Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Oglindă, oglinjoară, cine ia decizii în CJ?
Lume, lume! Încep să se vadă roadele votului. Aleşii din fruntea judeţului şi-au început treaba, scrâşnind parcă din dinţi, iar setea de răzbunare a noii puteri este trădată de gesturi cât se poate de puerile.
Luna iulie a fost o una plină pentru noii consilieri judeţeni, iar din faptul că tot fac şedinţe, putem crede că le place să se fălească. Săptămâna trecută plenul Consiliului Judeţean (CJ) s-a întâlnit din nou, deşi în mod normal şedinţele se ţin o dată pe lună. Întrebând pe cineva care-i cauza acestei noi şedinţe, am primit un răspuns cât se poate de sincer: “nu-i cine ştie ce pe ordinea de zi, dar ce să faci? Încă «moara-i nouă» şi nesătulă să macine”.
Văzându-i cum se comportă şi ce atitudine au la şedinţe, putem spune că până acum plenul CJ este regulamentar. Poate chiar prea regulamentar. Se merge pe tiparele şi paşii obişnuiţi ai derulării şedinţei şi chiar se face abuz de amabilităţi şi chestii ce ţin de etichetă, începând de la formulele de adresare până la vestimentaţie (una dintre doamne venind cu un evantai, altul cu un tricou cu mesaj dedicat Referendumului). Şi pentru că ştim că din gesturi mici poţi citi caracterul unui om, am încercat să fim atenţi la detalii, pentru a ne da seama pe ce caracteristici se conturează atmosfera de ansamblu a noilor ridicători de mână din fruntea judeţului.
După cum ştiţi, USL-ul are majoritate covârşitoare în CJ, de aceea nimic nu trădează vreo stare de nelinişte, ba dimpotrivă, putem spune că avem nişte consilieri chiar prea relaxaţi.
Dar tocmai acest confort psihic al puterii trădează o anumită predispoziţie de control suprem, ceea ce este extrem de periculos. Mai exact, atât la şedinţa anterioară cât şi acum (când ni s-a confirmat bănuiala) am sesizat că grupul USL are unele tendinţe răutăcioase, cărora le putem spune şi accese dictatoriale sau răzbunări gratuite. Şi ne referim la gesturi mărunte prin care s-a văzut evident că s-a dorit minimalizarea puterii opoziţiei, prin evitarea, pe cât se poate, să fie luaţi în calcul şi consilierii PD-L în diferite structuri de reprezentare. Şi vorbim aici de faptul că pedeliştii n-au încăput când a fost vorba de reprezentarea CJ în Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, că useliştii l-au propus „la mişto” pe un pedelist să reprezinte CJ-ul în Grupul Mixt pentru Rromi, iar acum s-a încercat marginalizarea lor în consiliile de administraţie ale şcolilor speciale din subordinea CJ. Şi hai să fim serioşi, ce miză poate fi să nu existe pedelişti în consiliile şcolilor cu copii cu probleme? De asta am zis că asemenea detalii trădează răutăţi gratuite şi răzbunări politice puerile.
Mai mult, din exterior răfuiala pare şi mai acerbă, chiar cu conotaţii personale, dacă luăm în considerare că discuţiile se poartă între liderii de grup, ambii foşti preşedinţi ai CJ, Marinel Kovacs, din partea USL, şi Mircea Man, din partea Uniunii pentru Maramureş PD-L UNPR.
Nevrând nici pe departe să fim mediatori între taberele din CJ, că nu ne interesează „meciurile” dintre ei, am vorbit totuşi cu liderii de grup, întrebându-i dacă sunt conştienţi de riscurile de a se ţine cu prea multă înverşunare de frâiele puterii. Marinel Kovacs: „nu cred că s-a simţit până acum o oarecare dictatură. Pentru şcolile speciale din subordinea CJ chiar am zis să fie şi reprezentanţi de la PP-DD, şi PD-L şi UNPR şi ne-am orientat mai mult după unde se află şcoala şi cum ar fi mai simplu să ajungă consilierii acolo, desemnându-i pe cei din zonă. Într-adevăr nu sunt o miză aceste reprezentări. La ATOP e altceva (că nu i-au lăsat şi pe pedelişti n.red.). Aşa a fost încă din 2000, că cei care aveau majoritatea îşi numeau oamenii în ATOP. În mandatul trecut noi ne-am numit oamenii, iar preşedintele Mircea Man a numit trei oameni. De asemenea, în mandatul trecut nicio preşedinţie a comisiilor de specialitate din CJ nu a fost a PD-L-ului, deşi erau mai mulţi consilieri şi era preşedinte Mircea Man. Nu numai că n-o să fie exces de zel din partea USL, dar nici nu a fost, că acum pentru a nu fi scandal sau discuţii, am stabilit din capul locului ca din 8 comisii, 5 să aibă conducere USL, şi 3, ceilalţi. Suntem conştienţi că nu sunt sănătoase pornirile dictatoriale, să menţină puterea totul! Plus că nici nu era normal să începem cu scandal. Nici vorbă, nu e o răfuială personală. Chiar eu le-am explicat colegilor să punem oameni”.
De cealaltă parte, Mircea Man spune că tendinţele dictatoriale sunt evidente: „Se întâmplă un precedent foarte periculos, că USL ia toate hotărârile. Aşa vor să continue, să ia tot ei, să deţină controlul total. Eu ştiu că nu-i o mare miză cu reprezentarea în diferite comisii, dar poate fi un precedent foarte periculos. Mai ales că noi reprezentăm 50 de mii de voturi. Dacă ei nu-l recunosc e problema lor”.
Un alt subiect de discuţie din CJ este consilierul PD-L Vasile Timiş, care a câştigat şi mandat de consilier local la Borşa. Useliştii vor să urgenteze „ungerea” lui ca şi consilier, pe când pedeliştii vor să amâne până ajung la o înţelegere. Că omul trebuie să renunţe fie la postul de consilier local la Borşa, fie la cel din CJ. Faza ciudată pentru PD-L este că dacă Timiş nu vine la CJ, postul se acordă unui uneperist, care este următorul pe lista comună. Deşi a lipsit de la şedinţă, Timiş a fost validat în lipsă, iar de acum a început numărătoarea inversă, că în termen de trei şedinţe trebuie tranşate lucrurile.