• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 28 August , 2006

Neputintele administratiei

Recent, Corpul de Control al ministrului administratiei si internelor a poposit in Maramures. Motivul? Evaluarea si verificarea activitatii Institutiei Prefectului, dar si a modului in care primariile si presedintele Consiliului Judetean s-au „achitat” de sarcinile primite de la „centru”. Concluziile arata ceea ce stiam deja: administratia din Maramures are multe tare! Cheltuieli care depasesc veniturile obtinute prin taxe si impozite, acte normative de calitate indoielnica, eludarea unor prevederi legislative... Sunt doar cateva dintre mostrele de „profesionalism” ale administratiei publice din judetul nostru. Lista neregulilor a iesit la iveala in urma unui control efectuat recent de Corpul de Control al ministrului Administratiei si Internelor. Potrivit adresei primite de la Minister, controlul a vizat „evaluarea activitatii aparatului propriu de specialitate al prefectului pentru indeplinirea atributiilor prevazute de actele normative in vigoare, in perioada 2004-prezent; verificarea si evaluarea calitatii si managementului la nivelul Institutiei Prefectului, in contextul reformei administratiei publice locale; evaluarea modului in care primarii si Consiliul Judetean (CJ) si-au indeplinit atributiile delegate de stat si de asigurare a respectarii legalitatii de catre unitatile administrativ-teritoriale din judet”. Desi atat „celebrul” raport de activitate al prefectului Bondi Gyongyike, cat si rapoartele mai-marilor CJ au prezentat lucrurile in roz bombon, raportul arata ca, la nivelul administratiei, exista si probleme. Serioase. Dar, mai bine dataliem. Nerentabili Una dintre concluziile inspectiei este faptul ca „administratia consuma mai mult decat veniturile pe care le incaseaza prin impozitele si taxele locale, in principal, ca urmare a reducerii drastice a activitatii din minerit”. Cu toate acestea, in mod ciudat, intr-un comunicat de presa emis de prefectura la inceputul lunii august, se trambita ca... au crescut veniturile la buget! Altfel spus, la momentul respectiv, autoritatile se laudau ca, fata de perioada similara a anului trecut, s-a constatat o crestere a veniturilor cu peste 120% si ca volumul incasarilor la bugetul de stat a fost pozitiv, cu 62 de milioane RON. Pe langa faptul ca ei cheltuie mai mult decat putem noi plati, alesii nici nu par sa se achite de obligatiile de serviciu! S-a constatat o „scadere accentuata a procesului de legiferare” din partea consiliilor locale fata de anul 2004. Una dintre cauze ar fi faptul ca primarii ignora prevederile legii administratiei publice locale, care impun convocarea lunara a consiliului local in sedinte ordinare. Potrivit raportului, exista foarte multe situatii, in special in mediul rural, unde consiliile locale se intrunesc doar de 5-6 ori pe an! Numai ca, acesta anomalie nu poate fi sanctionata, deoarece legea impune masuri numai in cazul in care consiliile locale nu se intrunesc timp de trei luni. Unul dintre motivele pentru care banii din pusculita bugetului local sunt insuficienti, ar putea fi si faptul ca, in evidentele institutiilor care opereaza cu date despre agentii economici, exista diferente de la 3.000 la 5.000 intre numarul de firme inmatriculate si cele care au obligatia sa depuna situatii financiare! Acest lucru ar putea contribui la cresterea fenomenului de evaziune fiscala. Legi complicate pentru „liceeni” O alta cauza a scaderii calitatii actelor adoptate sau emise de catre autoritatile administratiei publice locale este faptul ca multi dintre secretarii primariilor nu au studii juridice sau administrative, asa cum cere legea. Inspectia a scos la inveala faptul ca „la comune, peste 50% dintre secretari au studii necorespunzatoare, fiind doar absolventi de liceu, iar o parte dintre acestia nu se preocupa de pregatirea corespunzatoare a sedintelor consiilor locale si perfectionarea proprie”. Numai ca, termenul limita stabilit de lege pentru definitivarea studiilor este 2009. Iar pana atunci, secretarii fara studii juridice sau administrative nu pot fi clintiti de pe functii, desi multi se afla in prag de pensionare si nu intentioneaza sa-si continue studiile! In fine, o alta problema care a mai fost abordata de publicatia noastra este depunerea, sau mai bine zis, „nedepunerea” raportului anual de catre primari. Adica, o alta eludarea a legii! De aceasta data insa, datele de la minister sunt contestate de alesii locali aflati pe „lista neagra”. Unul dintre primarii despre care se spunea la un moment dat ca nu si-a depus raportul de activitate, este cel din Asuaju de Sus, Vasile Boitor. Insa, mai marele comunei Asuaju de Sus sustine ca a prezentat raportul de activitate pe anul trecut in fata consilierilor, doar ca nu l-a depus si la Prefectura. Cei mai multi primari din Maramures ignora si legea auditului public intern, potrivit careia, la nivelul institutiilor publice se impune exercitarea acestei activitati, pentru a evalua daca sistemele de management central si financiar sunt transparente si in conformitate cu normele de legalitate, regularitate, economicitate si eficacitate. Totusi, 68 de primarii maramuresene nu au organizat auditul public intern! In final, Institutia Prefectului a primit sarcina de a-si reanaliza si reorganiza structurile de specialitate. Documentul primit de GAZETA a ajuns si pe masa mai marilor Prefecturii, care au promis ca vor pune in discutie raportul! Insa, in lipsa unor sanctiuni, e greu de crezut ca probleme vor putea fi remediate… “Vom analiza materialul!” Subprefectul Stefan Gonczi a declarat ca: „rezultatele controlului nu sunt noutati, sunt subiecte pe care le-am mai discutat. As vrea sa mentionez ca, specialistii din corpul de control remarca implicarea autoritatilor pentru remedierea acestor situatii. Este mentionata si precaritatea drumurilor, aici se cunosc desele interventii si solicitari pentru obtinerea de bani necesari repararii drumurilor. Sunt mentionate si problemele de la amenajarea hidrotehnica Stramtori-Firiza. Dar luna aceasta si luna viitoare, se deruleaza un program prin care aceste constructii vor fi verificate de o comisie din Bucuresti care va stabili masurile ce trebuie luate. Noi, oricum, va trebui sa analizam materialul, nu pot fi lasate sub pres astfel de recomandari. Le vom transmite si unitatilor administrativ teritoriale, desi noua lege a administratie publice locale e mai permisiva. Noi am pierdut mult din autoritate fata de administratiile locale prin noile prevederi”. Lista neagra Potrivit raportului, principalele probleme cu care se confrunta mai marii judetului sunt: * DN 18 care leaga judetul Suceava de Maramures, pe o distanta de 78 km, este impracticabil. Se impune includerea acestuia urgent intr-un program, intrucat, in ultimii 10 ani, nu s-au executat nici macar lucrari de reabilitare. * Vor trebui executate lucrari pe DN 1C-Dej-Baia Mare-Satu Mare, pe o lungime de 160 km. * Evaluarea starii de siguranta a barajului Stramtori concluzioneaza ca echipamentele necesare golirii sunt vechi si uzate. * Barajul Berdu functioneaza cu risc major de exploatare, echipamentele sunt vechi si uzate, necesitand urgent inlocuiri si modernizari. * Intre Oficiul Registrului Comertului, Directia Generala a Finantelor Publice si celelalte servicii deconcentrate care opereaza cu date despre agentii economici rezulta diferente de la 3.000 la 5.000, intre numarul firmelor inmatriculate si cei care au obligatia sa depuna situatii financiare si declaratii fiscale. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.