Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Noua formă a mâncării jertfite idolilor
Pr. dr. Nicolae Lauruc
Trecerea de la politeism la Creștinism nu a fost ușoară. Taina acestei treceri se ascundea în ieșirea poporului ales din robia egipteană, trecere care a durat nu puțin timp, ci 40 de ani. Domnul Dumnezeu a vrut să-i pregătească pe izraeliți să fie vrednici să intre în pământul făgăduinței, dar, în același timp, să uite de toate metehnele din robia egipteană.
Deși trecerea la Creștinism s-a făcut sub înrâurirea Sfântului Duh și viața primilor creștini era plină de roade duhovnicești, totuși mai erau cazuri unde se infiltra umbra vieții celei vechi. Se cunoaște bine cazul soților Anania și Safira (F.A. cap. 5).
Însă, una din metehnele destul de evidente era problema mâncării jertfite idolilor. Unii dintre creștini nu s-au dezis complet de practici păgâne și gustau – ei care între timp se împărtășeau cu Trupul și Sângele Domnului – din mâncarea jertfită idolilor, deși nu credeau în zei. În întunecimea minții lor, popoarele politeiste săvârșeau lucrări paradoxale: întâi se închinau zeilor, ca și creatorului lor, iar după aceea le aduceau de mâncare, asimilându-i cu oamenii. Și, cum chipurile cioplite nu puteau mânca, această mâncare era împărțită oamenilor. Mare întunecime!
Sfântul Apostol Pavel abordează această meteahnă în cap. 8 al primei sale epistole către Corinteni, unde menționează, între altele, că mâncarea în sine nu este rea, însă gustarea acesteia produce sminteală în sânul altor frați creștini și că „idolul nu este nimic în lume” (1 Cor. 8,4). Atât de tulburătoare era această problemă în viața primilor creștini încât a constituit primul punct al dezbaterilor Sinodului Apostolic de la Ierusalim (F.A. 15, 20). Nu după mult timp, această practică întunecată este întâlnită în viața primelor șapte Biserici asiatice, analiza vieții cărora a fost făcută de Însuși Mântuitorul, în vedenia arătată Sfântului Apostol și Evanghelist Ioan, în insula Patmos.
Așadar, această practică necreștină a fost întâlnită la Biserica din Pergam (Apoc. 2,14) și la Biserica din Tiatira (Apoc. 2, 20). Însă, aici se vede că ea nu însemna doar sminteală pentru alți frați, ci era o urâciune înaintea Mântuitorului, pentru care trebuiau să se pocăiască, spre a nu fi pedepsiți (Apoc. 2,16; 2,22).
În vremurile noastre, a luat amploare de neimaginat o altă formă a mâncării jertfite idolilor, pe care o numesc: DROGURILE. Drogurile tot un fel de hrană înseamnă. Această practică a fost preluată de la popoarele necreștine și este dureros că se dezvoltă și se lărgește cu ușurință în rândurile tinerei noastre generații creștine. Nu este școală sau facultate, unde să nu întâlnești tineri consumând droguri. Nu mă voi referi la urmările nocive ale acestora în viața celor care le practică, căci de aceasta s-au ocupat psihologii, medicii și alți oameni de știință, dar aș dori să le privim prin prisma raportului: drogurile versus Sfânta Împărtășanie cu Trupul și Sângele Domnului.
Dușmanul neamului omenesc cunoaște foarte bine puterea Sfintei Împărtășanii, a Sfintei Liturghii, chiar se teme de acestea și de aceea se luptă împotriva lor. Dureros este, iarăși, că noi, creștinii, nu cunoaștem deplin neegalata putere a Sfintei Liturghii, a Sfintei Împărtășanii și a Sfintei Taine a Pocăinței, singurele aducătoare de bucurie și fericire deplină.
Consumatorii drogurilor „spovedindu-se” altora spun că fac aceasta din lipsa bucuriei și a fericirii. După definiția științifică, „fericirea este stare de mulțumire sufletească intensă și deplină”. Or, consumul drogurilor nu se încadrează aici.
Dobândirea fericirii se aseamănă cu dobândirea aurului. Aurul nu se află la suprafață și presupune un efort pentru dobândirea lui. Fericirea se dobândește din interiorul nostru și nicidecum prin viața biologică, asemenea altei mâncări. Iată ce spune despre aceasta Mântuitorul: ,,Te sfătuiesc (nu te oblig) să cumperi de la Mine aur lămurit în foc ca să te îmbogățești...” (Apoc. 3,18) În continuare zice: ,,Eu pe câți îi iubesc îi mustru și îi pedepsesc; sârguiește dar și te pocăiește” (3,19). Lucrarea pocăinței înseamnă cumpărarea aurului credinței. În urma acesteia, intră în cămara tainică a sufletului nostru (cu îngăduința noastră) Împăratul sufletelor noastre, sub forma Sfintei Împărtășanii. Acum se produce DEZINFECTAREA noastră, nu a mâinilor, ci a sufletelor. Aceasta este adevărata fericire!
În contextul acestora se înțeleg cuvintele, ultimei fericiri și a celei mai importante din Sfânta Scriptură; ,Fericiți cei ce spală veșmintele lor, ca să aibă stăpânire peste pomul vieții” (Apoc. 22,14)
Iată și cuvântul arhimandritului Efrem Filoteitul vizavi de această fericire: ,,Cât de mult trebuie să ne îngrijoreze dacă haina sufletului nostru este curată sau nu. Trebuie să o albim, căci altfel nu putem să ne înfățișăm înaintea lui Hristos în starea în care ne aflăm. Să ne pocăim cu adevărat, să ne spovedim cu sinceritate. Pocăința nu are sfârșit, fiindcă avem nevoie de ea până la ultima noastră suflare, căci greșim întru clipeala ochiului”. Dușmanul neamului omenesc se luptă să ridiculizeze Sfânta Liturghie și Sfânta Împărtășanie și precum pe strămoșii noștri prin mâncare i-a scos din Rai, iar la sfârșitul veacurilor prin consumul drogurilor îi va împiedica pe mulți ca să intre în Împărăția cerurilor.
Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Andrei al Clujului, Maramureșului și Sălajului spune că: ,,Spovedania și Liturghia vor salva România”.
,,Cât de mult trebuie să ne îngrijoreze dacă haina sufletului nostru este curată sau nu. Trebuie să o albim, căci altfel nu putem să ne înfățișăm înaintea lui Hristos în starea în care ne aflăm. Să ne pocăim cu adevărat, să ne spovedim cu sinceritate. Pocăința nu are sfârșit, fiindcă avem nevoie de ea până la ultima noastră suflare, căci greșim întru clipeala ochiului”.