• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 11 Decembrie , 2007

Oportunitatea si necesitatea

Gavril ArdusAtan In mod formal, incepand cu 2007, problemele Europei devin si ale Romaniei. Am vazut ce inseamna aceasta reponsabilitate, odata ce am fost implicati direct sau indirect in criza italiana. Romania trebuie sa afiseze preocupari reale, sa participe activ in proiecte si dezbateri si sa caute solutii la marile probleme ce framanta Europa. Iar solutiile europene acceptate de ambele parti, proprii sau nu, trebuie sa promoveze si o perspectiva nationala favorabila, adica sa raspunda unor interese locale cat mai largi. Decizia raspunde unor cerinte complexe, combinand orizonturi de timp, aspecte economice si sociale diverse, dar subordonandu-se constant unor obiective politice fundamentale. Exercitarea dreptului de optiune pentru o solutie sau alta se insoteste de eforturi concertate pentru transformarea solutiei intr-un proiect politic fezabil, pentru a putea fi initiata sustinerea sa in forurile europene. Simultan, problemele Romaniei capata o dimensiune europeana. Aceasta inseamna ca forurile europene si statele membre devin mai sensibile la dificultatile intampinate de Romania pe calea integrarii si-i vor acorda increderea si sprijinul cuvenite unui stat membru cu drepturi depline, respectiv unui egal. Toate acestea trebuie insotite de cunoasterea si recunoasterea acestor neajunsuri. Ca urmare, Romania trebuie sa asigure vizibilitatea problemelor sale, ca si pe cea a preocuparilor si eforturilor proprii in solutionarea lor. Accesarea si utilizarea eficace a fondurilor europene repartizate sunt pasi obligatorii, dar insuficienti. Paleta larga si amploarea proiectelor ce pot capata sustinere europeana, ca si nivelul foarte ridicat al resurselor ce pot fi atrase, ofera Romaniei o sansa de progres fara egal in istoria sa. O conditie sine qua non a reusitelor pe calea integrarii o constituie unitatea de actiune a clasei politice, ca si pregatirea si performantele administratiei. Acestea din urma ar putea reprezenta limitari ale creativitatii si capacitatii Romaniei de a initia si derula cu succes proiecte europene de anvergura. Trebuie sa ne asteptam ca exigenta statelor membre fata de Romania va creste. Relationarea este esentiala in identificarea unui sprijin relevant intern si extern. Fortele politice nu-si mai permit sa lucreze in izolare. Parteneriate strategice si sprijinul larg sunt esentiale. Daca ne amintim de proaspata campanie electorala pentru alegerile europarlamentare putem afirma ca suntem departe de abordarea politica responsabila, mai ales la nivel local. Si daca ne gandim ca la mijloc sunt destinele generatiilor prezente si viitoare ma cuprinde o apriga durere de cap! Orice constructie politica serioasa sau parteneriat fructuos, se bazeaza pe stabilitate si diplomatie. Stabilitatea confera predictibilitate scenei politice. Vizeaza in primul rand definirea identitatilor politice in raport cu principalele curente si adoptarea unor atitudini clare in chestiunile hotaratoare. Aceasta faciliteaza cristalizarea unor pozitii comune in randul fortelor politice si promovarea demersurilor pentru formarea majoritatii si urmarirea consensului. Unitatea de vederi este o pre-conditie a concertarii eforturilor, pentru alcatuirea unui parteneriat cat mai larg si apropierea unor obiective fundamentale. Stabilitatea se adreseaza apoi pastrarii pozitiei comune in conditii politice modificate, indeosebi in caz de alternanta la putere. Experienta interna indica o interdependenta ridicata intre obiective nationale semnificative si factori de raspundere, tehnocrati si echipele lor. Coeziunea interna partidelor politice si parteneriatul, inclusiv cel dintre putere si opozitie, - bazate pe dialog, transparenta si incredere reciproca - faciliteaza armonizarea perspectivelor asupra intereselor fundamentale si diminueaza posibilitatile de manifestare a unor sincope sau corectii semnificative in sfera si modalitatea apropierii obiectivelor relevante, in caz de primenire a fortelor politice sau de alternanta. Diplomatia are in vedere adoptarea si respectarea unor norme de comportament si comunicare, necesare stabilirii si intretinerii contactelor, transmiterii si patrunderii mesajului in institutii si straturi sociale diverse. Tot diplomatia guverneaza actiunile necesare formarii increderii si construirii de parteneriate, fara de care vocea Romaniei ar putea ramane singulara in sustinerea intereselor sale. Iata deci doar cateva dintre cele ce ar trebui sa stea la temelia oricarei constructii doctrinare a partidelor politice. Dezbaterea acestora a fost umbrita de politicianism si demagogie in ultima vreme desi era oportuna in cadrul campaniei. Ori nu s-a vrut, ori nu s-a stiut, ori nu s-a putut... (va urma) Angajamentele neonorate nu vor mai beneficia de aceeasi clementa ca in trecut, iar Romania va plati scump astfel de sincope. Pregatirea din timp a unor aliante si mecanisme de aparare impotriva unor erori - in timp inevitabile, precum si pentru promovarea unor interese legitime, este obligatorie. Calea este cea politica, cu sustinere tehnocrata. Obiectivele constructiei politice Stabilirea unor obiective ale constructiei politice romanesti a devenit extrem de necesara. Aceasta conditioneaza abordarea larga a principalelor forte politice, sociale si civice, concertarea eforturilor si formarea aliantelor pentru promovarea prioritara a aspiratiilor nationale legitime in forurile nationale si supra-nationale de exercitare a puterii. Obiectivele constructiei politice raspund cerintelor de concentrare si orientare a actiunii politice pentru a face fata cu succes competitiei, vizand² a) Conceperea si promovarea unui program politic sustenabil, cu valoare strategica ridicata, adecvat nevoilor nationale si cerintelor integrarii. Abordarea etapizata a realizarii programului, permite evaluarea sa periodica, actualizarea obiectivelor si resurselor³ b) Apropierea actiunii politice de agenda drepturilor omului - in pas cu evolutia aspiratiilor sale, la nivelul exigentelor europene. Politicienii ar trebui sa urmareasca cu perseverenta exercitarea unui larg proces de consultare incluziva, pentru² prefigurarea unor noi atitudini, trecand de la libertati si drepturi la libertati si responsabilitati³ promovarea transparentei si raspunderii³ deschiderea posibilitatii unei participari mai puternice a societatii civile in anii urmatori³ c) Consensualismul, ca forma de decizie politica in domenii de interes larg. Centrul de contact EUROPE DIRECT EUROPE DIRECT a fost lansat in anul 1998. Formand numarul de telefon unic 00800 67891011, orice cetatean al Uniunii Europene poate formula o intrebare in orice limba oficiala a UE. Obtinerea unui raspuns la intrebarile primite prin e-mail dureaza, in medie, 3 zile lucratoare. In cazul intrebarilor mai complexe, poate fi consultat un expert in domeniul politicii respective. Centrul de contact ofera, de asemenea, un serviciu de asistenta web care acorda cetatenilor ajutor on-line. Peste 100 000 de apeluri catre Europe Direct au fost efectuate in 2007. In 2007, un important numar de intrebari s-a referit la probleme legate de piata interna (cum ar fi calatoriile, munca sau studiile in strainatate), intrebari generale privind institutiile UE, precum si intrebari legate de reglementarile privind serviciile de roaming. De asemenea, numeroase intrebari s-au referit la drepturile pasagerilor din transportul aerian. In prezent, numarul intrebarilor legate de Tratatul de reforma inregistreaza o crestere. Pe langa intrebarile de ordin general privind UE, Centrul de contact EUROPE DIRECT reprezinta, de asemenea, principalul destinatar al intrebarilor referitoare la cel de-al 7-lea Program-cadru pentru cercetare, la Export Helpdesk pentru tarile in curs de dezvoltare, precum si la piata interna (Serviciul de orientare pentru cetateni). Profilul utilizatorilor serviciului EUROPE DIRECT incepe cu cel al studentului care isi pregateste o lucrare, ajungand la cel al pensionarului care este in cautare de informatii privind pensionarea intr-o alta tara UE decat cea din care provine. Proprietarii de intreprinderi mici si mijlocii (IMM) se intereseaza de finantari pentru a-si demara sau extinde afacerile, in timp ce profesionistii solicita consiliere privind directivele si regulamentele UE. Serviciul este deschis de luni pana vineri, intre 9.00 si 18.30 ora Europei Centrale. In afara acestor ore, utilizatorii pot lasa mesaje la cutia vocala a EUROPE DIRECT. Serviciul ofera² Un numar gratuit unic (00 800 678 91011) accesibil din toate cele 27 de state membre.Un serviciu de mesagerie electronica si de asistenta web accesibile de pe siteul web² http²//ec.europa.eu/europedirect/

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.