Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Moment istoric la Catedrala Episcopală
Zilele trecute am avut parte de un moment istoric pentru Baia Mare. Construcţia Catedralei „Sf. Treime” a ajuns într-o etapă care leagă tot ce s-a făcut până acum, şi care va susţine ceea ce se va face de acum încolo. Catedrala va deveni o atracţie nu doar din punct de vedere spiritual ci şi pentru cei care vor să vadă oraşul de sus, pentru că se amenajează un spaţiu de belvedere.
Maramureşul este un exemplu pentru întreaga Românie pentru lucrurile trainice, făcute din suflet pentru generaţiile următoare. Iar Catedrala „Sf. Treime” din Baia Mare este cel mai bun exemplu în acest sens. Peste tot în ţară, Maramureşul este pomenit şi pentru curajul de a construi o adevărată capodoperă arhitecturală, pentru că nicăieri în altă parte oamenii nu au răbdare să pună cărămidă peste cărămidă în construcţia unei catedrale.
La 10 ani de la sfinţirea demisolului, 80% din lucrările de construcţie a Catedralei sunt finalizate. Dar trebuie ştiut că zilele trecute am traversat un moment istoric, pentru că s-a ajuns într-un punct care coagulează tot ce s-a făcut până acum, şi care va susţine ceea ce urmează. Mai exact, constructorii au făcut un adevărat maraton, turnând beton o zi întreagă pentru a fi totul compact şi să reziste la greutatea cupolei ce urmează a fi ridicate.
Ca de fiecare dată când este un eveniment important, a fost prezent şi PreaSfinţia Sa Justin Sigheteanul, arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe a Maramureşului şi Sătmarului, care a urcat până la cota 38 pe Catedrală, pentru a vedea lucrările şi pentru a discuta cu specialiştii aspectele ce ţin de detalii.
„Cu ajutorul lui Dumnezeu am ajuns la etapa cea mai importantă, şi anume, turnarea inelului de la cota 38 de metri. Este o etapă în care se toarnă în 24 de ore circa 100 de metri cubi de beton. Peste acest inel se va construi pasajul belvedere de 4,5 - 5 m, de unde se va vedea oraşul. De asemenea, tot de aici, în interior se va putea privi în spaţiul Catedralei. Iar peste această zonă de belvedere se va construi cupola, care va avea o înălţime de aproximativ 18 - 20 m, şi crucea care şi ea va avea 20 de metri. Suntem într-un moment frumos, binecuvântat de Dumnezeu. Este o mare bucurie, dar a fost şi este o mare dificultate să se urce materialul la această înălţime. Este cea mai grea etapă din construcţia Catedralei, urcarea materialului la cota plus 38 metri. Macaraua nu mai ajunge deja, de aceea trebuie să aducem o macara de 80 de metri, pentru că cea de acum are 40 de metri. Vom continua lucrările şi dacă ajută Dumnezeu, la sfârşitul anului viitor să putem să punem crucea în vârful Catedralei. Aceasta este ţinta dacă este şi Dumnezeu de acord cu noi şi ne va ajuta, şi cei care ne sprijină, autorităţile şi credincioşii care sprijină lucrările la Catedrală, vom atinge această ţintă. Să ne ajute Dumnezeu să reuşim!”, ne-a explicat P.S. Justin.
L-am întrebat şi dacă din perspectiva specialiştilor sunt grele următoarele etape: „Din punctul de vedere al proiectării, totul este în regulă. Dificultatea este la execuţie, pe umerii firmei Gricom, a domnului inginer Buda şi a muncitorilor care lucrează. După ce dă îngheţul, oprim lucrările, şi dacă timpul se încălzeşte, reîncepem undeva prin februarie. Era absolut necesar să se toarne încontinuu betonul pentru această etapă, tocmai pentru ca placa să fie compactă, să nu existe fisuri. Este foarte importantă această placă, pentru că ea sprijină cupola Catedralei şi face legătura cu corpul Catedralei. S-a lucrat foarte mult pe această porţiune, deşi aparent, de jos părea că lucrările stau pe loc. Dar se lucra în interior, unde se ţesea fierul pentru această turnare. Fără exagerare, este un moment istoric, pentru că această etapă este decisivă pentru ceea ce va urma”, a adăugat P.S. Justin.
Am vorbit şi cu Dorel Cordoş, arhitectul Catedralei despre această etapă a lucrării:
„Cota 38 - 40 m este o etapă foarte importantă din construcţia Catedralei. Fiindcă, practic aici se încheie lucrarea în sensul că ce a fost complex s-a terminat, iar acum începe lucrarea pe verticală, turnul. Din punct de vedere arhitectural, este mai simplu ce urmează, dar din punctul de vedere al constructorului este mai complicat pentru că este vorma de înălţime mare. Dar de acum, prin zvelteţe, Catedrala începe uşor-uşor să-şi arate valoarea arhitecturală şi să intre în dialog cu oraşul. Abia de acum se va vedea acest lucru”.
Ce vi s-a părut cel mai greu din toată arhitectura Catedralei?
„Cea mai grea mi s-a părut tocmai această cotă la care ne aflăm astăzi. Zona de la plus 24 m până la plus 38-40 m este cea mai complicată. Pentru că de la o lăţime şi o lungime relativ mare, acum a trebuit să îngustăm lucrarea ca să formăm o platformă de înălţare. Este tocmai trecerea de la larg la îngust, care trebuie să susţină turnul.Noi am încercat prin arhitectură să venim şi în întâmpinarea oraşului prin acest spaţiu de belvedere. În acest fel, Catedrala va deveni un punct de atracţie nu numai spiritual, ci şi civil şi turistic, de a atrage oamenii care vor să vadă oraşul de sus”.
Dorel Cordoş, arhitectul Catedralei
„S-a lucrat foarte mult pe această porţiune, deşi aparent, de jos părea că lucrările stau pe loc. Dar se lucra în interior, unde se ţesea fierul pentru această turnare. Fără exagerare, este un moment istoric, pentru că această etapă este decisivă pentru ceea ce va urma”.
P.S. Justin