• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 18 Martie , 2008

Parcarile subterane, o investitie fezabila?

Realizarea unor parcari subterane reprezinta un proiect intins pe perioada mai multor ani si presupune cheltuieli de zeci de milioane de euro. Un grup de firme spaniol s-a oferit sa realizeze investitia. In primavara acestui an vom afla daca investitia este fezabila sau nu. In ultimii ani, s-a vorbit tot mai des despre aglomeratia din traficul rutier al Baii Mari. O problema cu care nu numai Baia Mare se confrunta, dar si alte orase din Romania, in care parcurile auto au crescut in numar, mai ales dupa anul 2000. Pana acum, autoritatile locale nu au gasit solutii concrete pentru rezolvarea acestei situatii. S-a incercat implementarea unui sistem de semaforizare pentru tot mai multe dintre intersectii, largirea strazilor, acolo unde spatiul permite, interzicerea stationarii masinilor pe cateva din arterele mari ale orasului, in vederea obtinerii unui trafic pe toate benzile unui sens. Cu toate acestea, este greu de spus ca traficul a fost fluidizat, ca strazile orasului s-au descongestionat. Incepand de dimineata si pana dupa masa tarziu, mai nou, chiar si seara, bulevardele se dovedesc neincapatoare pentru masinile aflate in trafic. Cu totii ne intrebam ce este de facut. Probabil, nu exista o reteta anume pentru eliminarea aglomeratiei auto, ci trebuie gasite solutii mixte. Un prim pas ar putea fi acela al rezolvarii locurilor de parcare. Foarte multe strazi servesc in prezent drept locuri de parcare pentru autoturisme, spatiile anume amenajate in acest sens dovedindu-se neincapatoare. Pana acum, totul s-a redus la discutii. Nimic concret. Abia in urma cu cateva saptamani, un grup de investitori spanioli si-au manifestat interesul real legat de o investitie majora in ceea ce priveste parcarile subterane in Municipiul Baia Mare. In acest sens, spaniolii au inaintat Municipalitatii o scrisoare de intentie, prezentand totodata propunerea lor de a intra intr-un parteneriat public - privat, cu autoritatile locale. In cadrul ultimei sedinte de Consiliu Local, reprezentantii investitorilor straini au expus in cateva cuvinte felul in care acestia vad o eventuala colaborare cu administratia locala, in vederea realizarii unor investitii de zeci de milioane de euro. Ideea a fost primita cu deschidere de alesii locali, urmand ca in saptamanile care urmeaza sa se demareze actiunile concrete pentru materializarea unui asemenea parteneriat. Javier Escalada, reprezentantul grupului de firme spaniol, ne-a explicat faptul ca, fiind vorba de investitii de o asemenea amploare, este nevoie si de implicarea autoritatilor locale. „In ultimii ani, parcul auto baimarean a crescut foarte mult. Vedeti si dumneavoastra aglomeratia din trafic. In fiecare an exista o crestere de circa10 - 15% a numarului masinilor din oras. Probabil, pentru a putea vorbi de o eficienta a parcarilor subterane, ar fi nevoie sa avem cel putin 5.000 de locuri de parcare. Evident, nu le vom putea face pe toate, in timp scurt. Este o investitie pe termen lung. Grupul de firme pe care il reprezint ar fi dispus sa investeasca masiv in acest sector, in Baia Mare. Este vorba despre parcari subterane, cu 2 – 3 nivele, cu 100 – 500 locuri de parcare. Daca vom beneficia de suport la nivel local, o prima investitie ar putea fi gata intr-un interval cuprins intre 18 si 24 de luni. Trebuie sa vedem si celalalt aspect. Fiind vorba de locuri aglomerate sau centrale, circulatia, peste zi, nu va putea fi intrerupta. Asa ca va trebui gasit un interval orar in care sa se lucreze. Iar aici mizam si pe intelegerea locuitorilor din zonele vizate, pentru a accepta ca utilajele sa lucreze si la ore ceva mai inaintate”, a declarat Javier Escalada. Saptamana viitoare, spaniolii sunt asteptati la Primarie pentru propuneri concrete vizavi de acest parteneriat si luarea in calcul a unui studiu de sol. Acesta este vital pentru investitia preconizata. Fiind vorba de o zona aflata la poalele muntilor, este posibil ca solul sa nu permita realizarea unor structuri cu mai multe nivele. In cazul in care se ajunge la stratul de roca, lucrarile nu mai pot continua. De aceea, studiul de sol va fi cel care va spune, in mare masura, daca si in ce fel aceasta investitie este posibila. Din discutiile purtate cu reprezentantul investitorilor, precum si cu cei ai Primariei Baia Mare, am aflat si zonele vizate pentru realizarea unor parcari subterane. In primul rand, ar fi „platoul” din Piata Revolutiei. Se intentioneaza eliminarea tuturor locurilor de parcare de la suprafata, existente in acest moment, si crearea unor alternative subterane. Spatiul ar fi suficient, totul depinde de structura solului si de retelele de utilitati existente in zona. Alte zone de interes ar fi aceea de la Gara, Hotel Mara – Sala Sporturilor, cartierul Vasile Alecsandri, Centrul Vechi. Marele avantaj al acestor parcari ar fi acela ca, pe de o parte ar reduce mult numarul masinilor stationate pe arterele orasului, iar pe de alta, ar profita nu numai cei care parcheaza ocazional in anumite zone, ci si riveranii. Parcarile sunt astfel gandite, incat sa acopere nevoile celor care locuiesc in zonele vizate, pentru stationarea masinilor peste noapte. Cu toate ca vorbim de investitii cu sume uriase, acestea ar putea fi amortizate intr-un interval de timp nu foarte mare. Intre 7 si 15 ani. Totusi, preturile tichetelor de parcare nu vor fi mai mari decat cele practicate azi de Municipalitate, ci, din contra. Cel putin asta ne asigura investitorii. Cata deschidere si cooperare vor gasi la nivel local, ramane de vazut. In primavara acestui an vom afla daca in Baia Mare vom avea parcari subterane sau nu. Investitii spaniole masive Firma care coordoneaza proiectul parcarilor subterane este Promaes, condusa de Javier Escalada. Acesta este un om de afaceri spaniol, venit in Maramures inca la mijlocul anilor ‘90. Prima afacere a deschis-o la Mogosesti (avand ca obiect prelucrarea lemnului). Grupul de investitori spanioli, pe care Escalada il reprezinta, vizeaza in zona Baii Mari, pe langa structurile de parcari subterane, alte doua obiective: o zona industriala in zona Aeroportului Tautii Magheraus si un proiect referitor la o zona rezidentiala. In ceea ce priveste parcarile subterane, investitorii spanioli au realizat pana acum mai multe asemenea lucrari, in mai multe orase din Spania, aflate, in special, in sudul tarii. Orasul de referinta, din acest punct de vedere, este Sevilla, unde s-au construit in jur de 6 mii locuri de parcare. Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.