Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Miracolul luminii” în desenele lui Iulius Podlipny
Prof. universitar
Nicolae Suciu
Sâmbătă, 11 martie
Continui periplul expoziţional în Muzeul de Artă din Timişoara şi trec pragul Expoziţiei cu caracter retrospectiv Iulius Podlipny, luând ca postulat, ca o cheie a vizitării expoziţiei, următorul citat:
„Vine o vreme când, privindu-ne în oglindă, în proprii noştri ochi, va trebui să dăm un răspuns, să facem o socoteală. Arta cere abandon, o dăruire. A te aşeza în faţa unei coli albe, ce anunţă întâlnirea cărbunelui cu hârtia, echivalează cu momentul naşterii lumii. Nimic şi nimeni nu are dreptul atunci de a tulbura acest moment aproape sfânt”.
Citatul redat de pictorul Constantin Flondor, în februarie 2013, face parte din moştenirea spirituală a învăţăturilor lui Iulius Podlipny şi primeşte în mintea discipolului o tot mai profundă calitate de atelier.
Expoziţia organizată fără cusur, în sălile spaţioase şi luminoase ale mu-zeului de artă timişorean, este însoţită de un reprezentativ album, prefaţat de criticul de artă Coriolan Babeţi, oferă o imagine complexă a ceea ce a însemnat arta şi destinul artistului în acest spaţiu european, de-a lungul a peste nouă decenii. Eram elev al Liceului de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi, în 1975, când a poposit, în spaţiile expoziţionale generoase de la Palatul Culturii din Iaşi, Expoziţia Personală a lui Iulius Podlipny, itinerată de la Timişoara la Cluj şi apoi la Iaşi. Priveam cu uimire forţa expresivă a conte-ului în portrete şi compoziţii de dimensiuni mici, în care monumentalitatea construcţiilor plastice era orchestrată cu atâta rafinament, cum nu mai văzusem până atunci.
Toate desenele reprezentând atitudini şi stări dintre cele mai diverse, în desene reprezentând copii, femei, bătrâni, compoziţii apocaliptice cu scene câmpeneşti de dans şi muzică, a unor oameni infirmi, procesiuni funerare şi religioase, întregeau dimensiunea unei drame a existenţei umane. Artistul născut în 1898 fusese martor la cele două conflagraţii mondiale în care dramele şi grozăveniile de neimaginat ce se petreceau în societate, i-au marcat în mod decisiv creaţia.
Am descoperit atunci, ca şi acum, triumful luminii asupra întunericului ca în pictura icoanei, când lumina inundă şi pune stăpânire pe chipuri, obiecte, lucruri ce sălăşluiesc în taină, cu menirea de „a primi şi a dărui lumină”. Rigoarea şi precizia liniei de conte, din portretele reprezentate, alternează cu suprafeţele vaporoase, puse în valoare de granulaţia hârtiei de desen, declanşează imagini uluitoare ale virtuţilor de desenator ale maestrului. Lumina ce înconjoară figurile desenate, tivite parcă cu un fir nevăzut de aur, în compoziţiile savant construite cu procesiuni şi portrete sunt puse în valoare de cerul peisajelor brăzdat de imaginare aurore boreale ce dau o dimensiune nepământeană de început de lume.
După mărturisirea lui Henri Matisse, pictorul nu pare singur, lucrând, simte o „a treia mână”, când şi simte altfel puterea însufleţitoare a credinţei, o putere providenţială, divină în atelier.
A avut şi format numeroşi discipoli, ce-i păstrează o nemărginită admiraţie şi preţuire pentru calităţile de dascăl, cât şi profesionale, contribuie azi prin gândurile lor la un însufleţit eseu ce întregeşte albumul de artă, ce însoţeşte expoziţia retrospectivă. Sunt nume sonore ale artei contemporane româneşti cum ar fi: Ştefan Câlţia, Ciprian Radovan, Doru Tulcan, Viorel Toma şi Constantin Flondor, oprindu-mă doar la cei ce semnează confesiuni şi gânduri despre maestrul lor.
Sunt grăitoare de altfel, confesiunile pictorului Constantin Flondor, care sintetizează esenţa artei lui Iulius Podlipny: „Pentru profesorul, dar mai ales pentru artistul Podlipny, desenul era pictură. Scala de valori de la deschis spre negru devenea o paletă de culori.
Linia, sau tonul (valoarea) nu delimitează doar, ci comentează dialogul discret al legăturilor obiectelor cu mediul. Desenul înregistrează aerul. Născându-se din albul hârtiei linia apare, devine, se retrage”.
Date biografice:
Iulius Podlipny s-a născut în 12.04.1898 la Bratislava. În 1904, în urma unui accident de tren, îşi pierde braţul drept.
- 1907, în urma unui accident de tren, devine orfan, pierzându-şi tatăl.
- 1912, văduva şi cei şase copii se stabilesc la Budapesta. În 1917, urmează cursurile Academiei din Budapesta, secţia artistică, la clasa profesorului Réti István.
- 1918, în primul an de studiu, obţine ca premiul I o bursă de studii, pe timpul verii, la Baia Mare.
- 1918, frecventează Colonia de pictură de la Kecskemét şi este ales secretar al Sindicatului Tinerilor Artişti Plastici din Ungaria.
- 1926, se stabileşte la Timişoara unde, împreună cu pictorul Varga Albert, înfiinţează în atelierul lor o şcoală particulară de pictură.
- 1931 este invitat de istoricul Nicolae Iorga la Universitatea de Vară de la Vălenii de Munte. Organizează numeroase expoziţii personale şi de grup la Budapesta, Debrecen, Timişoara, Cluj, Bucureşti, Iaşi.
- 1934 este numit profesor la catedra de desen a Şcolii de Arte Frumoase din Timişoara unde va preda timp de trei decenii. Este distins cu numeroase ordine şi medalii în ţară şi în străinătate, iar în 1998 i se acordă titlul de cetăţean de onoare în urma expoziţiei comemorative Centenarul Podlipny.
Se stinge din viaţă la 15 ianuarie 1991, la Timişoara, la vârsta de 93 de ani.