Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Pă lângă drum, pă lângă şanţ...”
Drumul Baia Sprie – Bârsana va fi gata până „cel târziu în 2015”. S-a reziliat contractul dintre Consiliul Judeţean şi Selina, iar de acum intrăm într-o nouă etapă care o să ne scoată peri albi. Maramureşul poate intra în topul caraghioşilor care nu-s capabili să reabiliteze un drum.
Mulţi maramureşeni au ajuns să regrete că a început reabilitarea drumului Baia Sprie – Bârsana, că de când a început lucrul, drumul e mult mai stricat decât înainte. Ba mai mult, acum s-a reziliat contractul cu Selina, ceea ce devine o certitudine că de acum încolo, multe luni, legătura cu Maramureşul Istoric pe la Cavnic va fi plină de hârtoape.
Zilele trecute, conducerea Consiliului Judeţean (CJ) a organizat o conferinţă de presă să anunţe rezilierea contractului. Normal că în acest moment nu se poate răspunde la întrebarea „când e gata drumul?”, dar, dacă vă încălzeşte, vă spunem că autorităţile zic că varianta optimistă este până la sfârşitul anului viitor, sau cel târziu până în 2015. Reamintim că drumul trebuia finalizat în martie anul acesta, iar pentru a nu se pierde banii europeni autorităţile au întrebat de posibilitatea prelungirii termenelor. Pentru că asta ar fi însemnat corecţii financiare, penalizări pe înţelesul tuturor, conducerea CJ a ales varianta rezilierii contractului, mai ales că era riscul să se piardă finanţarea europeană şi trebuiau returnaţi toţi banii.
Altfel spus, din două rele, s-a ales varianta cea mai puţin rea, sau cel puţin aşa spun cei care ne conduc. Că dacă se mergea în continuare cu Selina erau slabe şanse să poată finaliza. Una pentru că nu ajung banii, una pentru că sunt demult tensiuni între CJ şi Selina, una pentru că ar fi trebuit aplicate penalităţi pentru întârzieri, ceea ce executantul nu accepta.
Doar că nici varianta rezilierii contractului nu-i prea roz, pentru că precis urmează procese deoarece CJ invocă daune de 12 milioane de lei. Iar aceste procese vor încetini reluarea licitaţiilor.
Zamfir Ciceu, preşedintele CJ, a încercat pe parcursul conferinţei, după cum era şi normal, să nu-i bage în sperieţi pe maramureşeni, spunând că se vor face plombări pe drum şi că drumul va fi pus în siguranţă din garanţia de bună execuţie. Apoi, o altă etapă este revizuirea Proiectului Tehnic. Povestea asta-i cu dus şi întors. Pentru că până acum s-a spus de o grămadă de ori că lucrarea a fost compromisă din start pentru că a fost proiectul făcut prost. Însă acum, proiectul va fi revizuit de acelaşi proiectant, pentru că „există un contract de asistenţă”. Tocmai de aceea este „de căscat ochii”.
În zilele următoare se vor purta discuţii la Minister pentru continuarea contractului de finanţare. Zamfir Ciceu a spus şi că în 3 – 4 – 5 luni s-ar putea organiza o nouă licitaţie, dar în acelaşi timp a spus şi că nu se prea pot grăbi lucrurile pentru că urmează o perioadă în care trebuie să se analizeze exact ce s-a făcut bine până acum, ce nu-i bine şi ce trebuie făcut în continuare.
Pentru că s-a tot vorbit că nu ajungeau banii pentru finalizarea drumului, preşedintele CJ a ţinut să sublinieze că a întrebat dacă se putea face drumul în valoarea ofertată şi răspunsul primit a fost afirmativ, cu excepţia zonelor unde s-au produs alunecări de teren. Şi tot Zamfir Ciceu a ţinut să precizeze că, în realitate, tronsoanele cu alunecări de teren „nu sunt aşa de mari cum a zis Selina”.
Un alt detaliu precizat de conducerea CJ a fost că până cel târziu în 2015 trebuie finalizate şi tronsoanele din Cavnic şi Baia Sprie, unde se suprapun lucrările cu proiectul de apă-canal.
S-a mai spus că în momentul de faţă CJ mai are în cont 11,2 milioane de ron, că s-au cheltuit 26 de milioane, că sunt de recuperat circa 12 milioane şi că sunt peste 40 de milioane de ron din banii de finanţare. Valoarea totală a finanţării este de 68 de milioane de ron.
Preşedintele CJ, Zamfir Ciceu, a spus de mai multe ori că este interesat ca lucrările de reabilitare a drumului să se finalizeze cât mai repede, şi putem spune că această poveste şi-a asumat-o ca ambiţie personală. Acest lucru l-am sesizat din faptul că atunci când a fost întrebat dacă a fost cineva sancţionat pentru gafele de până acum în privinţa drumului, a făcut referire la fostul preşedinte al CJ, care şi-a pierdut funcţia la alegeri.
Paşii care trebuie urmaţi după rezilierea contractului de execuţie sunt următorii: în ceea ce priveşte relaţia cu Antreprenorul - punerea în siguranţă a lucrărilor executate, stabilirea lucrărilor care nu corespund prevederilor Proiectului Tehnic şi remedierea acestora, evaluarea de către Inginer a lucrărilor executate, cantitativ şi valoric, recuperarea de la Antreprenor a daunelor-intereselor stabilite prin Decizia CAD.
„În relaţia cu proiectantul se vor urmări: refacerea profilelor transversale curente, ţinând seama de lucrările deja executate, revizuirea proiectului prin adăugarea lucrărilor suplimentare necesare, refacerea divizului general şi stabilirea cheltuielilor neeligibile.”- a punctat Cristian Chendea- manager proiect.
Şi în cele din urmă, în ceea ce priveşte relaţia cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, respectiv Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Regional: prezentarea spre aprobare a proiectului tehnic revizuit şi a noului deviz general, elaborarea şi semnarea Actului Adiţional la contractul de finanţare nr. 186 2009, iniţierea unei noi proceduri de achiziţie publică de execuţie lucrări.
„Am ajuns într-o situaţie previzibilă. Contractul a fost reziliat. Pe data de 25 septembrie, 2012, vom merge la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului pentru a discuta toate aceste aspecte precum şi continuarea contractului de finanţare. Prin decizia luată, am încercat sa evităm riscul pierderii finanţării, precum şi aplicarea de corecţii financiare.”A precizat în cadrul conferinţei de presă, Zamfir Ciceu, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş.