Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Prima întâlnire dintre religie și știința modernă, petrecută în secolul al XVII-lea, a fost una amicală. Cea mai mare parte dintre fondatorii revoluției științifice erau creștini pioși, convinși că, în activitatea lor, studiază opera Creatorului. În secolul al XVIII-lea, numeroși oameni de știință credeau într-un Dumnezeu care făurise Universul, dar nu-l mai vedeau ca pe o persoană divină care intervine în mod activ în lume și în viața omului. În secolul al XIX-lea, anumiți oameni de știință erau deja ostili religiei, cu toate că Darwin însuși susținuse că procesul evoluției, nu însă și detaliile și particularitățile speciilor, a fost proiectat de către Dumnezeu.
În secolul al XX-lea, interacțiunea dintre religie și știință capătă multiple forme. Noile descoperiri științifice au repus în discuție idei religioase clasice. În replică, unii autori au venit în apărarea doctrinelor tradiționale, alții au abandonat complet tradiția, iar ceilalți au reformulat, în lumina științei, concepte vechi și îndelung susținute. Intrând în noul mileniu, această problematică suscită un nou interes printre oamenii de știință, teologi, jurnaliști, ca și în rândul marelui public.
Știința și religia sunt adeseori percepute ca niște inamici angajați într-o confruntare mortală. Susținători din ambele tabere continuă cu îndârjire lupta, incitați în special de tema evoluției. Dacă, însă, știința și religia sunt considerate ca fiind străine una de alta, ocupând domenii separate și ținându-se, fiecare, la o distanță respectabilă de cealaltă, acest conflict poate fi evitat.
La baza religiei nu stau descoperirile științifice, ci revelațiile, nu stau teoriile științifice, ci dogmele, nu stau adevărurile demonstrate, ci dreapta credință. Dar chiar și la baza științelor exacte stau adevăruri nedemonstrate (axiome), doar că acestea sunt acceptate de toți ca fiind evidente. Și nu numai începutul (baza) științelor este nedemonstrabil, ci și sfârșitul lor. Fizicianul W. Heisenberg (1901 - 1976), întemeietor al mecanicii cuantice, cel care a formulat relațiile de incertitudine, laureat al premiului Nobel, spunea: ,,Prima înghițitură din paharul științelor naturii te face ateu; la fundul paharului, însă, te așteaptă Dumnezeu”. Cu mult înaintea lui, filosoful și naturalistul Roger Bacon (1214 - 1292) spunea aproape același lucru: ,,Puțină știință duce la ateism; dar multă știință duce mintea la cunoașterea lui Dumnezeu”.
Într-un discurs, chimistul și biologul francez Pasteur (1822 - 1895) spunea:
,,Ce este dincolo de această boltă înstelată? Alte ceruri înstelate! Fie! Și dincolo? Mintea omenească, mânată de o nebiruită putere, nu va înceta niciodată să întrebe: ce este dincolo? ... Când această cunoaștere a ceea ce este mereu dincolo pune stăpânire pe priceperea omului,
nu-i rămâne nimic altceva decât
să-și plece genunchii ”.
Și într-adevăr! Ce este dincolo de viteza luminii? Ce este dincolo de 0 grade Kelvin? Ce este dincolo de haos? Și, mai ales, ce este dincolo de moarte? Există unele limite, dincolo de care materia nu se mai explică prin materie, legile exacte (obiective) devin relative, neadevărate, iar credința dreaptă (dar subiectivă) devine absolută, adevărată.
Știința are limitele ei, dincolo de care nu mai poți înțelege nimic decât dacă-L accepți pe Dumnezeu în calitate de Creator. Tot așa, viața are limitele ei, dincolo de care nu mai poți trăi fericit decât dacă-L primești pe Dumnezeu ca și Mântuitor. Omul religios, ca și omul de știință, trebuie deci să treacă de bariera cuvintelor și gândurilor, precum: ,,este imposibil să ...” . Iată chiar îndemnurile lui Hristos: ,,Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide” (Matei 7,7) ... ,,Îndrăzniți. Eu am biruit lumea” (Ioan 16, 33). ,,Cele ce sunt cu neputință la oameni sunt cu putință la Dumnezeu” (Luca, 18, 27).
Se poate spune că știința își pune întrebări cu privire la relațiile de cauzalitate dintre evenimente, în timp ce religia caută să cunoască sensul și finalitatea vieților noastre. Cele două modalități de interogare ne oferă, în acest fel, perspective complementare asupra lumii, distincte și independente, fără ca între ele să existe vreun conflict. Însă, nu puțini sunt astăzi cei care caută un parteneriat mai constructiv. Aceștia consideră că știința pune întrebări la care nu poate răspunde singură. De ce există un univers? De ce este el dominat de o anumită ordine? Este rezultatul unui plan inteligent? Participanții la acest tip de dialog sunt conștienți de limitele domeniului lor de competență și nu pretind că dețin toate răspunsurile.