Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 26 Septembrie , 2005
Miliardarul digurilor prabusite
La aproape 30 de miliarde de lei vechi se cifreaza suma “inghitita” pana acum de malurile Viseului, insa sute de case pot fi luate oricand de apa, iar o parte din lucrari au necesitat deja reabilitari! Din puhoiul de bani publici s-au aruncat cateva pietricele pe cativa metri de albie si s-au executat niste diguri din balast. Unde s-au scurs banii? Autoritatile locale sustin ca mai bine de jumatate din bani au ajuns, sub forma de comisioane, in buzunarele subantreprenorilor.
Lucrari executate noaptea sau, mai grav, la temperaturi scazute, diguri de protectie “permeabile”, lucrari de miliarde de lei luate de ape, alte miliarde pierdute in paienjenisul firmelor agreate… Asa sunt descrise doua dintre proiectele de amenajari de maluri din Maramures derulate sub “inaltul patronaj” al Directiei Apelor Somes Tisa (DAST). Desi cele doua obiective de investitii, Amenajarea rau Viseu in zona Petrova-Leordina, Valea Viseului (antreprenor general: REPCON, subantreprenori INTRACOM SA, AZ-COM SRL) si Regularizari si indiguiri ale raului Viseu-Viseu de Jos, Petrova (antreprenor: REPCON, subantreprenor SC SAMCIF SA) insumeaza aproape 30 de miliarde, rezultatul investitiei e aproape nul.
In Leordina, unele dintre “digurile de miliarde” s-au prabusit demult, fiind necesara refacerea lor, iar in Petrova se poate intampla oricand acelasi lucru.
Miliarde luate de apa
Desi amenajarea raului Viseu pe tronsonul Petrova-Leordina-Valea Viseului se cifreaza la peste 24 de miliarde, lucrarile au tinut in Leordina cat perioada de garante: 2 ani.
Stefan Gavriluti, primarul din Leordina, a rememorat intamplarile care l-au convins de calitatea lucrarilor platite din bani publici: “in urma cu doi ani au venit inundatiile si au dus vreo 400 de metri de dig. Au fost pagube la 200 de ha de terenuri agricole. Anul trecut, prin octombrie, l-am refacut noi, ca nu mai era in garantie. Digul lor era din balast. Pana la un loc era cu pietre, apoi doar cu balast. Proiectul a fost aproape 36 de miliarde, lucrarea s-a facut... cum s-a facut. Pe partea unde nu au fost pietre s-a prabusit. Am refacut aceeasi lucrare cu 50 de milioane.”
Desi a costat de cateva zeci de ori mai putin decat lucrarea derulata prin DAST, renovarile execute de Primarie inca rezista. Poate diferenta enorma dintre cele doua sume, dar si dintre calitatea celor doua lucrari ar trebuie sa le dea de gandit celor de la DAST (si nu numai lor, ci si celor platiti sa controleze calitatea lucrarii). Nu de alta, dar devizele semnate cu atata usurita de DAST au afectat bugetul public.
Calitatea lui Zoicas
Desi pe tronsonul Petrova s-au alocat mai multi bani, scenariul de la Leordina se poate repeta oricand. Alexandru Gaboran, viceprimarul din Petrova, declara ca: “Gheorghe Zoicas trebuia sa faca 1,4 km de dig. L-au facut din balast. Unul dintre consilieri e tehnician la DAST si mi-a spus ca nu l-au compactat, adica nu au tasat pietrisul. Daca n-ar fi vegetatia sigur era deja dus, dar vegetatia nu-i ceva solid pentru o viitura.
Or lucrat si la inceputul iernii. Turnau balast si il acoperau cu folie. La o cotitura au incastrat malul intr-o noapte. Aduceau piatra de la Sacel tocmai pentru ca-i departe, de la vreo 40 km, cand piatra exista si aici, la intrare in Bistra sau pe Crasna, la 9 km distanta.
Au firme preferate. Zoicas mi-a spus sa nu-i cer mult ca nu poate face, pentru ca la Bucuresti sunt doua firme care iau banii pentru lucrarile astea. Alea-s firme mari si au patru firme agreate in toata tara la care le da proiecte, dar le retine 20%. Apoi, constructorul mai ia 20%, apoi cel care lucreaza mai ia 20% si, din 40% din bani se face lucrul si pleaca. AZ-COM e prietenul lui Mircea Man.
Am fost si cu politia, pentru ca muncitorii lui Zoicas incarcau materiale borsenilor, sa mai castige cate un ban. Nu stiu daca au dus si din materialele de lucrari. Acum, in pericol ar fi cam 100 de case, drumul judetean de la Bistra, calea ferata... Nu au tasat deloc digul! O trecut de cateva ori cu rabele incarcate cu piatra, si gata. Da’ intr-o noapte o venit apa mare si o trecut prin dig ca prin strecura, unde era mai scund l-o rupt. Era de rasul lumii: apa mana, cartepilarul de la AZ-COM lua din alt loc si punea acolo....”
Unde-s miliardele?
Avand experienta celuilalt proiect de amenajare a malurilor raului Viseu, executat de SAMCIF si distrus in proportie de 30-40% in urma inundatiilor din 2001, autoritatile din Petrova s-au gandit sa apeleze la un aranjament financiar: sa renunte la lucrarile de amenajare a Vaii Marzei care strabate localitatea, iar o parte din bani sa fie folositi pentru terminarea lucrarilor de pe raul Viseu. Viceprimarul din Petrova a declarat ca s-au luat circa 3 miliarde de lei din fondurile alocate pentru dalarea Vaii Marzei: “erau bani tot de la DAST si i-au luat (AZ-COM, n.red.) in ideea sa contine lucrarea de pe Valea Viseului. Pe Valea Marzei trebuiau sa faca dalarea de 3 miliarde, dar au facut doar decolmatare. De restul de bani am cerut sa termine lucrarea si sa dea apa pe cursul vechi. Pana la urma au luat banii, au lucrat intr-o noapte si or zis ca s-or cheltuit toti… Apoi au zis ca lucreaza in amonte de pod. Or dus cateva rabe de piatra, le-or aranjat si s-or dus. El (Zoicas, n.red.) ne-a promis ca vine sa continue lucrarea, ca atunci s-a temut ca o sa-l sun pe director! Da’ asta a fost pana la receptie...
Am tot facut adrese sa aduca Viseul pe vechiul curs. De asta am acceptat sa ia aia 3 miliarde, dar… am ramas si fara una, si fara alta. Acum, Zoicas mi-a inchis telefonul, ca el a terminat lucrarea si nu-l mai intereseaza!”
Probabil ca odata receptionata si achitata lucrarea, subiectul nu mai prezinta interes. La fel cum se pare ca nu prezinta interes nici durabilitatea unor lucrari. Chiar daca acestea sunt platite din bani publici. Vom reveni.
Ce spune Zoicas?
Desi in actele DAST, AZ-COM este subantreprenor pe tot tronsonul Petrova-Leordina-V.Viseului, administratorul firmei, Gheorghe Zoicas sustine ca lucrarea cu probleme de la Leordina a fost executata de AGIFCO, desi acesta firma nu apare in acte: “eu am lucrat pe tronsonul de la Petrova si Valea Viseului, toata lucrarea asta a fost 14 miliarde, pe Leordina a lucrat AGIFCO. Eu n-am probleme pe lucrarile mele. Dupa o perioada, pe diguri se face vegetatie si acolo nu-s probleme. Cum sa fie numai din balast? Noi executam in baza unor proiecte. Astea-s interpretari, asa… Pe Valea Marzei s-a schimbat traseul. Orice modificare de proiect se face cu acordul proiectantului. Eu efectiv ma satur de chestiile astea, dar din buna credinta va dau informatii. Proiectul cu Valea Marzei e acelasi proiect, dalare n-am facut. S-a facut consolidare, si s-au prelungit digurile, in loc de 100 de metri s-au facut 200 de metri fiecare dig. Nimeni nu-si permite sa ajunga la banul public si sa nu-l justifice. Fiind vegetatie acolo, nu-i important sa fie piatra, s-a pus in alte zone, nu se face nimic fara sa fie acte acoperitoare.”
Pozitia DAST
“Lucrarile executate sunt in conformitate cu documentatia de proiectare si dispozitiile de santier emise de proiectant in timpul executiei. Nu avem cunostinta daca au existat clauze contractuale cu executanti privind furnizarea materialelor de constructii. Nu am primit sesizari legate de furtul materialelor de constructii de pe amplasamentele acestui obiectiv.” - DAST.
Ioana LUCACEL
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.