• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 21 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 13 Iunie , 2011

Miza reorganizarii Romaniei: Banii!

* Reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei a ajuns intr-un punct foarte important. Trebuie facuta! Nu pentru vrerea cuiva. Ci pentru ca noua arhitectura a Europei spre o astfel de organizare se indreapta. Va exista o Europa a regiunilor, nu a tarilor, ci a unor unitati administrativ-teritoriale care vor raspunde mult mai bine nevoilor cetatenilor. Asta e teoria! In practica, lucrurile stau altfel. Zilele trecute, presedintele Traian Basescu a anuntat reorganizarea Romaniei. Mai mult, presedintele a prezentat o harta cu cele opt judete rezultate dupa redesenarea teritoriala a tarii. De la prezentarea presedintelui s-au iscat discutii interminabile. Politicienii au iesit la rampa cu declaratii pro si contra. Partidele au pareri diferite, iar guvernul are o varianta cu mai multe judete. Pe parcursul a doar doua zile a fost o adevarata nebunie. Mai multe harti au aparut sau au disparut, mai multe pareri, mai autorizate sau mai putin autorizate au facut ca un demers corect sa fie luat in deradere. GAZETA de Maramures este una din publicatiile maramuresene care in decursul anilor a publicat materiale pe tema reorganizarii Romaniei. Chiar daca pare o lipsa de modestie, materialele noastre au fost studiu de caz pentru unii politicieni, sau materiale pentru interpelari, dezbateri. Consideram ca ne-am facut mai bine datoria fata de maramureseni decat multi dintre politicienii din nord. Din pacate indolenta, nepriceperea, nepasarea, interesul personal au decis ca nordul tarii sa intre intr-un con de umbra, in izolare, ce se va adanci pe masura ce Romania va trece la masuri ce duc la modernizarea statului. Acest material este o analiza a ceea ce s-a dezbatut in ultimele zile, dar si a faptelor care s-au consumat in urma cu mai multi ani si au marcat, probabil, acest tinut fabulos al Maramuresului. Sunt multe pareri pe care vom incerca sa le expunem, dar si unele concluzii la care am ajuns noi in urma anilor de dezbatere mediatica a acestui subiect. Trebuie sa spunem ca anuntul presedintelui este corect. Romania trebuie sa se reorganizeze din punct de vedere administrativ si teritorial. Ne obliga criteriile de aderare la UE. Ne obliga modul in care sunt organizate tarile la cere ne raportam in permanenta. Ne obliga chiar si istoria tarii noastre. In 1968 a avut loc redesenarea Romaniei. Au aparut actualele judete care au fost impuse de comunisti dupa criterii ale intereselor personale. Nu s-a tinut cont de realitatile geografice, culturale, istorice. S-a taiat in carne vie, au avut loc drame multe si dureroase. Au fost romani care au trebuit sa se mute, mai ales intelectuali, dar si muncitori. Au fost romani care s-au sinucis, care au divortat, care si-au luat lumea in cap. Au fost romani, cei mai multi, care au inceput din nou sa isi cladeasca o existenta. Dramele de atunci ne urmaresc si acum. Copiii unora care au fost nevoiti sa se mute la zeci sau sute kilometrii de vatra lor, de la tara, la oras, intre patru pereti, de la o pozitie sociala sigura si confortabila, la o existenta anonima in orasele ce urmau sa fie dezvoltate industrial. Una din ratiunile pentru aceasta impartire in cele peste 40 de judete a fost dezvoltarea industriala a unor regiuni, orase, orasele. S-a spus ca se doreste o dezvoltare unitara a tarii. In teorie suna bine, in fapt a urmat ce vedem peste tot. Baronii locali de atunci, activistii comunisti, au stiut sa indrepte investitiile spre zonele lor de influenta. Care nu seamana cu cele de acum, dar principiul este acelasi. Sa le fie bine la o seama de oameni. Ei si familiile lor, rudele, prietenii. Incet, incet, mai multe orase s-au dezvoltat disproportionat de mult fata de restul unitatilor administrative din judetul respectiv, iar povestea cu dezvoltarea unitara a Romaniei a ramas o poveste. Chiar daca s-a construit mult, s-a construit prost si dupa cum a dictat interesele nomenclaturii comuniste. La Revolutia din 1989 multi dintre intelectualii romani au crezut ca va urma o reasezare a Romaniei in limite administrative normale, firesti. Discutii cu privire la o reimpartire a tarii au avut loc de pe vremea cunoscutului Octav Cozmanca. La inceputul anilor 90 se discuta acest subiect. Unii dintre politicienii importanti de acum au luat parte la aceste discutii care nu au dus la nimic. Nu a indraznit nimeni sa redeseneze Romania dupa niste criterii corecte. Pe de alta parte, se stia de faptul ca demersurile facute spre institutiile europene vor duce spre modificari importante in administratia Romaniei, mai devreme sau mai tarziu. De aceea, probabil, fiecare guvern postdecembrist a ezitat in a lua masuri dure in acest sens. Pentru a inchide gura europenilor, s-a hotarat infiintarea unor ONG-uri, numite Agentii de Dezvoltare Regionala. O structura fara personalitate juridica, dar care ar fi trebuit sa duca, dupa cum spune si titulatura, spre o dezvoltare a regiunii respective. Au fost infiintate opt astfel de Agentii. Maramuresul face parte din Agentia de Dezvoltare Regionala N-V (ADR), alaturi de Cluj, Bihor, Salaj, Satu Mare, Bistrita-Nasaud. GAZETA de Maramures a spus de mai multe ori un fapt pe care multi, cel putin oficial, nu doresc sa il comenteze. Cand au fost infiintate aceste Agentii, pe regiunea de N-V, centrul regional a fost fixat in Baia Mare. Timp de o zi am fost cel mai important oras al regiunii. La presiuni politice, parlamentare si din cauza unor slabiciuni omenesti, s-a semnat ca aceasta capitala de regiune sa se multe in Cluj. Politicienii maramureseni au fost slabi si au dat viitorul judetului pe cine stie ce. Acum ne lovim de aceasta problema! Unii ar spune ca in Cluj e firesc sa fie capitala. Atunci, Clujul era un puternic centru universitar, avea istoria care impune respect, dar din punct de vedere al infrastructurii pentru afaceri, pentru producerea de afaceri, de proiecte, ratiunea de a exista ADR, Baia Mare statea mai bine. Ce s-a intamplat in anii care au trecut de la momentul ratat de Baia Mare? Au crescut centrele de dezvoltare regionala. Nu numai in ADR N-V, ci peste tot. Desi aceste agentii au fost infiintate pentru a reduce disparitatile intre orasele importante ale judetelor din componenta, s-a intamplat invers. S-a marit decalajul intre orase. Vezi Baia Mare-Cluj. Ca exemplu „la zi”. Se tot vorbeste de PIDU, de faptul ca Baia Mare a primit 10 milioane de euro pentru dezvoltarea unor proiecte, dar Clujul a primit 80 de milioane de euro. Dintr-un condei! Iar cel care a facut aceasta miscare conduce inca… Ce nu s-a putut ca primar, iata ca se poate ca inalt demnitar. In primii ani de existenta a ADR-urilor banii ar fi trebuit sa fie directionati de aceste structuri prin proiecte etc. Dupa ce a ajuns inalt demnitar, politicianul care a inovat acest concept de reducere a disparitatilor intre judete, a dispus ca fondurile, destul de mari, sa fie impartite dupa criterii arbitrare, prin ministere, etc. Foarte pe scurt, cam acesta este tabloul pictat de interesele unora sau altora. De asta Maramuresul a ramas izolat, nedezvoltat, cu o resursa umana, calificata, exceptionala, dar neutilizata si cu slabi politicieni, reprezentanti ai maramuresenilor care nu au facut nimic pentru nordul tarii. Sa mai spunem ca si guvernul Tariceanu a incercat reorganizarea, dar a dat dovada de aceeasi slabiciune ca celelalte guverne, respectiv problema maghiara. UDMR, o formatiune politica interesanta ca si constructie, a urmarit interesele maghiarilor din Romania in toti cei 20 de ani de democratie. Nu ar fi ceva rau, dar din multe puncte de vedere s-a facut mult rau, tarii in general. Cand a fost instalat la conducerea UDMR, actualul presedinte, Kelemen Hunor, a spus ca a mai ramas de rezolvat reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei. Ceea ce se intampla se pare in aceasta perioada. Primul semnal a fost dat chiar de UDMR cu propunerea sa. Harta udemerisa a avut un punct sensibil. Asa zisul Tinut secuiesc cuprins intr-o regiune compacta. Reactiile firesti, mai ales ale ardelenilor, au fost cum ca este primul pas spre o autonomie a celebrului tinut care nu exista. Dupa o perioada de acalmie, presedintele a vorbit de necesitatea modificarii Constitutiei, printre modificarile anuntate a fost si reorganizarea. Dar in timp nu s-a mai auzit nimic. Motivul ar fi ca modificarea Constitutiei este un proces complex, care necesita dezbateri publice, referendum si altele, iar timpul preseaza ca si UE. Romania trebuie sa se alinieze statelor din UE din punct de vedere al teritoriului. Legat de acest aspect, in Europa sunt mai multe modele de reorganizare administrativ-teritoriala. Cel mai des invocate sunt modelul german si cel francez. Dar Germania este un stat federal, iar landurile din componenta sunt regiuni mari. In Franta sunt structuri administrative ca judetele noastre, de o marime mai mare. Pana spre 2 milioane de locuitori. Contrar celor ce se spune in acest moment, in Hexagon sunt probleme cu aceste structuri administrative. Dar dintr-un motiv ce tine de politica de stat. Actuala conducere a Frantei a luat din taxele ce reveneau regiunilor, a avut loc o centralizare. La fel s-a intamplat in Ungaria, la fel este in Romania. Probabil, noi nu ar trebui sa luam ca model aceste tari (Germania, Franta), motoarele UE. Ar trebui sa ne raportam la state din jur. Polonia are voievodate si merg bine. Un model de urmat. Revenind la problema maghiara, UDMR a reusit ca in orice varianta aparuta pe piata, sa aiba tinutul secuiesc intact. Doar PSD a venit zilele trecute cu o varianta in care Muresul este lipit de Maramures, Bistrita-Nasaud si Satu Mare. Varianta guvernului si a presedentiei este pe structura ADR-urilor. S-ar numi judet si mai departe nu se stie ce s-ar face. Maramuresul ar fi cu Satu Mare, Salaj, Bistrita-Nasaud, Bihor, Cluj. Adica ce este acum. Cine ar fi castigat? Evident, Cluj si Bihor. Intre cele doua judete exista o colaborare statornicita in decursul anilor si care a avut ca scop, printre altele, scoaterea Maramuresului din toate cartile dezvoltarii. Pe cale de consecinta s-ar intampla la fel intr-un judet mare in care capitala ar fi la Cluj. Teoria conspiratiei vor spune unii, dar realitatile din teren dau dreptate vocilor care spune toate acestea. Varianta guvernamentala are o explicatie. Nu se mai umbla la Constitutie, sub pretextul ca trebuie sa ne pregatim pentru absorbtia fondurilor care vin din partea UE si nu mai este timp pentru dezbateri… Este un punct de vedere, dar Europa este structurata pe regiuni, iar mai devreme sau mai tarziu, tot va trebui sa ne aliniem tendintei generale. Cea mai viabila forma de organizare teritoriala europeana este o regiune cam de marimea a doua-trei judete de la noi. Cam la un milion si ceva de locuitori. Evident ca sunt extremele, in care noi suntem la cea minima si nefunctionala. In concluzie, este nevoie de reorganizare, dar intr-un fel care sa nu starneasca patimi, dar nici sa favorizeze aceleasi orase, judete. In varianta care exista, disparitatile intre judete se vor mari, in loc sa apropiem dezvoltarea oraselor romanesti. Probabil, o structura administrativa din doua judete ar fi buna. La noi, Maramures cu Suceava si de mers pe firul Carpatilor, de exemplu, Bacau cu Covasna etc. S-ar evita rascolirea sensibilitatilor majoritatii si s-ar ajuta judetele mai sarace. Dar este nevoie de politicieni care sa lupte pentru asa ceva. Macar sa incerce. Miza reorganizarii sunt fondurile care vor veni. Cine va fi in fata, va trai bine, restul cum se va nimeri. Daca nu va avea loc o reorganizare discutata, aprobata de populatie in cunostinta de cauza, validata de referendum etc. in 2020, UE va cere Romaniei sa se reorganizeze dupa structurile europene. Regiuni de peste un milion de locuitori. Ar fi o alta distractie, alti bani, deoarece reorganizarea costa, dar nu prin faptul ca se schimba buletin si placute de inmatriculare, ci vor disparea structuri birocratice dintr-o parte si se vor ingrosa in centrul regional. Vor fi alte drame ale multor romani ca si in ’68. O parere „In practica, regionalizarea Romaniei este doar pe hartie. Fiecare judet sau comunitate locala lupta pentru propriul interes, competitia interregionala nu exista, iar proiectele majore ale Romaniei sunt stabilite la Bucuresti. Dar regiunile de dezvoltare exista, si este tot mai evident faptul ca, limitele acestora functioneaza ca orice limite teritorial-administrative la orice nivel. Interventiile realizate sunt pentru dezvoltarea principalelor comunitati urbane ale regiuni ca motor de dezvoltare economica si sociala, accesabilizarea intre aceste comunitati, sustinerea polarizarii acestora in cadrul regiunii, eliminarea disparitatilor intraregionale, si exemplele pot continua. Ca un exemplu, intre municipiile Oradea, Baia Mare, Satu Mare, Bistrita exista o anumita specializare functionala, care impreuna pot conduce la o dezvoltare integrata a regiunii nord-vest in viitor. Daca discutam de fenomenul regionalizarii, categoric el trebuie continuat, cu o constructie institutionala si teritoriala care sa intareasca rolul regional din perspectiva dezvoltarii policentrice. Daca trebuie continuat in aceeasi directie ca pana acum sau nu, la baza este necesar sa existe o analiza integrata la nivel social, teritorial, economic, administrativ sau social. Decizia trebuie sa apartina comunitatilor, iar implementarea efectiva sa inceapa in anul 2020. Nu este nici usor si nici fezabil sa dezvolti o noua regionalizare in perioada 2011-2013. Acest lucru implica relocari importante de resurse umane, modificarea strategiilor actuale de dezvoltare ale fiecarei comunitati, perspective economice noi pentru mediul privat. Daca decizia va fi una pripita, probabil si perioada urmatoare va fi la fel de ineficienta in relansarea economica a Romaniei, inclusiv absorbtia fondurilor structurale”, a spus Radu Bolchis, director proiecte in Primaria Baia Mare. O alta parere „Datorita experientei cu fondurile structurale cand se spunea clar, fondurile se vor imparti astfel incat sa se reduca disparitatile intre regiuni. Dupa sase-sapte ani, clar, acest lucru nu s-a produs si nu s-a sesizat nimeni. Scopul nu a fost atins. Daca actuala impartire in regiuni sau cum ii va spune va face teoretic intr-un fel, iar practic altfel, adica criteriile de alocare a banilor nu se vor urmari corect, rezultatul va fi tot cresterea disparitatilor intre noile regiuni. Adica desteptii vor dribla toate regulile si vor aduce bani la regiunea sau orasul lor, iar prostii vor fi si mai prosti. Pentru Baia Mare nu exista decat doua variante: prosti am fost, prosti am ramas, ori ne desteptam si nu vom mai fi perdanti. Daca ramanem prosti, daca reorganizarea nu se face pe idea cifrelor cheie europene, in 2020 va fi nevoie de o noua reorganizare teritoriala, iar atunci vom fi si mai mici si mai prosti si mai saraci”, a spus Petre Mitru, unul dintre scriitorii de proiecte baimareni. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.