Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
La 6 ianuarie 1997, a fost consacrat Episcop titular de Silli, Auxiliar de Cluj-Gherla, de catre Sfantul Parinte Papa Ioan Paul al II-lea, in catedrala San Pietro din Roma. In ianuarie 2003, reteaua nationala de televiziune RCS-TVS l-a premiat pe Episcopul greco-catolic Florentin Crihalmeanu „pentru rigurozitate si profesionalism in aplicarea Legii privind liberul acces la informatiile publice”.
Carte de vizita
S-a nascut la 17 septembrie 1959, la Iasi. A absolvit Liceul nr.15 din Cluj Napoca si Politehnica din Cluj-Napoca – Facultatea de Mecanica, sectia TCM (1981). A inceput studiile teologice in clandestinitate, in 1986, iar in 1990 s-a inscris la cursurile serale ale Institutului Teologic Universitar Greco-Catolic din Cluj-Napoca. A fost hirotonit preot la 9 septembrie 1990. In perioada 1990 – 1994 a studiat la Universitatea Pontificala Urbaniana din Roma, conferindu-i-se diploma de Bacalaureat in Teologie (1992), cu calificativul Magna cum laude si Licenta in Teologie (1994), cu calificativul Summa cum laude. Dupa ce a fost numit Vicar general, in 2002 a devenit Episcop eparhial al diecezei de Cluj-Gherla.
Reporter: Care sunt elementele pagane preluate de crestinism si incluse in sarbatoarea nasterii Domnului?
Florentin Crihalmeanu: Aici este o problema foarte interesanta si as dori sa va multumesc pentru aceasta intrebare, pentru ca vine sa lamureasca foarte multe probleme care se mai pun si in ziua de azi, legate de data nasterii Mantuitorului. In general, lumea doreste sa minimalizeze faptul istoric, accentuand latura aceasta a unei sarbatori oarecum preluate de la pagani si increstinata. Mai concret, unii liturgisti sau istorici sustin ideea ca sarbatoarea nasterii Domnului a aparut la Roma pentru a increstina sarbatoarea crestina a Soarelui nebiruit, inlocuind-o cu o sarbatoare a adevaratului Soare al Dreptatii. Se vorbeste si despre cultul adus zeului Mithra. As dori sa fac o precizare: studii biblice recente de arheologie crestina demonstreaza ca nu este vorba doar de asa ceva, ci este o data care poate fi demonstrata istoric.
Profesorul Antonio Ammassari de la Universitatea Pontificala Urbaniana din Roma pleaca de la descoperirea tablitelor pe care se afla turul la rand al preotilor de la templu, demonstrand ca preotul Zaharia, adica tatal lui Ioan Botezatorul, oficia in templu in ultima parte a lunii a opta ebraice, ceea ce pentru calendarul nostru inseamna sfarsitul lui octombrie - inceputul lui noiembrie. Aceasta este perioada in care Elisabeta, numita „cea stearpa”, a zamislit un fiu. Ca urmare, Ioan Botezatorul se naste la sfarsitul lunii iunie – inceputul lunii iulie, presupunand ca a fost o nastere normala. Cand Elisabeta era in luna a sasea, conform Evangheliei de la Luca, Arhanghelul Gabriel este trimis de Dumnezeu la Sfanta Fecioara Maria. Atunci inseamna ca suntem la sfarsitul lunii martie – inceputul lunii aprilie. Socotind de la aceasta data noua luni, vom obtine perioada nasterii Domnului nostru Iisus Hristos, adica sfarsitul lunii decembrie – inceputul lunii ianuarie. Aceasta descoperire este putin cunoscuta si putin afirmata.
Europa isi neaga originile crestine
Rep.: Cum credeti ca va fi acest mileniu, religios sau deloc?
F.C.: Daca omul nu-si poate regasi identitatea mergand la acele origini de unde isi trage de fapt fiintarea, atunci isi va cauta Dumnezei in alte parti sau in alte lucruri care nu ii vor putea oferi mantuirea. Pentru ca Dumnezeul care a adus mantuirea este unul singur.
Rep.: De ce se indreapta postmodernismul impotriva lui Dumnezeu?
F.C.: Actuala societate este secularizanta, deoarece vedem in jurul nostru ca se promoveaza de multe ori alte valori. Fara a fi in mod necesar pesimist, observ cum in marile tari occidentale, dezvoltate din punct de vedere economic si financiar, Dumnezeu si credinta isi gasesc tot mai putin loc. In scolile din Franta, spre exemplu, se scot crucile care erau pe pereti, iar persoanele consacrate nu mai au voie sa poarte in societate uniforma lor religioasa. Comunitatea aceasta europeana, spre care si noi ne indreptam, refuza sa-si recunoasca originile crestine. E un lucru uimitor atata vreme cat orice om de cultura stie ca intreaga cultura franceza s-a dezvoltat in jurul manastirilor benedictine. Acum venim si negam toate acestea. Si ce punem in loc? Punem banul si dorinta omului de a regla si controla toate procesele economice. De aici marile dereglari ale lumii.
Cuvantul divin in haina umanitatii
Rep.: Care este diferenta intre Bethleemul istoric si Bethleemul euharistic?
F.C.: Bethleemul euharistic este mai degraba o sintagma simbolica. Bethleemul istoric este locul in care, prin voia Tatalui, Domnul nostru Iisus Hristos a hotarat sa imbrace haina umana pentru ca noi sa putem fi imbracati in haina divina. Acum, insa, Bethleemul istoric ramane un loc de pelerinaj, un loc in care toti crestinii se aduna spiritual, cu ochii mintii, in noaptea sfanta. Pentru noi, Bethleemul euharistic este masa sfantului altar din bisericile noastre, acolo unde Mantuitorul nostru Iisus Hristos se naste pentru fiecare dintre noi, la fiecare sfanta jertfa a liturghiei.
Rep.: „Cuvantul vesnic al Tatalui se face om” e o definire corecta a misterului sarbatorii Craciunului?
F.C.: Eu prefer sa vorbesc despre despre nasterea Domnului Iisus Hristos. De multe ori, lumea noastra secularizanta foloseste termenii de Craciun si Pasti pentru a pierde sensul acestor sarbatori. Pentru noi, crestinii, nasterea Domnului este cea mai mare sarbatoare cu data fixa a calendarului, pentru ca este momentul in care, dupa ce Dumnezeu a vorbit oamenilor prin diferite moduri, in diferite chipuri, cum spune Sfantul Apostol Pavel la inceputul Epistolei sale catre evrei, a dorit sa vorbeasca oamenilor prin Fiul Sau. Dumnezeu a decis sa imbrace haina umana pentru ca pacatul pe care omul l-a facut nu putea fi rascumparat decat de o natura divina. Cel care urma sa fie rascumparatorul pacatului trebuia sa fie si Dumnezeu si om. Cuvantul divin, prin care toate s-au facut, a imbracat haina umanitatii.
Multumirea si urarea episcopului
„As dori sa multumesc GAZETEI de Maramures (pe care sa stiti ca o apreciez pentru multele articole foarte curajoase) pentru aceasta ocazie de a vorbi maramuresenilor. Am toata admiratia pentru credinciosii din Maramures, pe care am avut de multe ori ocazia sa-i ascult in rugaciune. As dori sa-L rog pe bunul Dumnezeu ca bucuria crestineasca a Sfintei Sarbatori a nasterii Domnului nostru Iisus Hristos sa patrunda in toate familiile, in toate casele si ca lumina stelei calauzitoare sa lumineze toate sufletele in aceste sfinte zile. Sarbatori fericite, cu bogatie de haruri ceresti si sfanta bucurie intru marita sarbatoare a nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos!”
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.