• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 30 Ianuarie , 2008

Odiseea taxei auto

Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro Telenovela controversatei taxe de prima inmatriculare, „botezata“, mai nou, taxa de mediu, s-ar putea sfarsi la finele acestei luni, cand va fi concretizata printr-un act normativ. Povestea taxei de prima inmatriculare a inceput odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Controversata taxa a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Pe atunci, Guvernantii estimau venituri fabuloase, care ar putea depasi 220 de milioane de euro. Numai ca, taxa nu s-a dovedit nici pe placul cetatenilor, nici al Comisiei Europene. Primii s-au multumit sa actioneze in instanta statul si unul dintre ei chiar a castigat, iar Comisia Europeana urma sa faca acelasi lucru. In luna martie a anului trecut, Comisia Europeana a declansat procedurile legale impotriva Romaniei din cauza acestei taxe, iar in luna noiembrie a fost declansata a doua etapa a procedurii de infrigement, faza premergatoare actionarii Romaniei la Curtea Europeana de Justitie. Initial, procedura de calculare a taxei auto se facea in functie de vechimea si capacitatea cilindrica a masinii. Altfel spus, cu cat masina era mai veche si avea o capacitate cilindrica mai mare, cuantumul taxei crestea. Argumentul folosit de premier la acea data era unul extrem de… ecologic² „Taxa de prima inmatriculare este necesara atat pentru protejarea mediului inconjurator, cat si pentru protejarea economiei romanesti”, sustinea premierul Calin Popescu Tariceanu, care era de parere ca, in lipsa acesteia, Romania s-ar putea transforma in „lada de gunoi a Europei”. Europenii au considerat taxa discriminatorie, asa ca Guvernul Romaniei a fost obligat fie sa schimbe formula, fie sa renunte la taxa. Premierul a argumentat ca eliminarea taxei nu este posibila deoarece „ar costa Romania infinit mai mult decat mentinerea ei. Daca nu o mentinem, peste cativa ani romanii vor plati insutit decontul poluarii produse de mii de masini de ocazie. Taxa e necesara, intrucat nivelul de poluare din Romania este deja ingrijorator”. Doar ca, in scurt timp argumentul forte legat de pericolul ca Romania sa devina lada de gunoi a Europei a disparut. Dar taxa nu. Guvernantii au schimbat macazul la inceputul acestui an, uitand de argumentul cu „lada de gunoi”, dar pastrand aparentele „ecologice”. Concret, dupa ce au adunat bani din „taxa pe masinile vechi si poluante”, acum ar urma sa adune bani din „taxa pe masinile noi”. La presiunea Comisiei Europene, guvernantii au schimbat modul de calcul al taxei, ba chiar i-ar putea schimba si numele, din „taxa auto” in „taxa de mediu”. Din noua formula transmisa de guvernanti si pare-se agreata de Comisia Europeana, reiese ca taxa va scadea pentru masinile vechi, dar se va dubla sau chiar tripla pentru cele noi. Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a negat insa ca modificarea taxei va duce la o explozie a preturilor masinilor noi, dar a recunoscut ca noul principiu pe care-l introduce modificarea taxei este ca vechimea duce la scaderea cuantumului ei. Ministerul ne-a „linistit” ca taxa auto nu va creste „pentru toate masinile noi”. Oricum, guvernantii par sa se agate in continuare de motivatia poluarii, desi argumentul cu „lada de gunoi” nu mai este valabil. Totusi, taxa nu va mai fi o masura fiscala, ci va fi „fardata” in „taxa verde”, adica ecologica. Pare-se ca, pentru a creste „tenta ecologica”, taxa va fi colectata de Ministerul Mediului. Si, potrivit ministrului Mediului, banii vor fi folositi pentru proiecte de mediu precum extinderea programului rabla, reducerea emisiilor de CO2, impaduriri, crearea de spatii verzi etc. Oricum, detaliile modificarii taxei vor fi stabilitate clar dupa elaborarea unui act normativ, care urmeaza sa fie aprobat de Guvern cel tarziu luna viitoare. Comisia Europeana a cerut insa si largirea mijloacelor de contestare a taxei, asa ca, pe langa incasari, guvernantii ar putea plati si daune din cauza acestei taxe, mai ales ca precedentul exista deja. Cum ramane cu lada de gunoi? „Trebuie sa spunem foarte clar romanilor despre ce e vorba. Decizia Guvernului s-a referit la introducerea unei masuri care sa impiedice transformarea Romaniei in cimitirul de rable al Europei. Nu vrem ca toate rablele din Uniunea Europeana sa aterizeze in Romania si sa esueze aici, sa puna siguranta circulatiei in pericol, sa ne creeze probleme de mediu deosebite. In al doilea rand, vreau sa fac o precizare, pentru ca in presa au aparut informatii despre faptul ca taxa este considerata ilegala de Comisia Europeana. CE nu considera taxa ilegala. Observatia facuta este la nivelul taxei, care in anumite cazuri depaseste valoarea reziduala a masinii. Nivelul taxei nu a fost stabilit de Guvern si este rezultatul modificarilor care au fost aduse in Parlament. Vom analiza la nivelul Guvernului observatiile Comisiei Europene si suntem de acord sa tinem seama de aceste observatii. Dar nu cred ca interesul romanilor este sa isi cumpere tot timpul masini de mana a doua din Europa. Nu suntem lada de gunoi a Europei. Acesta este punctul meu de vedere”, declara premierul Calin Popescu Tariceanu in 15.01.2007.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.