• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 23 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 21 Octombrie , 2013

Noul cod rutier, reloaded

Pe agenda şedinţei de miercuri, proiectul noului Cod rutier a fost înscris, din nou, sub forma unei ordonanţe de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă este de asemenea transmisă spre dezbatere Parlamentului, dar este şi aplicată până la momentul avizului parlamentar, când poate fi completată cu eventuale modificări ulterioare, spre deosebire de un proiect de lege, care poate fi aplicat doar după ce este aprobat de Parlament şi promulgat de preşedinte. În final, documentul a fost aprobat ca proiect de lege.

 
 

În urmă cu o săptămână, Guvernul a amânat, pentru a doua oară, adoptarea noului Cod rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravenţii şi infracţiuni. Premierul Victor Ponta declara că efectele noului Cod rutier asupra scăderii numărului de accidente vor fi analizate după o anumită perioadă, respectiv în câteva luni, un an sau doi ani, pentru eventuale adaptări:

 

„Nu există legi de neschimbat, că se schimbă realităţile. Evident că vom constata - dar nu într-o zi, două, ci în nişte luni, într-un an, în doi - ...se face o analiză, să vedem care este influenţa asupra accidentelor, asupra plăţii amenzilor, în ce măsură s-a redus acest fenomen sau nu şi, în funcţie de asta, Parlamentul, la dezbaterea ordonanţei, sau noi putem să intervenim cu modificări. Nu înseamnă că acum am închis Codul rutier pentru următorii 50 de ani, ci că, în funcţie de situaţia reală, întotdeauna legislaţia se adaptează”, declara Ponta.

 

Victor Ponta le dă dezlegare şoferilor la un pahar de bere sau vin la o nuntă. Guvernul a modificat din nou proiectul de Cod Rutier pe care ar urma să îl adopte, iar modificările sunt spectaculoase: „Am modificat în lege acea obligaţie pentru procurori şi judecători de a-l lăsa să conducă pe cel care are o infracţiune, accident soldat cu morţi, vătămare corporală gravă, alcool, conducerea fără permis, numai în situaţiile în care procurorii şi judecătorii constată că nu prezintă pericol pentru a mai conduce pericol pe drumurile publice, mai pe româneşte, cel care a comis un accident, a omorât pe cineva, să nu mai poată să conducă până nu se termină procesul”, a declarat premierul Victor Ponta.

 

Amenda maximă pentru şoferi ajunge la 9.600 de lei, iar cea mai lungă perioadă de suspendare a permisului de conducere este de doi ani, potrivit proiectului noului Cod rutier publicat pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne.

Conform proiectului, noile praguri de alcoolemie elimină toleranţa zero faţă de alcool, permiţând o alcoolemie de maxim 0,20 g/l alcool pur în sânge (0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat) care nu va mai fi inclusă la contravenţie. Astfel, şoferii nu au voie să conducă autoturisme dacă au o alcoolemie mai mare de 0,20 g/l, iar cei depistaţi la volan cu o alcoolemie mai mare de 0, 50 g/l riscă până la 5 ani de închisoare.

Şoferii care conduc în stare de ebrietate, având o alcoolemie între 0,20 - 0,50 g/l alcool pur în sânge (0,15 - 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat), cei care conduc pe contrasens, depăşesc cu 60 km/h viteza maximă admisă pe segmentul respectiv de drum sau nu respectă regulile la nivel de trecere cu calea ferată vor avea permisul suspendat pe o perioadă de şase luni.

 

Depăşirea limitei de viteza cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.

 

În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, se aplică amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.

În cazul în care depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe oră se soldează cu un accident rutier urmat exclusiv de pagube materiale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), la care se adaugă suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, însă amenda rămâne aceeaşi, potrivit proiectului citat.

 

În cazul în care un şofer nu îşi achită amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Concret, Poliţia Rutieră întocmeşte dispoziţia de suspendare în termen de 5 zile de la expirarea termenului de plata a amenzii şi o comunică persoanei vizate.

Suspendarea efectivă a permisului are loc, însă, după alte 15 zile de la comunicarea dispoziţiei de suspendare. Sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie.

 
 

„Astăzi, Codul rutier îl trimitem spre Parlament. Vreau să văd foarte clar o implicare a tuturor celor - nu vreau să fie, dom’ne, “Codul lui Stroe şi al lui Ponta” şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid, şi anume siguranţa mai mare pe drumuri, sancţiuni mai dure pentru cei care încalcă legea, aplicarea sancţiunilor, că degeaba dăm sancţiuni dacă nu le aplicăm. Eu sunt convins că această asumare comună va avea loc foarte repede, daca nu, am discutat cu domnul Stroe (ministrul de Interne - n.r.) şi o să ne asumăm doar noi doi, o să fim doar noi doi cei răi şi toţi ceilalţi, buni, dar eu cred că interesul de a avea străzi mai sigure şi pedepse care se aplică este un interes comun şi vreau să cred că Parlamentul ne va sprijini în acest sens”.

Victor Ponta

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.