• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 28 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 30 Octombrie , 2006

Partia pleaca la vale!

* La Borsa se lucreaza ca la romani, dar cu banii UE! Partia olimpica de schi, parcarea din centru sau refacerea canalizarii, sunt cateva dintre obiectivele cu care s-ar putea mandri primaria Borsa. Din nefericire, lucrarile amintite mai sus sunt executate de mantuiala, si, mai grav e ca terenul unde se va construi partia olimpica este instabil, coborand încet la vale! L-am cautat pe primarul Borsei de cel putin trei ori, asta doar în ultimele doua saptamani. Si înainte de amiaza, si dupamasa. De fiecare data am aflat ca este plecat „pe teren” (n-am aflat al cui teren, dar stim ca un ar de construibil ajunge pe acolo la 6000 de euro, iar un hectar de padure buna, la 10-12 mii), fara a lasa în loc un purtator de cuvant, ceva. Asa ca, am renuntat a-l contacta, pentru a-si spune punctul de vedere. Punctul nostru e clar: pe vremea cand Remus Stetco era viceprimar, sub Gavrila Grec, era un baiat de treaba, care promitea multe. Însa dupa ce a fost ales, în 2004, s-a schimbat radical, de nu-l mai recunosti. E drept, la Borsa presiunile „grupurilor de interese” sunt mult mai mari ca oriunde altundeva în Maramures. Ce am observat în „Micul Milano”? Ca unicul semafor al orasului a fost oprit, dupa ce a costat o gramada de bani. Ca unica parcare auto din centru a fost, în sfarsit, betonata, dar arata aiurea, fiind de prost gust si construita într-un mod execrabil. S-a realizat reabilitarea retelei de apa canal pe Repedea si Cisla (pana la Baia Borsa), dar tuburile din PVC au fost acoperite direct cu pamant, fara strat de nisip protector, astfel ca lucrarea nu va rezista mult, urmand a ceda în viitor, din cauza traficului greu de pe respectivele drumuri. Groapa de gunoi a orasului (ascunsa în padure, în zona Baia Borsa-Cisla), veritabil focar de infectie (desi e situata în Parcul Natural Muntii Maramuresului!), este din cand în cand aprinsa în mod deliberat, pentru scaderea volumului gunoaielor! Ultima data (spun localnicii), focul a fost aprins la 1 septembrie, atunci cand fumul sufocant le-a facut imposibila viata celor din Baia Borsa, vreme de trei zile. O partie „mai romaneasca” Partia olimpica de la Borsa Complex urmeaza a fi construita prin fonduri PHARE, cu ajutorul sumei de 6,3 milioane de euro, din care contributia locala, 3,6 milioane. Proiectul, demarat în 2002, n-a fost realizat nici în proportie de 5 la suta, desi s-au cheltuit deja 500 de mii de euro. E adevarat, între timp s-au schimbat trei firme, iar cea de acum pare sa lucreze într-adevar cu toate fortele. De început, a început firma greceasca „Efklidis”(care ramane executantul oficial), apoi lucrarile au fost date în subantrepriza firmei bucurestene „Romaero”, iar în prezent sunt executate de o societate din Baia Mare, care lucreaza la randul sau cu subantreprenori borseni. Mai rau e ca studiile geotehnice au fost facute de mantuiala, si asta va costa scump. Mai precis, (sustin sursele noastre care lucreaza chiar la fata locului), pamantul o ia la vale, în zona de la baza partiei. „În ultima luna, stratul de pamant a coborat cu cel putin 1 metru, pentru ca grosimea acestuia este foarte mare, iar presiunea exercitata de panta lunga si continua este colosala”, sustin constructorii. Daca se vor confirma cele de mai sus, întreg proiectul va fi sistat. În locuri cu un asemenea grad de risc, este imposibil sa se amplaseze piloni pentru transport pe cablu, sau sa se construiasca facilitati turistice. În plus, din cauza multiplelor întarzieri si necazuri, datorita multelor buzunare în care banii trebuie sa intre (!), nu se mai poate vorbi nicidecum despre o partie ultramoderna, ci doar de una asa, mai romaneasca, mai scurta si mai putin dotata. Colac peste pupaza, din cauza apropierii iernii, anul acesta nu se va mai putea realiza aproape nimic din proiectul care trebuia deja finalizat. În acest ritm, s-ar putea ca UE sa întrerupa finantarea lucrarii, ceea ce ar duce la un dezastru economic: primaria Borsa a contactat 1,4 milioane euro împrumut, iar CJ Maramures 2,2 milioane, pentru cofinantarea proiectului „Borsa-Luna Ses”, sperand ca lucrarile se vor finaliza si ca vor aduce profit. Or, singurul profit de pana acum a însemnat distrugerea drumului de acces la Statiunea Borsa Complex (botezat recent DN18A, desi are lungimea de doar 1,5 kilometri). Camioanele si celelalte utilaje grele care lucreaza la construirea partiei sunt acum pe punctul de a veni de hac si soselei nationale de pe tronsonul din zona partiei. Si nici un primar borsean din ultimii 15 ani n-a reusit sa asfalteze vreodata acel drum de beton construit în urma cu trei decenii. Dar sa-l distruga, da! Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.