• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 18 Martie , 2008

O Romanie impanzita de autostrazi

Am putea avea drumuri excelente, autostrazi care sa lege orasele mari din tara sau care sa asigure conexiunea cu alte mari orase europene. Asta daca parlamentarii nostri si responsabilii din minister vor face o miscare inteligenta. Reteaua TEN-T (Trans-European Transport Network) s-ar putea extinde eficient si in Romania, sustine PSD, care propune suplimentarea retelei TEN cu urmatoarele rute: Oradea - Deva, Oradea - Satu Mare - Baia Mare, Baia Mare - Sighetu Marmatiei, Baia Mare – Dej - Cluj Napoca, Dej – Suceava - Targu Frumos, astfel incat zona de Vest si Nord-Vest a Romaniei sa fie parte integranta a retelei de transport TEN. Scopul este atragerea de bani din fonduri europene pentru modernizarea lor. „Noi am incercat in perioada negocierii de aderare, pentru ca regulile la Uniunea Europeana sunt facute pe ani, nu asa dupa cum sunt alegerile la noi si Guvernul a luat act de posibilitatea asta de extindere a retelei TEN in Romania si a inceput negocierile cu Comisia europeana. Dupa parerea mea, era nevoie de o consultare publica, in primul rand. Nu este un act unilateral al unui functionar din minister care a desenat modificarea retelei de importanta europeana in Romania, fara sa tina cont, de fapt, de conexiunile necesare ale Romaniei”, a precizat Sorin Bota, vicepresedintele departamentului de transporturi din cadrul PSD. Includerea zonei de nord-vest a Romaniei in reteaua TEN-T ar insemna posibilitatea finantarii cu bani europeni a acestor drumuri. PSD s-a aratat surprins de crearea „diagonalei” Romaniei, care leaga Craiova de Bacau, considerand anormala aceasta diagonala prin munti, pentru simplul motiv ca exista rute alternative. O astfel de diagonala ia din capacitatea de negociere cu Uniunea Europeana a lungimii de drumuri, de kilometri pe care sa ii aiba Romania, ca retea europeana de transport. Asta nu pentru ca UE nu ar vrea sa avem mai multe drumuri europene, ci pentru ca acele drumuri trebuie sa indeplineasca anumite standarde: in principal sa permita accesul gratuit al transportatorilor pe aceasta infrastructura, fara taxe suplimentare de gabarit, de depasire a greutatii s.a.m.d. UE impune aceste conditii universal valabile, dar le si sustine financiar prin proiectele pe care le negociaza bilateral cu fiecare stat. „Noi, de aici, din Baia Mare, daca mergem spre Europa, n-avem drum pe care sa-l finantam cu bani europeni. Vorbesc de drumuri expres. Inca mie nu mi-e clar din ce bani se face, nu am auzit o strategie de finantare a acestui proiect, drept urmare, nu se face. Se face din gura, ne laudam cu el, il trasam pe harta de patru ani, altceva nimic. Nici nu vor mai putea sa-l finanteze, pentru ca UE avea doua programe pe care noi le puteam accesa: programul mare de fonduri de post-aderare si fondurile cross-border, intre tari vecine din UE, lucru care era perfect fezabil pentru proiectul nostru. In conditiile in care tu, ca tara, refuzi sa il incluzi pe harta europeana, nu poti merge la UE sa ceri bani pentru el”, a adaugat Sorin Bota. „Noi avem punctul de trecere a frontierei la Petea, avem punctul la Halmeu, suntem tranzitati frecvent de traficul international. Mai stam inca 10 ani pana modificam harta TEN? Si atuncea vom accesa bani care se vor termina? Le facem pe bani de la buget, buget care nu are bani sa exproprieze pentru terenul care trebuie pentru constructia de autostrazi?” - Sorin BOTA Adriana SZABO adriana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.