Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Nouă apariţie a Memoriei ethnologica
În „Casa Solitudinii. Consideraţii despre axiologia corpului izolat din basmul fantastic românesc”, Costel Cioancă analizează hermeneutic câteva motive ale basmului fantastic românesc ce dezvăluie nu doar funcţia, ci şi valoarea imaginarului tradiţional românesc, deopotrivă generator şi consumator de basm fantastic. Studiul subliniază câteva aspecte legate de motivul asceţilor din basmul fantastic românesc, personaje iniţiate, care cunosc nu doar realităţile vieţii din această Lume, ci şi tainele Lumii şi care sunt dispuse să îl iniţieze pe eroul de basm în aceste taine, întru reuşita dezideratului final al acestuia.
Loredana Ilin Grozoiu semnează „Simbolistica busuiocului în obiceiurile vieţii omului şi în cele calendaristice”. Studiul asupra busuiocului, cu multiplele lui disponibilităţi, se întemeiază pe cercetări de teren realizate în ultimii ani, în câteva localităţi din Oltenia. Cercetătoarea a acordat o importanţă deosebită rostului simbolului, subliniind funcţia comunicabilităţii pe care acesta o îndeplineşte la nivelul grupului sau chiar la nivelul unei comunităţi. Colaborarea neîntreruptă între membrii unei colectivităţi a condus la o serie de acţiuni rituale care presupun un context specific, spaţiu şi timp modificate, astfel că, definitorii pentru comunicarea rituală sunt: ritualizarea, intenţionalitatea şi contextul. Sunt surprinse valenţele etnologice ale busuiocului valorificate în diferite contexte şi formule rituale ce vizează integrarea, accederea la un alt status cu urmări în planul vieţii sociale, integritatea fizică şi spirituală a individului şi, nu în ultimul rând, împlinirea speranţelor maritale.
Pamfil Bilţiu şi Maria Bilţiu semnează studiul „Semnele de mormânt de la Cerdac - Valea Slănicului, judeţul Bacău”, o cercetare întemeiată pe investigaţii de teren. Semnele de mormânt din Cerdac se evidenţiază prin bogăţie şi varietate tipologică; sunt semne de mormânt din piatră, lemn, precum şi mixte, realizate din piatră şi metal. Autorii au pus accent pe ornamentica semnelor de mormânt, procedând la decodificarea simbolurilor şi semnificaţiilor lor. Sunt emise şi unele observaţii comparatiste pentru o mai bună cunoaştere a circulaţiei motivelor transfigurate pe semnele de mormânt.
Studiul „Rituri în sistemul puterii. Rituri româneşti de câştigare şi menţinere a puterii” al Danei Gagniuc este structurat pe două paliere. El conţine o analiză din perspectivă teoretică a riturilor din sistemul puterii, cu tot ce cuprind acestea ca forme de manifestare, precum şi o aplicaţie pe „scena puterii” din preajma alegerilor prezidenţiale din 2009.
„Casa de pază (de comandă) de la Şuligul” este o povestire de Rudolf Bergner, tradusă de Livia Ardelean. Călătorul german Rudolf Bergner, aflat în trecere prin Maramureş în anul 1884, care cunoştea din călătoriile anterioare Transilvania, narează o poveste tragică a unei familii de ţipţeri din zona Vişeului de Sus.
În „Glosă la sintagma «om de omenie»”, Florin-Vasile Pop afirmă următoarele: „Sintagma «om de omenie» poate fi văzută ca un proiect românesc de etică, la interferenţa dintre cele două spaţii (Orient şi Occident) şi moduri de gândire. Expresiile şi construcţiile paremiologice româneşti, bogate filoane ale unui veritabil cod etic, pun în evidenţă ideea de omenie, calitate supremă a relaţiei de la om la om. Prin înţelesul omeniei ca supremă calitate a atitudinii faţă de alţii, este posibilă comunicarea, depăşirea ipseităţii şi regăsirea sentimentului apartenenţei la comunitate.
Ultimul studiu din acest număr al revistei îi aparţine lui Ştefan Mariş şi tratează „Religia în contextul globalizării asupra religiei” şi analizează efectele şi impactul globalizării asupra religiei. Este analizat procesul conex de globalizare a problemelor religioase şi a mişcărilor complementare fundamentalismului religios, contradicţiile survenite între culturile locale şi cultura globală. Semnalează faptul că mişcările ce însoţesc fundamentalismul religios alunecă înspre ideologii religioase ce au drept ţintă declanşarea unor dispute ideologice locale, dar care, în cele din urmă, vor avea efecte majore la nivel global. Aceste mişcări religioase şi ideologiile pe care le promovează sunt responsabile pentru conflictul deschis cu secularismul şi cu tot ceea ce reprezintă „modelul occidental.”
Ca de obicei, revista cuprinde colecţii de folclor, realizate de Florin Avram, Corina Isabella Csiszár, Măriuţa Pop, Ştefan Andreica, Angelica Herac, Ioana Pop-Tupiţă, Alexa Gavril Bîle, lirică populară şi semnalarea unor apariţii editoriale.
Fotografiile cu care este ilustrat acest număr al revistei au fost realizate de Felician Săteanu, Pamfil Bilţiu şi Florin-Vasile Pop sau fac parte din diferite colecţii (Angelica Herac, Livia Ardeleanu, Corina Isabella Csiszár şi Ioana Pop-Tupiţă).
Cuvânt către cititor
„Transferul puterii dinspre sfera religiosului înspre aceea a politicului a fost un fenomen esenţial ce a marcat şi stimulat schimbările majore din societatea umană, însă legăturile dintre religie şi diferitele ideologii politice nu au dispărut. Dimpotrivă, anumite concepte semnificative ale ideologiilor politice nu sunt altceva decât concepte teologice secularizate, care contribuie la susţinerea ideologică a puterii şi a autorităţii politice prin apel la mecanisme, comportamente sau analogii preluate din gândirea teologică. Există, aşadar, afinităţi între sistemele religioase şi cele politice, ele nefiind altceva decât două tipuri fundamentale de concepţii explicative ale lumii. Lumea modernă aduce un raport specific între religie şi societatea politică, şi (mai ales) între religie, viaţa privată şi cea publică. Deşi religia îşi păstrează un anumit rol în diferite sectoare ale vieţii sociale, în statul modern funcţia ideologică este asigurată de entităţile politice, moştenitoare ale bisericii ca aparat ideologic. Aceste observaţii sunt valabile când ne referim la Occident şi la pluralismul culturii postmoderne.
În Orient, în schimb, se semnalează din ce în ce mai insistent o puternică reacţie împotriva fragmentării şi a diferenţierii sociale şi culturale, a secularizării culturii religioase tradiţionale. În fond avem de a face cu un alt tip de ideologie ce se concretizează într-un sistem global de identitate culturală aflat în conflict direct cu pluralismul, diversitatea şi cultura de consum.” – Ştefan Mariş, redactor şef Memoria ethnologica.