• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 25 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 16 Decembrie , 2014

Motivul antropomorf în pictura din „Centrul Artistic Baia Mare”

Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» a editat lucrarea semnată de dr. Ioan Anghel Negrean cu titlul În Motivul antropomorf în pictura din «Centrul Artistic Baia Mare» De la realismul plein air-ist la postmodernism.

 
 

În Motivul antropomorf în pictura din «Centrul Artistic Baia Mare» dr. Ioan Anghel Negrean analizează reprezentările antropomorfe în pictura băimăreană din 1896 până în 2008. Acest demers a fost conceput prin raportarea contextualizată la problematica reprezentării motivului antropomorf în pictura europeană occidentală, cu tot cu extensiile acesteia pe continentul nord-american şi deopotrivă cu raportarea la pictura românească produsă între mijlocul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XXI.

 

„Alături de peisagistica mediului ambiant, reprezentarea motivului antropomorf a fost, este şi avem toate motivele să presupunem că va continua să se înscrie printre preocupările majore ale artiştilor plastici, fie că ne uităm la clasici, moderni, contemporani, fie că scrutăm orizontul pe cale de autodefinire al succesorilor postmodernilor de acum”, afirmă Ioan Anghel Negrean.  

Plasând într-un asemenea context istorizant problematica motivului antropomorf de-a lungul evoluţiei culturii vizuale de tip european, imaginea omului, configuraţia aparenţei sale exterioare, a fizicului său, pe de o parte, iar pe de altă parte universul uman interior cu toate aspectele şi trăirile multiple – personal reflexive şi comunitar activiste, raporturile sale cu natura, cu societatea şi cu sine însuşi, fac ca problematica analizată să fie deosebit de complexă atât din punctul de vedere al relevanţelor culturale, cât şi din punctul de vedere al variantelor şi varietăţilor de exprimare plastică pe care le implică.

 

O viziune comprehensivă şi pluralistă

 

„Lectura critică a istoriei secolului al XX-lea şi îndeosebi evaluarea atentă şi nuanţată a raporturilor dintre textele programatice ale curentelor şi mişcărilor avangardiste – pe de o parte – şi, respectiv, calitatea şi diversitatea pluralistă a practicii/producţiei artistice propriu-zise care a pătruns pe piaţa internaţională a bunurilor simbolice între 1900 şi 2000, sunt de natură să ilustreze o realitate istorică mult mai nuanţată şi polifonică decât ne lasă să întrevedem perspectiva atât de reducţionistă pe care ne-a propus-o, vreme de atâtea decenii, polemismul partizan filoavangardist. Iar una dintre consecinţele unei atari viziuni comprehensive şi pluraliste poate consta tocmai în revizuirea perceperii locului ocupat în artele vizuale de problematica reprezentării motivului antropomorf şi a modelului/modelelor umanităţii într-o lume atât de tulbure şi schimbătoare cum a fost cea din veacul douăzeci.”

Ioan Anghel Negrean

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.