Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Google și Facebook sunt două programe care au intrat în cotidianul utilizatorilor, indiferent de vârsta acestora, dar cu precădere a tinerilor. Acasă, pe mijloace de transport, facilitățile acestor pagini de „socializare”, dar nu numai de socializare, înlocuiesc mijloacele de comunicare și de informare clasice, facilitând diversificarea timpului la dispoziţia abonaților. Aceste afirmații despre Google și Facebook par a fi normale, doar că în spatele lor se ascund adevăruri care pot fi, dacă nu triste, măcar interpretabile, interferându-se cu viața noastră personală.
Capacitatea de stocare a datelor acestor doi coloși și posesori a unor algoritme extrem de sofisticate pot crea profilul virtual al oricărui utilizator. Ei pot să identifice cercul nostru de prieteni și cunoscuți, conținutul comunicărilor efectuate, produsele cumpărate și dorite, mediul economic și modul de interpretare a datelor acestora, pretențiile noastre materiale sau spirituale, depozitându-le în serverele lor ultra performante, indiferent de cantitate cuvintelor folosite, cantității de informații preluate sau timpului de accesare a paginilor. Se cunoaște scandalul din ultima perioadă cu deținătorii acestor baze de date, care au afirmat că datele sunt inaccesibile altora și nu sunt utilizate în anumite scopuri și nu sunt folosite pentru a câștiga bani.
Analiștii acestui domeniu spun că practic trăim într-o „dictatură digitală”. Au fost dedicate temei, intervenții multiple, arătându-se că simpla purtare a unui telefon mobil, fără a fi folosit, intrând posesorul într-un magazin, de exemplu, de pantofi, cu un prieten doritor să cumpere niște încălțăminte, peste scurt timp, pe paginile de Google sau Facebook ale însoțitorului vor apărea reclame cu pantofi. Același lucru vorbind cu cineva despre o anumită boală, vor apărea oferte de medicamente folosite în acea boală. Chiar dacă nu deschidem telefonul mobil, ni se poate urmări traseul pe care îl petrecem într-o anumită perioadă și ne pot fi ascultate convorbirile.
Performanța programelor utilizate de operatorii de date este atât de mare încât din analiza cuvintelor folosite mai des în convorbirile sau scrierile noastre, să se construiască profilul mental al nostru și în consecință să ni se inducă acele informații care convin/nu ne convin într-o anumită perioadă și într-o anumită conjunctură.
Amnesty International, organizație neguvernamentală internațională care are țelul de a promova drepturile omului, mai ales cele menționate în Declarația Universală a Drepturilor Omului a ONU, referindu-se la Cambridge Analytica, o companie americană care a obținut datele a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook, menționează că aceste date le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia utilizatorilor și de a le influența votul în favoarea lui Donald Trump, sau în Marea Britanie, cazul Brexit. Cambridge Analytica este menționat ca posibil intervenient și în alegerile din România ultimilor cinci ani. În Statele Unite ale Americii, datele personale sunt considerate un produs, deci pot fi valorificate (vândute), dar nu și în Europa.