în polipticuri ce te invită să zăbovești pentru a lectura și descoperi simțiri, trăiri din universul fascinant al creației autorului. Remarcăm, de asemenea, reprezentarea figurii umane în lucrări realizate din colaje de ziar, semn că Omul este rezultatul unui demers de cunoaștere, de aprofundare, de inteligență și cultură. Ușoarele intervenții de culori de acril dau conotația unei realizări picturale, completând în chip fericit „informația” din textele colajelor, utilizate ca semne și simboluri grafice.
Consemnăm din cuvântul rostit la vernisaj de criticul de artă prof.univ.dr. Petru BEJAN: „Liantul problematic al lucrărilor lui Eugen Dornescu este înainte de toate antropocentric; artistul pare preocupat de om, de obsesiile dubitative, dar şi de mărcile identitare ale acestuia. Personajele sale par croite în tiparul unui expresionism stilizat, în care se «citesc» drame, frici, spaime, încordări psihologice și tensiuni mentale vădit acutizate. În figurile gânditorului, strategului, șahistului – căutând a rezolva eternele conflictele dintre regi, pioni și nebuni – sunt vizibile grija sau preocuparea de sine, voluptatea rezolvării de probleme, jocurile solicitante ale minții. Pentru artistul sibian, gravul, tragicul, dramaticul, abisalul sunt categoriile estetice privilegiate. Convertite în registrul vizual, acestea rezonează cu acea tradiție filosofico-literară care i-ar putea așeza laolaltă pe Dostoievski, Cehov, Kierkegaard, Proust, Sartre, Camus sau Cioran.
Figuraţia liberă, redundanţa şi proliferarea motivelor miniaturale duc spre amplificarea «tensiunilor vizuale» menite a sublima detaliul, sporind totodată expresivitatea ansamblului. Cu rigoare calofilă de invidiat, Eugen Dornescu încearcă să ridice partea, fragmentul, secvenţialul, la demnitatea îmbogăţită a întregului. Este ceea ce şi reuşeşte strălucit, odată cu această nouă întoarcere «acasă», la Iaşi.”
O prodigioasă activitate artistică desfăşurată de artistul Eugen Dornescu este reflectă în cele peste o treizeci de expoziții personale în țară și străinătate și peste o sută de selecții la expoziții colective și de grup în mari orașe din țară, precum și din Italia, Canada, Cuba, Japonia, Anglia, Germania, Croația, Franța, Ungaria etc.
În semn de recunoştinţă, profesionalismul activității de creație al domniei sale a fost răsplătit cu 12 premii și distincții pe plan național și internațional, s-a implicat și se implică în desfășurarea unor work-shop-uri, în ilustrarea unor importante reviste de cultură pe plan național. Este inclus în enciclopedii și dicționare de artă din țară și din străinătate.
Ar fi binevenită o asemenea expoziție și pe meleaguri maramureșene, dar opțiunea rămâne decidenților culturali ai „zilei”!