Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Microîntreprinderile fără angajaţi ar putea plăti impozit de 5%
Potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Senatului, proiectul de lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat luni de senatori, urmând să fie trimis la Camera Deputaţilor pentru votul final.
Senatorii au adus mai multe amendamente documentului iniţial propus de Ministerul Finanţelor. Printre acestea se numără şi schimbarea modului de impozitare a microîntreprinderilor care nu au angajaţi.
Conform raportului comisiei sesizate în fond, microîntreprinderile care nu au salariaţi ar putea plăti un impozit de 5% pe veniturile înregistrate.
În schimb, MFP propuse iniţial ca microîntreprinderile fără angajaţi să plătească un impozit de 3% + 1.530 lei trimestrial, suma care urma să fie actualizată în funcţie de evoluţia salariului de baza minim brut pe ţară, garantat în plată.
Astfel, taxa suplimentară de 1.530 de lei a fost eliminată şi s-a introdus o cotă de 5% pentru microîntreprinderile fără angajaţi.
Concret, microîntreprinderile ar putea fi impozitate după cum urmează:
- 3% pentru microîntreprinderile care au un singur salariat;
- 5% pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi.
De asemenea, cota de 3% urmează să se aplice şi pentru microîntreprinderile care nu se încadrează la primele două puncte şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
- dizolvare, urmată de lichidare;
- inactivitate temporară;
- declarare pe propria răspundere a nedesfăşurării de activităţi la sediul social/sediile secundare.
Noile Coduri fiscale au fost înregistrate pe 27 martie la Senat, în calitate de prima cameră sesizată, după ce au fost adoptate de Guvern în şedinţa din 25 martie. Proiectele de lege privind Noul Cod fiscal şi Noul Cod de procedură fiscală au fost lansate în dezbatere publică pe 18 februarie pe site-ul Ministerului Finanţelor şi tot în aceeaşi zi în prima lectură pe agenda de lucru a Guvernului.
În situaţia în care vor fi aprobate de parlamentari, acestea ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Impactul macroeconomic este diferenţiat, unele măsuri, urmând să intre în vigoare în 2016, iar altele în 2019, când Guvernul speră că reducerea cotei unice, respectiv a impozitului pe profit şi a impozitului pe venit, să aibă un rol multiplicator cu deosebire asupra investiţiilor.
Pe ansamblu, se estimează că în anul 2016 principala componentă de cerere care va fi influenţată pozitiv este consumul populaţiei, care urmează să se majoreze suplimentar cu 1,8 puncte procentuale.
Un impact semnificativ se va înregistra şi în cazul inflaţiei, care, potrivit estimărilor Guvernului,
s-ar putea diminua cu 2,6 puncte procentuale în primul an de aplicare a propunerilor de reducere a TVA şi a accizelor.
Beneficiul pentru economie al noului pachet fiscal este unul major, mergând de la creşterea veniturilor clasei de mijloc şi la crearea de noi locuri de muncă (scăderea TVA şi reducerea fiscalităţii pentru microîntreprinderile active), până la creşterea veniturilor la bugetul de stat şi la creşterea eficienţei ANAF.
„Proiectele celor două Coduri cuprind puncte de vedere ale tuturor părţilor interesate şi merită susţinerea tuturor forţelor politice, întrucât România are nevoie de o viziune fiscală unitară şi de o foarte bună pregătire a economiei pentru momentul intrării în zona euro. Noile Coduri pot deveni motorul creşterii economice nu doar în 2016, ci în următorii 4 ani”, a explicat ministrul Finanţelor Publice, Darius Vâlcov în şedinţa de guvern din februarie, când au fost introduse pe ordinea de zi, în primă lectură, proiectele noului Cod Fiscal şi cel al Codului de Procedură Fiscală.
Potrivit unei sinteze prezentate în Guvern, proiectul de Cod Fiscal prevede reducerea TVA de la 24%, la 20%, începând cu 1 ianuarie 2016, scăderea contribuţiilor sociale de stat, impozitarea stimulativă a microîntreprinderilor, eliminarea impozitului pe dividende, scăderea cotei unice de la 16% la 14% de la 1 ianuarie 2019, precum şi scăderi de accize şi eliminarea taxei pe construcţii speciale.