• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 28 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Mai , 2007

Miza privatizarii SC Drumuri si Poduri SA

Anul viitor trebuie „improspatata” o afacere de peste 100 de miliarde de lei vechi privind serviciul de intretinere si reparatii la drumurile judetene. Coincidenta sau nu, in Consiliul Judetean s-a lansat ideea privatizarii SC Drumuri si Poduri, care se bucura de 9 ani de un contract prin atribuire directa. Privatizarile similare in judetele vecine au fost „cu cantec”, iar impartirea parerilor din Maramures prevesteste un adevarat „concert”. Consiliul Judetean Maramures (CJ) patroneaza societatea Drumuri si Poduri (SCDP), ce are 400 de angajati, o retea cu puncte de lucru in tot judetul, care a incheiat ultimii ani in conditii profitabile si, nu in ultimul rand, care a avut in ultimii doi ani investitii de circa 20 de miliarde. Recent, consilierul judetean Mircea Radu Munteanu a lansat ideea demararii demersurilor de privatizare a societatii, avand ca principal argument faptul ca din 2008 nu va mai fi permisa incredintarea directa a lucrarilor la drumuri. S-a referit la faptul ca din 1998, SCDP beneficiaza de un contract prin atribuire directa privind serviciul de intretinere si reparatii a drumurilor judetene. Contractul expira anul viitor, deci se anunta o licitatie cu miza anuala de peste 100 de miliarde, punct din care se pot lansa deja orice fel de speculatii si teorii, mai ales ca povestea este condimentata deja cu ideea privatizarii. Se tulbura asfaltul Directorul executiv al Directiei Tehnice din cadrul CJ, Vasile Span, este ingrijorat din perspectiva tulburarii apelor la societatea din subordinea CJ: „m-a luat prin surprindere propunerea de privatizare. Este una dintre cele mai competitive societati din Maramures. Nu pot sa ma pronunt daca e necesara sau nu privatizarea, dar la cat ne este de ajutor aceasta societate pot sa ma pronunt. Daca ar fi dupa mine, categoric as pastra-o asa cum este. Dar eu sunt foarte mic in ecuatia aceasta. Natura ne-a pus in dificultate aproape in fiecare an, ori avand o unitate de talia acesteia, cu utilaje, cu oameni specializati, ne permitem din postura de proprietar sa spunem du-te si fa, rezolva chestia de acolo. Ori, daca nu mai este a noastra, o sa vina sa spuna da, ma duc, dar banii jos. Asta indiferent daca situatia e de criza, gen alunecare de teren sau inundatie. Ma ingrijoreaza o situatie de genul de a nu avea aceasta unitate la dispozitie si sa fim la mana oricui. Asta in conditiile in care niciodata n-am avut un fond substantial pentru situatii de genul acesta. Insa pana acum, toate le-am rezolvat avand aceasta unitate. Ei sunt foarte bine organizati in teritoriu si acopera teritoriul, si ca forta de munca, si ca statii de producere a asfaltului, au laborator, au de toate. Ori daca vorbim de asfalt, tehnologic vorbind, asfaltul se poate transporta la maxim 35 km”, sustine Span. Directorul SCDP, Victor Marina, este constient ca pe viitor nu vor mai exista contracte prin atribuire directa, insa din felul in care este organizata societatea este optimist ca se pot castiga licitatiile de reparatii si intretinere: „Nicio lucrare de executie n-am avut-o prin atribuire directa, tot ce am castigat a fost prin licitatii. Cand ne-am infiintat, in ’98 a fost acel contract pe 10 ani pentru intretineri si reparatii. Pentru ca anul viitor expira contractul, acum se scoate un caiet de sarcini pe care CJ il va scoate la licitatie pe urmatoarea perioada de 5 – 8 sau poate 12 ani. Si atunci, participam noi, participa si altii si cine castiga licitatia onoreaza contractul”. Fiasco la vecini Scepticismul directorului Victor Marina privind avantajele unei posibile privatizari se bazeaza pe situatiile similare petrecute in judetele invecinate: „sunt discutii, incepute de domnul Munteanu probabil pentru ca dansul are ceva reminiscente de cand a fost intr-o structura de privatizare. Dansul probabil a ramas cu vechea iubire, numai ca vechea iubire nu a prea fost de folos pentru ca din cate se stie nu au fost de succes privatizarile din Maramures. Pentru societate, nu stiu daca-i benefica privatizarea. Din experienta de pana acum a colegilor nostri din zona (Salaj, Satu Mare), nu se poate spune ca au fost privatizari de succes in sensul ca din 500 de angajati au ramas 150 – 200 de oameni, nu prea au mai avut lucrari etc. E greu sa construiesti ceva si foarte usor sa darami. Nu stiu daca exista vreo societate in Maramures care are o retea ca baza de productie si specialisti ca a noastra. Noi acoperim toata reteaua de drumuri, cu personal, utilaje, dotari si puncte de lucru. Avem puncte de lucru la Leordina, la Feresti, Cavnic, Ardusat, Targu Lapus, Baia Mare. N-am auzit ca ar fi cineva interesat sa ia societatea. Pe noi nu ne-a contactat nimeni, probabil or fi dispusi ceva oameni de afaceri, dar pana acum nimeni nu mi-a facut curte”. Sa nu se creeze panica „Lansatorul” ideii de privatizare a societatii Drumuri si Poduri, Mircea Radu Munteanu, considera ca acum este momentul prielnic acestui pas: „de anul viitor nu se mai fac atribuiri directe la drumuri judetene pentru intretineri. Practic, societatea nu mai ramane cu marele avantaj de a lua toata intretinerea direct, care exista pana acum. Acum este o societate foarte atractiva. S-ar putea dupa ce intra intr-un sistem de concurenta sa-si mai piarda din atractivitate. Cand li s-a dat comanda s-au dus si au lucrat contra-cost. Credeti ca nu sunt societati suficiente care sa intervina cand stiu ca vor capata bani? Lucrarile de intretinere inseamna peste 100 de miliarde, deci, undeva la 40 – 50 % din cifra de afaceri. Cu siguranta, CJ isi poate pastra o parte din actiuni, deci ca idee poate fi si o privatizare partiala”. Munteanu spune ca a auzit de privatizarile similare din judetele invecinate, insa din postura de liberal pune mai mult accent pe partea de „eficienta” decat pe posibilul “impact social”. Desi teoria „liberala” nu se potriveste cu cea „social democrata”, la ultima sedinta de CJ, pesedistul Gheorghe Simon a sustinut propunerea liberalului. Insusi Munteanu a detaliat cele doua terorii, ceea ce ne da dreptul sa spunem ca reactia colegului sau pesedist a fost cat se poate de ciudata: „la judetele vecine care au privatizat societatile de drumuri a fost o concurenta foarte mare si se pot obtine sume importante pe actiuni si o capitalizare a firmei in sensul obligativitatii la niste investitii majore. Daca am luat in vedere posibilul impact social si scaderea numarului de angajati? Nu asta e problema! Problema e eficienta. Putem fi social-democrati si sa ne gandim la impactul social, dar daca esti liberal, te gandesti la eficienta activitatii. Sunt doua filozofii. Se spune ca privatizarile similare din alte judete n-au fost de succes? Lucrurile acestea se vor dezbate”. Cu toate acestea, Munteanu mai spune ca: „nu am primit semnale ca ar fi cineva interesat sa puna mana pe actiunile societatii, dar cred ca sunt foarte multe firme si probabil ar interveni si firme straine care ar putea produce o concurenta serioasa. Dar lansarea unei teme nu trebuie sa creeze niciun fel de panica. E un subiect care se poate opri”. Vom vedea… Privatizari scandaloase. Deocamdata, la altii... Privatizarea societatilor comerciale Drumuri si Poduri din alte judete a facut sa curga „rauri de cerneala”. Motivele? De exemplu, firma care a castigat licitatia pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni al SC Drumuri si Poduri SA Botosani, cu sediul inregistrat intr-o darapanatura in care mai sunt inregistrate si alte sereleuri, nu a depus niciun fel de balanta contabila de la infiintarea sa. Iar Consiliul de Administratie al Asociatiei Salariatilor din cadrul SC Drumuri si Poduri SA, care a participat la licitatie dar a pierdut, a contestat vehement modul in care s-a desfasurat aceasta. Si privatizarea societatii “Drumuri si Poduri” Braila a facut probleme conducerii CJ aproape un an de la organizarea licitatiei din cauza unui „razboi” surd intre ofertanti cu sustinatorii politici aferenti. Iar exemplele ar putea continua. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.