Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru comasarea alegerilor, sub lupa experților
Guvernul României a emis o Ordonanță de Urgență cu privire la comasarea alegerilor europarlamentare și alegerilor locale. Din acest moment, calendarul alegerilor din acest an a fost modificat și se va desfășura după cum au anunțat cei din coaliția de la guvernare. Sunt voci care contestă această modificare, dar sunt și voci care apreciază mișcarea electorală. Dincolo de pro și contra, cert e că avem comasarea alegerilor, iar guvernul a dat și actul de legalitate.
Vă prezentăm decizia, prevederile care apar în OGU emisă zilele trecute.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență:
Alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024 se desfășoară în ziua de duminică, 9 iunie 2024.
(2) Alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 și alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, denumite în continuare, generic, alegerile din data de 9 iunie 2024, se organizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.
(3) Perioada electorală pentru alegerile din data de 9 iunie 2024 începe la data de 12 martie 2024 și se încheie în termen de 3 zile de la publicarea rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea 1, potrivit dispozițiilor art. 6 din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, precum și ale art. 40 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru organizarea și desfășurarea operațiunilor electorale la alegerile din data de 9 iunie 2024, se înființează: Biroul Electoral Central, biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, birouri electorale de circumscripție județeană, biroul electoral de circumscripție a Municipiului București, birouri electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală, birouri electorale de circumscripție ale sectoarelor Municipiului București și birouri electorale ale secțiilor de votare din țară și din străinătate.
(2) Biroul Electoral Central este alcătuit din 21 de membri, după cum urmează:
a) 7 judecători ai Înaltei Curți de Casație şi Justiție, din care un președinte şi un locțiitor;
b) președintele şi vicepreședinții Autorității Electorale Permanente;
c) membri propuși de partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale cărora le-au fost repartizate mandate la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019;
d) membri propuși de partidele politice parlamentare şi organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au avut grup parlamentar propriu în cel puțin una dintre Camerele Parlamentului la data constituirii acestuia ca urmare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020;
e) un membru desemnat în baza propunerii grupului parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților;
f) membri propuși de partidele politice care participă la alegerile din data de 9 iunie 2024, altele decât cele prevăzute la lit. c), d) și e).
În continuare sunt prezentate punctele prin care se arată cine poate fi ales, cum sunt organizate birourile electorale și tot ce trebuie știut pentru ca alegerile să se desfășoare normal și legal.
Cu toate acestea, Expert Forum, o organizație de analiză și advocacy, a adus în atenția publicului o serie de probleme fundamentale legate de Ordonanța de Urgență (OUG) ce vizează comasarea alegerilor din iunie 2024. Această analiză se bazează pe comentariile transmise către Ministerul de Interne și evidențiază atât aspecte de context, cât și deficiențe legislative punctuale. Unul dintre principalele puncte de critică aduse de Expert Forum se referă la justificarea ordonanței de urgență în sine. Conform analizei, elaborarea unei astfel de ordonanțe nu este justificată în absența unei situații extraordinare, a cărei reglementare nu poate fi amânată, așa cum prevede Constituția României. Adoptarea OUG-ului cu doar trei luni înainte de alegeri este considerată a contraveni principiilor predictibilității și stabilității juridice, aducând riscuri semnificative. De asemenea, Expert Forum atrage atenția asupra faptului că OUG-ul nu rezolvă pe termen lung neclaritățile legate de Legea 33/2007 și că nota de fundamentare a actului normativ nu oferă o explicație suficientă și convingătoare a necesității comasării alegerilor.
Expert Forum avertizează și asupra potențialelor confuzii și inegalități generate de comasarea alegerilor, mai ales în ceea ce privește temele campaniei, finanțarea acesteia și procedurile complexe. Totodată, modificările propuse în ceea ce privește formarea birourilor electorale sunt criticate pentru introducerea unor reguli neclare ce pot defavoriza anumiți competitori electorali.
În ansamblu, analiza aduce în atenție o serie de neclarități și deficiențe în ceea ce privește modul de corelare a diferitelor aspecte specifice alegerilor europarlamentare și locale, inclusiv termenele pentru soluționarea contestațiilor, desfășurarea campaniei electorale, finanțarea și controlul acesteia.