• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 18 Iunie , 2008

Pasiuni la constituirea CJ

Constituirea Consiliului Judetean va fi piatra de incercare a alesilor judeteni, dar si a administratiei maramuresene (cu toate structurile de conducere si decizie). De la inceputul anului, au fost emise doua ordonante de urgenta ale Guvernului si o lege prin care se aduc modificari la legea administratiei publice locale. Pana la alegerile din acest an, constituirea Consiliului Judetean (CJ) a fost o batalie politica cu o miza importanta. Sefia CJ dadea puteri politice importante celor care hotarau, in spatele usilor inchise, impartirea bugetului judetului. Acum, presedintele CJ a fost ales prin vot uninominal, iar importanta institutiei incepe sa fie „subminata” de trecerea unor competente la Consiliile Locale. Practic, procesul de descentralizare administrativa continua lent, dar sigur. Pana una alta, prezidentul ramane cel mai puternic personaj politic al judetului. Poate de aceea au inceput sa apara unele discutii „preliminare” legate de modul in care va avea loc constituirea CJ. Pe la colturi, se vor-beste tot mai insistent de faptul ca PD-L doreste modificarea Legii 215 (a administratiei publice locale), cu scopul de a mari competentele pre-sedintelui de CJ. „Da, asa este! Par-tidul nostru a facut demersurile pentru modificarea acestei legi. Credem ca PSD va sprijini demersul nostru. Este nevoie de modificari, deoarece presedintii de CJ au fost alesi uninominal si nu este corect ca, prin jocuri politice, consilierii judeteni sa incerce sa invalideze pe cine nu le convine. La noi, s-au temut de mine. Au stiut ca voi castiga si, in ultima sedinta de CJ, inaintea alegerilor, au modificat regulamentul de functi-onare al CJ. In modificari se spune ca presedintele este si consilier de drept. Probabil, vor incerca sa ma in-valideze din calitatea de consilier, de aia au facut aliantele anuntate cu tam-tam. Nu le va merge!”, a spus Mircea Man, presedintele ales al CJ Maramures. Liderul pedelist a mai spus ca modificarile pe care le va propune partidul din care face parte vor fi puse „pe tapet cat mai repede”. Cum Legea 215 este o lege organica, este nevoie de dezbatere si vot parlamentar. O chestiune care nu se poate intampla mai repede de inceputul toamnei, cand revin parlamentarii din vacanta. Toata aceasta tevatura ne duce pe taramul gingas al teoriei conspiratiei. Man are dreptul sa emita pareri, dar se pare ca nu este la curent cu modi-ficarile aduse Legii 215, tocmai pe ideea ca presedintele va fi ales uninominal. Pe de alta parte, procedura de constituire a CJ este relativ complicata, pe cat pare de simpla. Ca de obicei, exista doua tabere de juristi, care au pareri contrare asupra ace-luiasi subiect. Pentru a clarifica situatia, am vorbit cu cei care cunosc problematica si incercam, succint, sa prezentam modul in care se va desfasura validarea presedintelui si constituirea CJ. Pentru ca o persoana sa fie presedinte de CJ, primar, consilier local sau judetean, trebuie sa fie aleasa prin vot, de electori. Pana acum, era conditia suficienta pentru validare. Acum, apare o noutate absoluta. Fie-care formatiune politica aflata in spatele celor enumerati mai sus, dar si candidatii independenti trebuie sa depuna la Autoritatea Nationala Electorala Permanenta un raport fi-nanciar, in termen de 15 zile de la data alegerilor. Asta inseamna ca, in 15 iunie, toti alesii din primul tur (primarii, consilierii si prezidentul Man) vor trebui sa depuna raportul financiar cu privire la cheltuielile legate de actualele alegeri. In termen de 24 de ore, el va fi publicat in MO, respectiv in 16 iunie. Doar cei care apar in Monitor vor fi validati de Tribunalul Maramures. Presedintele CJ va fi validat de presedintele Tri-bunalului. Dupa alte 24 de ore, pre-zidentul va depune juramantul in fata presedintelui Tribunalului si a Prefectului judetului. Doar atunci, el este de drept seful CJ. Acest lucru ar trebui sa se intample in 17 iunie. Daca este presedinte de CJ, inseamna ca are dreptul de a da dispozitii. Acum, apare o alta noutate (modificare). Prima dispozitie a prezidentului este convocarea in termen de trei zile a sedintei de CJ, pentru constituirea forului administrativ cu structuri de conducere. Pana acum, prefectul da-dea aceasta dispozitie. In concluzie, in 20 iunie, ar trebui sa fie sedinta de constituire. Daca nu sunt prezente doua treimi din randul alesilor, se va face o noua convocare peste alte trei zile, daca nici atunci nu sunt doua treimi, are loc a treia convocare si ul-tima. Daca nu sunt cati spune legea, vor fi invalidati consilierii care au lipsit obiectiv. Ei vor fi inlocuiti cu ur-matorii de pe lista partidului respectiv. In ceea ce priveste declaratia lui Man, constructia conspirativa nu prea sta in picioare, deoarece, prin modificarile aduse deja Legii 215, la articolele referitoare la invalidari nu se vorbeste decat de vicepresedinti. Dar modificarile sunt date prin Ordonanta de Urgenta, un mod nelegal de a modifica o lege organica. Ar fi o singura posibilitate: sa se prevada in mod expres ca, in acest caz, sa se ad-mita ordonante de urgenta. Asistam la un fel de joc de glezna al politicienilor. Vom vedea cine si ce! Constituirea Consiliilor Locale In cadrul Primariilor si al Consiliilor Locale apare o alta modificare. Convocarea sedintei de constituire a CL este facuta de prefect, in termen de trei zile de la aparitia in MO a raportului financiar. Practic, constituirea CL nu are nicio legatura cu primarul (acest for se poate constitui si in localitatile unde nu a fost ales inca primarul), deoarece acesta este un executiv al deliberativului (CL). Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.