Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 26 Septembrie , 2005
Noua ''Furtuna'' shakesperiana
Liviu Ciulei era convins ca ori de cate ori se monteaza „Furtuna” lui Shakespeare cineva moare, ca textul ar cuprinde niste rune criptate care, citite intr-o anumita ordine, ar deschide portile Hadesului. Veritabil testament literar al inegalabilului poet si dramaturg englez, „Furtuna” constituie pentru Teatrul Municipal Baia Mare debutul noii stagiuni. Fara nici o legatura cu superstitia lui Ciulei, a pune „Furtuna” in scena reprezinta un act de curaj si o provocare, in egala masura.
Un critic de teatru afirma ca un spectacol Shakespeare care dureaza patru ore poate fi jucat in doua ore fara pierderi, intr-o traducere text contra imagine. Este ceea ce se intampla cu spectacolul regizat de Gelu Badea, un spectacol in care lectura selectiva a textului shakesperian nu afecteaza coerenta dramei. Piesa incepe cu declansarea de catre Prospero a unei furtuni redate printr-o metafora scenica la care participa toti actantii.
Pe parcursul piesei insa, se detaseaza nucleul central al personajelor: Prospero - Ariel - Caliban, majoritatea criticilor considerand ca aceasta triada reprezinta structura umanului, inchizand in sine cele trei lumi de care vorbeste Agrippa von Netescheim: elementara (Caliban), intelectuala (Prospero) si celesta (Ariel).
Celestul Ariel
In rolul lui Ariel, spiritul care declanseaza la porunca lui Prospero furtuna, haosul ce constituie premisa reinstaurarii ordinii firesti, l-am revazut pe Claudiu Pintican, singurul actor care a jucat in toate cele trei piese de Shakespeare puse in scena la teatrul baimarean in ultimii sapte ani (celelalte doua piese fiind „Comedia erorilor” si „A douasprezecea noapte”).
„Pentru mine este o incercare, pentru ca este cel mai dificil rol pe care l-am jucat in cariera si, in acelasi timp, unul dintre cele mai dificile de intruchipat din intreaga dramaturgie universala, pentru ca este un personaj ireal, intangibil, nevazut si acest lucru este foarte greu de redat, mai ales cand publicul este la doi pasi de tine. Intalnirea cu acest personaj mi-a provocat si imi provoaca neliniste, desi sper ca am reusit pana acum o creionare a lui. Imi doresc foarte mult ca acest contur sa capete substanta de la spectacol la spectacol, avand in vedere si faptul ca, pentru mine, unul dintre cei mai importanti parteneri este publicul. El este cel ale carui vibratii, emotii, energii isi dau masura jocului. Am incercat sa realizez un hibrid intre o fiinta usor robotizata si una aeriana, care pluteste. Sunt doua tipuri de miscari care, aparent, se neaga reciproc. A aduce pe scena o fiinta ireala inseamna sa o compui, sa-i dai identitate. La nivel de vorbire, am apelat pentru Ariel la un limbaj usor arhaic, pentru ca el nu vorbeste limba lui originara, ci una pe care a invatat-o”, a declarat Claudiu Pintican.
Salbaticul Caliban
Cred ca lui Valeriu Doran rolul Caliban i se potriveste ca o manusa. Cei care il cunosc pe actorul Doran stiu ca Vali are naturaletea, forta organica si dramul de nebunie (in sensul bun al cuvantului) pe care le presupune un astfel de rol.
„Personajul pe care l-am intruchipat face parte din categoria personajelor fantastice. Pentru mine acest rol este unul de maturitate, un rol pe care foarte multi actori si-au dorit sau isi mai doresc sa-l joace. Caliban reprezinta partea brutala, instinctuala, animalica din om. Fiind un personaj fantastic, am incercat sa-l aduc in fata spectatorilor prin tot ceea ce ii defineste partea negativa. Am incercat sa-i fac un mers specific, o vorbire aparte prin articulare si timbrul vocii si un aspect facial deosebit. Mostenitorul insulei, devenit sluga eterna a lui Prospero, isi doreste eliberarea, iar cand o obtine nu stie ce sa faca cu ea, realizand ca e preferabil sa fie sluga de-a pururi, decat stapan peste o insula pustie. Sper ca am reusit sa-l aduc acolo unde l-am gandit si l-a gandit si regizorul. In rest, las spectatorii sa spuna daca am reusit”, afirma Valeriu Doran.
Actualul Prospero
Adrian Matioc este cel care il intruchipeaza pe Prospero, regizorul personajelor aflate pe o insula pierduta in largul marii. Personaj pilon al piesei lui Shakespeare, Prospero, unul dintre personajele cele mai complexe din intreaga literatura dramatica (pentru ca trebuie sa absoarba o multitudine de tipologii), inchide triada. Plasat intre Ariel si Caliban, Prospero este insusi omul. Unul actual, din moment ce-l reprezinta pe omul corect si marginalizat de oportunist. El este cel care pastreaza cheia de bolta a dramei shakespeariene: invitatia la solidaritate umana, generozitate si iertare, chiar daca textul marelui Will „avertizeaza” ca „Nu-i mila, ci crima sa ierti pe ucigasi!”
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.