• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 21 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Octombrie , 2012

Ovidiu Silaghi a ucis Aeroportul Baia Mare!

Aeroportul Internaţional Baia Mare a fost scos din cărţile finanţărilor de la Ministerul Transporturilor de către actualul ministru al Transporturilor. Ovidiu Silaghi, un prieten de nepreţuit al maramureşenilor. Povestea de la Aeroport a luat o turnură ciudată, în care se caută ţapi ispăşitori şi demisii.

Directorul Aeroportului, Mihai Pătraşcu, a fost pus la perete şi i s-a arătat un deget. Acuzator! Dar, lucrurile stau altfel, din punctul nostru de vedere. Ministrul Silaghi se alătură unei lungi liste de miniştri ai Transporturilor care nu au făcut nimic pentru nordul ţării, ci din contră, au distrus, de la proiecte, la speranţe, de la omenie, la nesimţire. Maramureşul a fost şi este sabotat de unii şi alţii, miniştri    sau politicieni care au putere de a decide din motive ce ne scapă. Poate ar trebui să cerem şi noi o Autonomie teritorială, culturală, umană!

 

Minunatul nostru săptămânal a publicat mai multe materiale, în acest an, prin care am tras semnale de alarmă cu privire la situaţia Aeroportului, a proiectului depus la ministerul Transporturilor, mai exact.

Anul trecut, Aeroportul a depus un proiect prin care se cerea finanţare pentru lucrări la prelungirea pistei cu 300 de metri. Cu aceste lucrări, pe Aeroportul băimărean ar fi putut ateriza orice fel de avion de călători şi din cele pentru marfă. Ar fi fost, în urma lucrărilor singura poartă de intrare în Maramureş, la standardele cerute. De asemenea, ar fi încurajat traficul de călători, prin venirea unor operatori străini, sau ar fi dus la dezvoltarea unor afaceri consistente în zona Aeroportului. Ultima ofertă este a unei firma spaniole pentru realizarea unui parc industrial pe o investiţie de peste 200 de milioane de euro.

Toate acestea şi multe altele, au depins sau depind de mărirea pistei cu 300 de metri amărâţi.

Proiectul a fost depus anul trecut de directorul Aeroportului, Mihai Pătraşcu. De aici încolo începe o poveste incredibilă, în care o autoritate a statului nu doreşte să facă ce ar trebui, ce obligă legea, deoarece aşa vor muşchii unora sau altora.

 

Zilele trecute, Aeroportul a primit o adresă prin care era înştiinţat că a fost ras de la finanţare.

Textul adresei îl puteţi citi în caseta materialului de faţă.

Ne aflăm în faţa unei mişcări de gleznă a celor din ministerul Transporturilor. Proiectul a fost trimis anul trecut. El a fost întocmit după cum cere legea şi după cum erau reglementările de atunci. După depunere s-au schimbat unele cerinţe, ceea ce a dus la modificarea proiectului. Dacă de aceste cerinţe Mihai Pătraşcu a fost înştiinţat, la finalizarea lor s-au opus. Directorul Aeroportului a fost de trei ori la Bucureşti, cu ştampila în buzunar cum se spune, pentru a reface actele. Adică, să înlocuiască ce trebuia înlocuit, din motiv că legislaţia avea alte cerinţe la momentul respectiv. În acest context, era limpede că unele file din proiect nu au fost semnate şi ştampilate. Între Pătraşcu şi minister s-a purtat o corespondenţă din care rezultă că a existat o rea voinţă din partea celor de la minister.

De fapt, lucrurile sunt simple, iar miza acestei poveşti se află în dorinţa ministrului Silaghi de a oferi o finanţare de 40 de milioane de euro Aeroportului sătmărean. Ce nu spun cei care au trimis adrese în Maramureş este faptul că ministrul Silaghi i-a spus clar lui Pătraşcu, la una din întrevederile care au avut loc la Bucureşti, că atât timp cât el este ministru, Baia Mare nu va primi finanţare… Evident că ministrul nu va recunoaşte acest lucru, dar modul în care au decurs lucrurile confirmă ce nu va fi recunoscut.

 

Ovidiu Silaghi se alătură miniştrilor Transporturilor care au faultat în permanenţă Maramureşul, din punct de vedere al infrastructurii. Unii ar spune că vorbim prostii, dar analizaţi cei 22 de ani post-decembrişti şi veţi vedea că în infrastructura Maramureşului nu s-a băgat un şfanţ. Mai mult, economia a fost dezmembrată şi dată la fier vechi. Şi în alte judeţe au avut loc astfel de fenomene, dar nu de amploarea celor din Maramureş. Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Anca Boagiu, miniştri care mai mult au şters, decât au pus pe harta nordului. De miniştrii celor care aparţin de liberali sau social-democraţi nici nu ne mai amintim. Practic, nu s-a făcut nimic, iar acum, acest Silaghi ne ia şi Aeroportul.

Iar bătălia care se dă cu Aeroportul din Satu Mare este cumva aiuritoare. În momentul de faţă nu sunt bani. Nici un Aeroport din ţară, au fost mai multe care au depus proiecte pentru finanţare, nu a semnat contractele respective. Nu sunt bani! Singurul Aeroport care a semnat şi va primi probabil bani este cel din Suceava. Dar acolo este Gheorghe Fluture. El a vegheat şi a ştiut să tragă spre judeţul pe care îl conduce acum.

Aici este marea problemă a Maramureşului. Până acum nu a avut oameni de stat, politicieni care să tragă spre judeţ, la modul real. Nu ne referim la mici proiecte, sau iniţiative, ci la proiectele mari şi importante. În 20 de ani, nimic! Să enumerăm la întâmplare: Clujenii au atras peste un miliard de euro pe proiecte la ADR N-V, Oradea, peste 600 de milioane de euro, Suceava are bani de Aeroport şi o infrastructură superioară. Şi exemplele ar putea continua.

 

Tot căutând argumente pentru neputinţa noastră, am aflat lucruri interesante despre Aeroportul băimărean şi cel sătmărean.

Unul din motivele pentru care se tot discută de aceste două Aeroporturi este distanţa dintre ele, respectiv sub 100 de kilometri, iar prevederile europene spun că în astfel de cazuri se alege un Aeroport care să rămână „principal”. Condiţia este una subiectivă, deoarece trebuie ţinut cont de multe condiţii şi realităţi, de la economic până la militar. Dar marea greşeală care s-a făcut în nord s-a întâmplat pe vremea comuniştilor.

 

Pe vremea în care Iosif Uglar a fost prim-secretar al Maramureşului, acesta a tras sforile roşii şi a adus aprobarea pentru un Aeroport în Baia Mare, Aeroport din care mai există urme. După un timp, Uglar a fost mutat în Satu Mare, celebra rotaţie de cadre, iar acolo a făcut acelaşi lucru, a tras sfori pentru a face un Aeroport.

De acolo a plecat greşeala, iar acum suntem obligaţi să plătim, într-un final.

 

Dacă ministerul Transporturilor, dacă actualul guvern sunt în stare să sacrifice o investiţie de peste 200 de milioane de euro, doar pentru a satisface orgoliile unui mic ministru, nu mai este nimic de făcut!

Autorităţile maramureşene de acum au declarat că vor verifica tot dosarul Aeroportului, iar preşedintele Consiliului Judeţean, Zamfir Ciceu, a cerut să se facă contestaţie la decizia ministerului. Noi sperăm că în ultimul ceas se vor trezi cei care dorm şi vor da nordului ce i se cuvine. În primul rând respect, apoi recunoaştere şi sprijin pentru relansarea judeţului.

 

În rest, Vasile Coman, om de afaceri, fost candidat, cel care a declarat că este pregătit să facă greva foamei pentru acest proiect, solicită parlamentarilor, politicienilor, celor care au un cuvânt în orice fel de structură, să se implice, să ţină cont de poziţia sa şi împreună să încerce schimbarea deciziilor guvernanţilor. Păcat că un astfel de demers vine din zona civilă. Noi salutăm poziţia lui Coman şi îl vom susţine în orice demers pe care îl va face. 

 
Despre izolare
 

Conferenţiarul universitar Ştefan Gönczi a spus şi ne-a mai spus încă o dată că izolarea Maramureşului a devenit vizibilă din 1996, an în care Prefectura Maramureş a făcut o adresă spre guvernul de atunci, prin care solicita ca şi nordul să fie introdus în axele de dezvoltare ale României pe următorii ani. Nu s-a întâmplat nimic!

„Refuzul asigurării finanţării prelungirii pistei aeroportului Baia Mare intră în cotidianul nereuşitelor iniţiativelor de dezvoltare economică ale Judeţului Maramureş.

Izolat sub aspectul infrastructurii rutiere, fiind departe de axele majore de tranzit internaţional, cu o reţea feroviară îmbătrânită, fără acces la vreun curs de apă important, calea aerului rămânea o posibilă legătură rapidă spre pieţele naţionale şi internaţionale.

Economic vorbind, azi, în sistemul economiei de piaţă, viteza este cea care împarte bogăţiile. Se cunosc eşecurile recente şi mai vechi ale unor iniţiative de dezvoltare, vezi cea a Clujului, când din lipsa unor facilităţi de transport rapid investitori importanţi   s-au reorientat spre alte ţări unde infrastructura rutieră şi aeriană este rezolvată.Revenind la Baia Mare, în paranteză fiind spus situaţia Maramureşului istoric este şi mai gravă, soluţionarea măririi posibilităţilor de accesare a aeroportului Baia Mare are o istorie mai veche. Aeroportul Baia Mare a apărut în perioada strategiei de regionalizare a ţării, în anii deceniului cinci al secolului trecut. Compania care asigura traficul era româno-sovietică, purtând numele de TARS şi care utiliza aeronave ce puteau ateriza, inclusiv pe păşuni. Datorită unor influenţe locale puternice, aeroportul a fost mutat pe amplasamentul actual şi s-a dezvoltat pe măsura trecerii anilor. Problema prelungirii pistei , a modernizării ei şi aprobării statutului de aeroport internaţional este veche şi are o componentă de ambiţii concurenţiale vechi, de decenii, între două capitale de judeţ vecine: Baia Mare şi Satu Mare.

Concurenţa dintre cele două municipii nu s-a ştiut a fi gestionată nici după evenimentele din 1989. Încă din anii 1970 se vehicula ideea unui aeroport în zona oraşului Seini care să asigure facilităţile de transport pentru ambele judeţe. Prin acest amplasament se asigura şi preluarea cerinţelor din zona Sighetu Marmaţiei, Vişeu şi Borşa.

Pe lângă importanţa legăturilor directe a Băii Mari cu restul teritoriului intern şi extern, utilizarea la întreaga capacitate posibilă a transportului aerian mai dinamitează şi un alt proiect, cel al fiinţării unei zone de parc industrial, în imediata apropiere de aeroport, întrucât teritoriul dinspre sud al aeroportului este situat în imediata vecinătate a magistralelor de cale ferată, care merg atât înspre sudul, cât şi spre vestul ţării.

Viziunile strategice, perfect inscriptibile în cele ale Uniunii Europene, care finanţează asemenea idei, nu vor fi niciodată susţinute de administraţia europeană dacă sesizează cea mai mică neînţelegere la nivel naţional sau regional.

Maramureşul are drumuri cu un singur sens, dinspre alţii înspre noi, ale celora care aici îşi desfac produsele. Suntem o piaţă încă bună. Cei care acum cumpără, sărăcesc pe zi ce trece şi atunci când nu vor mai avea bani, vor fi lăsaţi „în plata Domnului”, spre zâmbetele unora, care se şi mândresc că sunt maramureşeni”, ne-a spus Ştefan Gonczi.

 

Adresa de respingere

 

MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURIIAUTORITATEA DE MANAGEMENT PENTRU PROGRAMUL OPERAŢIONAL SECTORIAL TRANSPORT

 

Către: REGIA AUTONOMĂ AEROPORTUL INTERNAŢIONAL BAIA MARE

Domnului Pătraşcu MIHAI, Director General

 

Ref: Respingerea cererii de finanţare nr 104/31.08.2011 aferente proiectului „Extinderea şi modernizarea suprafeţei de mişcare la aeroportul internaţional Baia Mare”

 

Vă transmitem alăturat, în copie, nota AM POST nr, 40/DP /2015 din data de 05.10.2012 de respingere a cererii de finanţare aferentă proiectului “Extinderea şi modernizarea suprafeţei de mişcare la aeroportul internaţional Baia Mare” depusă de Regia Autonomă Aeroportul Baia Mare la data de 31.08.2011.

Vă informăm că, în conformitate cu procedura de selecţie a cererilor de finanţare POS Transport, orice contestaţie formulată împotriva deciziei de respingere a cererii de finanţare se adresează AM POST în termen de 10 zile de la emiterea deciziei de respingere, putând fi depusă direct la sediul secretariatului AM POST, ori trimisă prin poştă.

Contestaţia trebuie să cuprindă datele de identificare ale solicitantului contestator, decizia contestată, motivele pe care se întemeiază, precum şi semnătura reprezentantului legal si ştampila. Nerespectarea acestor condiţii de formă atrage sancţiunea nulităţii.Notă de respingere a cererii de finanţare „Extinderea şi modernizarea suprafeţei de mişcare la Aeroportul Internaţional Baia Mare”

 

La data de 31.08.2011, Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Baia Mare a depus la AM POST cererea de finanţare „Extinderea şi modernizarea suprafeţei de mişcare la Aeroportul Internaţional Baia Mare” în cadrul Axei Prioritare nr. 2, DMI nr.2,4. , înregistrată cu nr. 104/31.03.2011

Direcţia Programare a procedat la analiza cererii de finanţare conform procedurilor interne aprobate. În urma verificării administrative s-a constatat că cererea de finanţare nu îndeplineşte următoarele criterii:

Cererea de finanţare (împreună cu anexele tehnice şi administrative) este înregistrată, numerotată, semnată şi ştampilată.

Dosarul cererii de finanţare conţine opis

Toate rubricile din cererea de finanţare sunt completate cu datele şi informaţiile

Cererea de finanţare cuprinde toate anexele solicitate şi acestea respectă formatul stabilit prin Ghidul Solicitantului. AM POST a transmis beneficiarului adresa nr. 40/DP/4Ü869 din 13.09.2011, prin care se solicită completarea cererii de finanţare utilizând formatul aferent proiectelor depuse pe Axa Prioritară 2, DMI 2.4 şi completarea cererii de finanţare cu toate documentele necesare finalizării evaluării conformităţii administrative, conform Ghidului Solicitantului aferent DMI 2.4.

Prin adresa nr. 681 din 26.10.2011, beneficiarul a transmis la AM POST răspunsul la solicitarea de clarificări. În urma evaluării AM POST, s-a constatat că documentaţia transmisă nu a fost revizuită conform solicitărilor.

Prin adresa nr. 40/DP/49278 din 23.12.2011, AM POST a solicitat din nou beneficiarului completarea răspunsului transmis în data de 26.10. 2011 şi redepunerea cererii de finanţare revizuite corespunzător, împreună cu toate anexele, în vederea finalizării conformităţii administrative.

Prin adresa nr. 464 din 02.07.2012, beneficiarul a transmis la AM POST răspunsul la solicitarea de clarificări. Cererea de finanţare a fost revizuită folosind formatul standard conform solicitării AM POST, dar în continuare nu au fost completate toate rubricile din cererea de finanţare. Cererea de finanţare revizuită nu este semnată şi ştampilată de conducătorul legal al beneficiarului, aşa cum nu au fost nici celelalte formulare ale cererii de finanţare depuse anterior. În continuare, multe din anexele solicitate nu au fost transmise.

Având în vedere faptul că beneficiarul a răspuns incomplet la solicitare de clarificări, AM POST a transmis către R.A. Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Baia Mare adresa nr. 40/DP/SC/35615 din 13.08.2012 prin care se solicită ultimativ completarea cererii de finanţare cu toate documentele necesare finalizării evaluării conformităţii administrative.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.