Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ™ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 18 Octombrie , 2010
Muzeul baimarean de Arta, prezent pe simezele Muzeului National din Bucuresti
* Luni, 11 octombrie, in prezenta unui numeros public (peste 450 de invitati) la Palatul Regal din Bucuresti s-a desfasurat vernisajul expozitiei temporare tematice „Destine la Rascruce. Artisti evrei in perioada Holocaustului”. Alaturi de importante personalitati ale vietii publice romanesti au luat parte ambasadorii in Romania ai Israelului, S.U.A., si Frantei, alti membri ai corpului diplomatic acreditati la Bucuresti. Sunt expuse 113 lucrari de pictura, grafica de reproducere si grafica de sevalet realizate in perioada interbelica de 16 artisti romani apartinatori comunitatii evreiesti. Expozitia este deschisa pentru public intre 13 octombrie 2010 si 13 februarie 2011.
Expozitia, precum si excelentul album ce o insoteste, reprezinta rodul unor remarcabile demersuri de cercetare stiintifica si muzeografica depuse de un colectiv mai larg, in frunte cu echipa curatoriala constituita de doua tinere muzeografe din cadrul Departamentului de Arta Romaneasca Moderna al Muzeului National de Arta al Romaniei: Monica Enache si Valentina Iancu. Ambele binemerita aprecieri elogioase pentru profesionalismul, competenta metodologica si comprehensiunea nuantata prin care au abordat cu succes problematicile complexe, complicate si uneori contradictorii pe care le implica sfera culturala si socio-politica a acestui ambitios si necesar proiect. Alaturi de lucrari ce apartin Muzeului National de Arta al Romaniei, expozitia „Destine la Rascruce. Artisti evrei in perioada Holocaustului” prezinta si piese ce provin din colectiile de arta romaneasca moderna ale Muzeului Judetean de Arta «Centrului Artistic Baia Mare», Muzeului de Arta Cluj-Napoca, Muzeului National de Istorie Bucuresti, Muzeului de Arta Vizuala Galati, Comunitatii Evreilor Cluj-Napoca, Muzeului Tarii Crisurilor din Oradea si Muzeului Colectiilor de Arta din Bucuresti. In temeiul unui contract de imprumut, Muzeul Judetean de Arta «Centrului Artistic Baia Mare» participa cu cinci lucrari reprezentative pentru creatia de varf, savarsita in anii ’30 ai secolului al XX-lea, de pictorul baimarean Iosif Klein. La invitatia organizatorilor bucuresteni, o delegatie oficiala a muzeului baimarean compusa din dr. Tiberiu Alexa si dr. Ioan Anghel Negrean au participat la ceremonia prezentarii oficiale a expozitiei si albumului. Arta baimareana la Bucuresti Pentru publicul baimarean numele ultimilor doi artisti din enumerarea de mai sus evoca semnificatii aparte datorita apartenentei lor la comunitatea «Centrului Artistic Baia Mare». Daca Iosif Klein reprezinta una dintre „vocile” de prim rang ale colonismului permanent baimarean din anii interbelici, fiind binecunoscut iubitorilor artei baimarene, Lazar Zin (Singer) constituie o personalitate putin cunoscuta si abia recent recuperata printre colonistii temporari din «Centrul Artistic Baia Mare». Ambii artisti sunt reprezentati in noua expozitie permanenta deschisa de muzeul baimarean cu cateva luni in urma sub titlul Centrul Artistic Baia Mare. Repere europene intre traditii si inovatii. Iar prezenta lor acum in selectia expozitionala de la Muzeul National de Arta al Romaniei vine sa certifice efervescenta si standardele valorice ridicate ale vietii artistice baimarene in deceniile dintre cele doua razboaie mondiale.
Dr. Tiberiu Alexa, director, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»
Elite ale avangardei romanesti
In cuvantul de deschidere rostit de doamna Roxana Theodorescu, Director general al Muzeului National de Arta al Romaniei, s-a subliniat faptul ca acest proiect expozitional „(…) isi propune sa ofere noi chei de abordare in cercetarea artei romanesti, evidentiind rolul creatorilor romani de origine evreiasca in viata culturala nationala, intr-un context aparte. In egala masura, plecand de la proverbul hasidic potrivit caruia «Numai cei care au fost uitati sunt morti cu adevarat», expozitia are intentia declarata de a reaminti un moment tragic din istoria europeana. (…) Lucrarile (…) releva contributia importanta a artistilor evrei la evolutia culturii romanesti si europene. In acelasi timp, ele readuc in atentie problema antisemitismului, punand in evidenta raportul intre factorul politico-social si opera de arta.”
Rezultat al colaborarii dintre Muzeul National de Arta al Romaniei si Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania «Elie Wiesel», expozitia „Destine la Rascruce. Artisti evrei in perioada Holocaustului” reuneste pe simezele elegantelor sali ale Muzeului National de Arta o parte semnificativa a elitelor recunoscute ale miscarii avangardiste romanesti dintre cele doua razboaie mondiale (Victor Brauner, Marcel Iancu, Iosif Iser, Alex Leon, Max Herman Maxy, Aurel Marculescu, Jules Perahim, Arthur Segal, Margareta Sterian), alaturi de creatiile mai putin cunoscute astazi ale unor artisti totusi remarcabili (Mina Byck Wepper, Arnold Daghani, Egon Marc Lövith, Lola Schmierer Roth, Ernõ Tibor, Iosif Klein, Lazar Zin).
Iosif Klein
„Pictor si gravor, Iosif Klein este un nume de referinta al ªcolii Libere de Pictura de la Baia Mare. (…) Atras de efervescenta mediului artistic francez, in toamna anului 1925 pleaca in Franta; lucreaza in Bretania si la Paris. Ca majoritatea liderilor avangardei europene, frecventeaza cercurile artistice de stanga. Asimileaza noile tendinte avangardiste, pe care le reinterpreteaza intr-un stil profund personal, in esenta eclectic. Sentimentul de anxietate exprimat de Picasso in scurta sa perioada «albastra», intoarcere spre forma clasica promovata de noua obiectivitate si cromatica acuzata a fovilor vor influenta major arta lui Klein. Contactul cu cercurile artistice pariziene joaca un rol decisiv in structurarea personalitatii sale creatoare in sensul optiunii pentru «arta noua».” - Valentina Iancu, Curator, Muzeul National de Arta al Romaniei
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.