Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Mihai Dăncuș - un sacerdot la curțile Maramureșului
Domnul dr. Mihai Dăncuș a fost, pentru mine, unul dintre puținii erudiți ai Maramureșului, ultimul aristocrat de drept al culturii, o etichetă, o carte de vizită, un simbol arhetipal uman al județului pe care, cu atâta credință, îl venera. El credea în vocația „sângelui albastru”, în neam ca în cea mai sigură instituție perenă a acestui loc de legendă. A promovat cultura autentică maramureșeană cu o asiduitate benedictină.
Dr. Mihai Dăncuș îmi apărea mereu ca un sacerdot consacrând un ritual, performând o partitură cu simboluri arhetipale năucitoare, descifrând și predicând un alfabet al veșniciei noastre, o noimă. El părea subsecvent unei realități imuabile, el vorbea în termeni de protocol, ca dintr-un „Codice ieudean” remanent, pentru o „Cronică albă a neamului”. Domnia Sa ne vorbea despre tradiție ca despre o urgență națională, ne predica despre identitatea pregnant românească a ținutului, devenea un mentor, parcă, pe tărâmul etnoistoric al Maramureșului integral, neuitând niciodată de românii noștri dragi din dreapta Tisei!
Ori de câte ori încerc un sentiment de admirație intelectuală, profesională sau pur și simplu umană, mă feresc să nu cad în capcana de a mă insinua prea mult în CV-ul celui elogiat, să nu devin prea encomiastic. Este și cazul de față, deoarece pe domnul dr. Mihai Dăncuș l-am cunoscut în chiar postura de director care, apoi, la recomandarea domnului Gheorghe Todinca, următorul director al Muzeului Maramureșean din Sighetu Marmației, m-a și angajat. Sper, dar după câte se vede nu prea reușesc, deși știu că, atunci când te exprimi despre o personalitate emblematică, trebuie să-ți alegi cuvintele cele mai distinse! Trebuie, ca atare, să încerci ritualul unei anumite pregătiri, așa cum pictorii iconari, atunci când pictează icoanele cele sfinte, petrec înainte în rugăciuni și în post. N-am mers până într-acolo!
Când spui Mihai Dăncuş, spui Maramureș. Şi mai spui multe lucruri esențiale dintr-un diapazon care compune simfonia ușor tragic-istorică a Maramureșului, o partitură care, în loc de note muzicale, este scrisă cu simboluri arhetipale, pe care Mihai Dăncuș ți le descifra cel mai bine. El trăia acest Maramureș, el își asuma statutul ontologic al maramureșeanului, căci pentru el Maramureșul nu era și nu putea fi decât la persoana întâi singular și la persoana întâi plural. Ca împlinire și ca dăruire, ca desăvârșire, căci pentru el Maramureșul era de-a dreptul desăvârșit.
La umbra marilor stejari nu creşte nici iarba, ar fi spus, cu resemnare metafizică, marele Constantin Brâncuşi. Mihai Dăncuş a fost un falnic stejar. Dar câte grădini publice și nobiliare nu şi-ar dori un stejar de esența şi noblețea Sa!
Dispus oricând să ierte şi să completeze, te pomeneai, mai mereu, în preajma Sa îmbunătățit spiritual, în sensul cel mai bun al cuvântului, primenit: „Știi, dragă, da, da, știi de unde vine asta? Pot să-ţi spun eu, strămoșii noștri care…” Şi explicația începea să curgă, cu apelul la originea cuvântului, la sensul lui căpătat de-a lungul timpului, la familia de cuvinte, la expresiile create cu acesta, la valențele de azi şi, în sfârșit, la chintesența pe care o incubă ş.a.m.d.
Când spui Maramureş, spui Mihai Dăncuş, oriunde în ţară, într-un mediu academic sau doar de aleasă cultură instituțională etno-istorică. Te pomeneai, volens/nolens, că trebuia să te mobilizezi, să spui când l-ai întâlnit ultima dată, ce carte i-a mai apărut ş.a.m.d. În sfârșit, îţi dădeai seama că ai plecat de acasă pe cărarea ta şi te trezeai, tam/ nesam, pe drumul lui Mihai Dăncuş, oricum pe unul pe unde Dumnealui a fost deja. Sentimentul era unul bun, reconfortant, răcoritor, iar, dacă te simţeai vlăguit, poate, de misterele sociale care-ţi bântuiau soarta, puteai să-ţi imaginezi că cineva, un înger păzitor ţi-a pregătit cărarea înaintea ta, poate chiar te-a stropit şi cu o adiere de balsam de basm, făcându-ți să-ţi dispară masca urâtă a greutăților. Oricum te știai ocrotit!
Mihai Dăncuş a fost un reper, deci. Un model de netăgăduit. El îţi vorbea mereu despre neam ca purtător al unui ADN etno-istoric de o mare demnitate, instituția esențială a Maramureşului, despre Maramureş ca despre „satul primordial al Europei”, despre faptul că profesia şi viața sunt chiar un spectacol fascinant, despre valorile Maramureșului care stau la rând pentru a fi consemnate într-un „Codice” mereu îmbunătățit, despre eminența şi excelența acestor valori, despre identitatea culturală a zonei, despre sângele albastru, despre…, mereu despre…
Mihai Dăncuș nu dădea sentințe, deși el era autoritatea în materie care ar fi putut să o facă; el predica, totuși, etnologia, mergând întotdeauna la rădăcină, la esența lucrurilor încercând să le surprindă în procesualitatea lor, în dinamica și neliniștea lor. Niciodată nu rămâneai mai convins decât atunci când îl ascultai sau îl citeai pe dr. Mihai Dăncuș, că acolo unde lipsește documentul istoric propriu-zis, izvorul ca atare - etnografia vine și complinește măiestru, cu propria-i vigoare științifică, paradigmatică.
Născut la 10 februarie 1942, în familia preotului greco-catolic Grigore Dăncuș, și având o ascendență nobil-maramureșeană, el a reușit să-și facă studiile, nu fără o anumită împiedecare (atunci se spunea din cauza dosarului, iar acum se poate spune datorită acestuia), pe care
le-a terminat cu temeinicie și determinare, trecând prin purgatoriul profesorului suplinitor, al dascălului de țară. A absolvit Facultatea de Filologie (1972), specialitatea Limba și literatura română a Universității Babeș Bolyai din Cluj-Napoca, iar în 1999 a devenit doctor în Filologie, al aceleiași instituții de prestigiu, în specializarea folclor, cu teza „Nașterea în tradiția populară maramureșeană”.
Cu multă deferență profesională, amintesc că proiectul cel mai grandios al domnului Mihai Dăncuș îl reprezintă Muzeul Satului de pe Dobăieș, o capodoperă a genului. Acest monument arhitectural metaistoric a fost inaugurat la 31 mai 1981, cu ocazia Zilei Internaționale a Muzeelor, eveniment la care au participat 76 de directori de muzee, zeci de specialiști, precum și reprezentanți ai Consiliului Internațional al Muzeelor (ICOM).
Chiar dacă a murit Domnul dr. Mihai Dăncuș, a murit doar Domnul Dăncuș de la persoana întâi singular, dar nu va dispărea niciodată „partea de Dăncuș” din conținutul persoanei întâi plural a Maramureșului, cea în care ne regăsim cu toții, ființial.
Pentru mine, Domnul Dăncuș n-a murit spiritual, căci mă voi „trezi”, de multe ori, cu siguranță, atunci când mă voi afla la câte o cotitură intelectuală, întrebându-mă: „Oare Domnul Dăncuș ce-ar fi zis?”…
Și-mi voi aminti de cât de „greu și apăsat” începea să-mi explice, de felul de cum își potrivea cuvintele, alegându-le, stâmpărându-le, cumpănindu-le până când le găsea pe cele cu conținutul pe care credea că-l voi înțelege.
Dumnealui avea, parcă, o suveranitate a convingerilor sale, o serenitate care te cuprindea și te cucerea, o siguranță provenită dintr-o conștiință și o demnitate clădite în timp, mereu remanente.